• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3976 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ آذر

سخنگوي اقتصادي دولت:

براي اجراي پروژه‌هاي عمراني پول نداريم

گروه اقتصادي| بحث و بررسي‌ها در خصوص لايحه بودجه چنان بالا گرفته است كه همه نشست‌ها و حضور اعضاي كابينه دولت در جمع‌هاي مختلف حول محور بررسي لايحه بودجه مي‌گذرد. روالي كه حتي بعد از حضور محمدباقرنوبخت، سخنگوي دولت درگردهمايي دانشجويان و جوانان حزب اعتدال و توسعه هم پي گرفته شد و شرايط به گونه‌اي پيش رفت كه سخنگوي دولت تمام سخنراني‌اش را حول محور بودجه 97 گذارد.
محمد‌باقر نوبخت در سخنراني‌اش با اعلام اينكه سال آينده به طور قطع يارانه سه دهك افراد بي‌نياز را قطع خواهيم كرد، گفت: براي ايجاد حدود يك ميليون فرصت شغلي نياز به اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي در سال آينده است. اين روزها درباره بودجه حرف‌هاي زيادي مي‌شنويم ولي بايد به منتقدين بگويم اگر امروز بودجه كاملا شفاف نبود آيا مي‌توانستيد اجزاي آن را تحليل كنيد؟ البته قبول دارم بيماري مزمن اقتصادي در كشور وجود دارد كه نمي‌توان آن را با دارو درمان كرد بلكه بايد دست به جراحي بزرگي زد ولي راه‌حل ديگري وجود دارد كه مي‌توانيم دست روي دست بگذاريم و دو سه سال آينده را نيز بگذرانيم و همين بيماري مزمن را با رعايت امانت به دولت بعد بسپاريم.  وي با تاكيد بر اينكه حق نداريم جامعه را متشنج كنيم و بايد با آرامش كار خود را پيش ببريم، گفت: از همه مي‌خواهيم انتقاد كنند و هيچ كس در زمينه بودجه مسوول نيست بلكه خودم به عنوان محمد‌باقر نوبخت شخصا مسوول بودجه هستم و اگر اشتباه مي‌كنم بگوييد كه برگردم. نوبخت، يكي از ويژگي‌هاي بودجه سال آينده را توجه به اشتغال دانست و اظهار داشت: در بودجه سال آينده پيش‌بيني 980 هزار فرصت جديد شغلي را كرده‌ايم زيرا در هر خانه‌اي كه مي‌رويد حداقل سه بيكار تحصيلكرده وجود دارد.
وي با بيان اينكه يكهزار و 194 هزار ميليارد تومان در كشور هزينه خواهد شد كه ما فقط مي‌توانيم 368 هزارميليارد تومان از خزانه دولت برداشت كنيم، گفت: جامعه حق دارد اين سوال را بپرسد كه مابقي اين هزينه را از كجا مي‌خواهيد بياوريد؟ در جدول بودجه سال‌هاي گذشته 59 رديف و موسسه وجود داشت كه از دولت كمك مي‌گرفتند و حتي بسياري از اين موسسات را ما نمي‌شناختيم كه در سال جاري اين رديف‌ها حذف شد، البته 194 هزار ميليارد تومان نيز از حقوق گمركي و ماليات درآمد كسب خواهيم كرد كه در عين حال 500 هزار ميليارد تومان نيز طرح و پروژه نيمه‌تمام در كشور داريم. وي ادامه داد: پس بايد چيزي بفروشيم تا بتوانيم اين ميزان را تامين كنيم كه اولا ساختمان‌هاي دولتي است كه پيش‌بيني كرديم يكهزارو 500 ميليارد تومان و فروش سهام شركت‌هاي دولت كه آن نيز حدود 106 هزار ميليارد تومان خواهد بود و براي تامين بقيه آن مجبور شديم اوراق قرضه بفروشيم كه آن نيز حدود 47 ميليارد تومان است. هزار ميليارد تومان نيز بايد به بازنشستگان براي همسان‌سازي پرداخت كنيم كه با اين كسري بودجه مجبور شديم 20 هزار ميليارد تومان از صندوق توسعه ملي براي اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام استفاده كنيم. خلاصه براي طرح‌هاي عمراني پول كافي نداريم و براي اين كار مجبور شديم سال گذشته 17 هزار ميليارد تومان از بانك‌ها پول بگيريم تا بتوانيم واحدهاي متوقف و نيمه‌تعطيل را دوباره فعال كرده و فرصت شغلي ايجاد كنيم. نوبخت خاطرنشان كرد: تصميم گرفتيم اگر اصلاح قيمتي روي حامل‌هاي انرژي رخ دهد و مجلس مجوز آن را دهد 17 هزار و 500 ميليارد تومان درآمد داشته باشيم تا بتوان 83 هزار واحد صنفي نيمه كاره‌اي كه بايد كامل شود را تكميل كنيم.
در قانون هدفمندي يارانه‌ها قرار بود با اصلاح حامل‌هاي انرژي و منابع حاصل از آن نصف آن به مردم براي پرداخت نقدي يارانه‌ها و از نصف ديگر 30 درصد به واحدهاي توليدي و 20 درصد نيز در جيب دولت قرار گيرد ولي امروز نه فقط آن 30 درصد به واحدهاي توليد داده نشد و 20 درصد نيز به جيب دولت نرفت بلكه 12 هزار ميليارد تومان نيز به مبلغ قبلي افزوده و به عنوان پرداخت نقدي يارانه به مردم داديم. رييس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه عده‌اي به اين پول نيازمند هستند و نمي‌توانيم تحت هيچ شرايطي آن را قطع كنيم، گفت: بنده قسم مي‌خورم ماهي حدود هشت ميليون و 700 هزار تومان حقوق مي‌گيرم و هيچ پول ديگري از هيچ جاي ديگر دريافت نمي‌كنم و دريافت اين 45 هزار تومان هيچ تاثيري در زندگي من ندارد اما مي‌توان با جمع اين 45 هزار تومان مشكلات زيادي را حل كرد البته امسال يارانه تحت پوشش افراد كميته امداد و بهزيستي 4/3 برابر شده است و سعي داريم هر كسي كه زير خط فقر باشد پول ديگري به نام بيمه سلامت به آنها بدهيم و سال آينده به طور قطع سه‌دهك افراد بي‌نياز از يارانه را قطع خواهيم كرد. براي ايجاد حدود يك ميليون فرصت شغلي نياز به اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي در سال آينده است.  رييس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه رييس‌جمهور از افزايش نرخ ارز بسيار مكدر است، گفت: مسافران ايراني سالانه ۹ ميليارد دلار ارز از كشور خارج مي‌كنند كه فشار زيادي به بازار ارز وارد مي‌كند. رييس‌جمهوري در جلسه‌اي كه با وي داشتم تاكيد كردكه درباره افزايش نرخ ارز بسيار نگران است، آقاي روحاني اصلا و به هيچ عنوان افزايش نرخ ارز را بر نمي‌تابد و از افزايش آن بسيار مكدر است.  وي با تاكيد بر اينكه بايد قيمت ارز كنترل شود و براي اين كار دولت بايد در بازار مداخله كند، افزود: براي اينكه بتوانيم تقاضاي بازار را متعادل كنيم بايد ارز تزريق كنيم ولي متاسفانه بانك مركزي اگر ارز بيشتري داشت قطعا ورود مي‌كرد. در بازار ما دلار زياد است ولي براي كنترل نرخ آن بايد بانك مركزي ورود كند كه متاسفانه براي تهيه ارز مشكل دارد.
نوبخت به ميزان سفرهاي خارجي از كشور اشاره كرد و گفت: سالانه 9 ميليون و 200 هزار نفر به مسافرت خارجي مي‌روند كه اگر هر كدام هزار دلار با خود ببرند مي‌شود 9 ميليارد دلار، كه همين ميزان براي دولتي كه تامين 200 ميليون دلار برايش سخت است بسيار زياد است و بار بسيار زيادي را به بازار وارد مي‌كند. خروج ارز از كشور به بازار فشار وارد مي‌كند و يكي از عوامل جلوگيري خروج ارز از كشور مي‌تواند افزايش عوارض خروج مسافران باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون