• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3976 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ آذر

گزارش «اعتماد» از رايزني وزير ورزش و اردوغان براي حل مشكل پرسپوليس

ديپلماسي ورزشي

تابستان سال گذشته بود كه جنجال مهدي طارمي آغاز شد. طارمي پس از حضور در كشور تركيه و توافق با اين باشگاه از كرده خود پشيمان شد و به تهران بازگشت. كاري كه باعث شده باشگاه ريزه‌اسپور از اين مهاجم ايراني به فيفا شكايت كند. به گفته نزديكان اين باشگاه، ريزه‌اسپور و سرمربي تيم حكمت كارامان حساب ويژه‌اي روي مهدي طارمي كرده بودند. شكايت ريزه‌اسپورت به فيفا منجر به محروميت چهارماهه طارمي، محروميت پرسپوليس از دو پنجره نقل‌وانتقالات و پرداخت 4ميليارد و 300ميليون تومان به باشگاه تركيه‌اي شد. اما همه‌چيز با حرف‌هاي اميدواركننده سرپرست باشگاه پرسپوليس رنگ ديگري گرفت. حميدرضا گرشاسبي كه چند روزي را در تركيه حضور داشت در خصوص مذاكرات خود با مسوولان باشگاه ريزه‌اسپور تركيه گفت: «طي چهار روز گذشته، مذاكرات فشرده و سنگيني را با مسوولان و مديران باشگاه ريزه‌اسپور تركيه داشتيم كه خوشبختانه با تلاش و پيگيري‌هاي مستمر توانستيم به نتايج بسيار خوبي برسيم.» جمله گرشاسبي البته عقبه‌اي دارد كه مشخص مي‌كند اتفاقات پشت‌پرده‌اي افتاده كه منجر به نتايج خوب براي اين باشگاه شده است. مهر در گزارشي نوشت: «گرشاسبي در بازگشت به تهران اعلام كرد خبرهاي خوبي براي هواداران پرسپوليس در راه است. از سوي ديگر وزارت ورزش نيز كه در اين پرونده كمك حال باشگاه پرسپوليس بوده است از طريق روابط سياسي كار را پيش برد و حالا خبرهاي جديدي در راه است.»

مذاكره با اردوغان
ديروز مازيار ناظمي، رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت ورزش و جوانان امروز در پستي اينستاگرامي نوشت: «يك سوپرخبر خوب براي دوستداران فوتبال ايران داريم؛ كار خوب ديپلماتيك ورزشي. امروز بعد از بازي پرسپوليس، سرپرست باشگاه آن را اعلام مي‎كند. هديه‎اي از طرف اردوغان به درخواست وزير ورزش و برادران ايراني. » 12مهر 1396، رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه در صدر هياتي عاليرتبه از طريق فرودگاه مهرآباد وارد تهران شد. ضيافت شام دولتمردان ايران و تركيه بهترين فرصت براي مسوولان عالي ورزش ايران بود. مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان در ميانه اين ضيافت با اردوغان چند دقيقه‌اي هم‌كلام مي‌شود و ماجراي باشگاه پرسپوليس و ريزه‌اسپور را شرح مي‌دهد و خواهان حل اين مشكل از طريق ديپلماتيك مي‌شود. جالب است بدانيد اردوغان اهل شهر «ريزه» است و حتي ايلنا ادعا كرده مالك باشگاه ريزه‌اسپور پسرعموي رجب طيب اردوغان (رييس‌جمهوري تركيه) است. چند دقيقه بعد از اينكه سلطاني‌فر به صندلي خود برمي‌گردد، اردوغان او را فرا مي‌خواند و همان‌جا از وزير ورزش ايران مي‌خواهد با مدير باشگاه ريزه‌اسپور حرف بزند و درخواست‌هايش را اعلام كند و بعد از پايان مذاكرات، اردوغان خواهان حل و فصل موضوع در سريع‌ترين زمان برحسب توافقنامه مي‌شود. در اين مدت دفاتر و سفراي دو كشور براي حل موضوع جلساتي را ترتيب مي‌دهند تا نهايتا به سرپرست باشگاه اعلام مي‌شود همراه با رييس‌جمهور ايران براي سفر به تركيه آماده شود. حميدرضا گرشاسبي با هماهنگي رييس‌دفتر رييس‌جمهور به تركيه مي‌رود تا توافقات اوليه و امضاي صورتجلسه در دستور كار قرار گيرد. نخستين اتفاق، بخشيده شدن بدهي باشگاه پرسپوليس به باشگاه ريزه‌اسپورت است و خطر پرداخت بيش از 4ميليارد تومان به باشگاه تركيه‌اي منتفي مي‌شود. در مراحل بعدي اين توافق، ريزه‌اسپورت شكايتش را از پرسپوليس پس خواهد گرفت و به اين شكل محروميت پرسپوليس از دو فصل پنجره نقل و انتقالات هم بخشيده خواهد شد. پيروزي بزرگ براي ورزش ايران در پرونده‌اي كه مقصر بود. قطعا بدون دخالت و درايت وزير ورزش اين اتفاق نمي‌افتاد. گفته مي‌شود اردوغان به مسعود سلطاني‌فر اعلام كرد: «اين هديه من به فوتبال‌دوستان و برادران مسلمان ايران است.»

سكوت گرشاسبي
ديروز در حالي كه خبرنگاران منتظر بودند سرپرست باشگاه پرسپوليس بعد از برد اين تيم مقابل بادران درباره روند مذاكرات توضيح بدهد، گرشاسبي حاضر به مصاحبه نشد و از سمت ديگري از ورزشگاه خارج شد. به‌نظر مي‌رسد او منتظر نهايي شدن وضعيت تفاهمنامه است. اما برانكو توضيحات كوتاهي داد. برانكو در مورد اينكه طارمي در نيم‌فصل دوم به پرسپوليس برمي‌گردد گفت: «گرشاسبي در يك پروسه مشغول مذاكره است ظاهرا صحبت‌هاي موفقي در تركيه داشته اما همه‌چيز در اختيار فيفاست.» البته خبرگزاري ميزان به‌نظر مي‌رسد اطلاعات دقيق‌تري دارد: «ظاهرا قرار بر اين شده است كه ابتدا باشگاه پرسپوليس پول جريمه را به حساب ريزه اسپور واريز كند و طرف تركيه‌اي هم به دادگاه CAS نشان دهد كه اين پول به حساب آنها از سوي پرسپوليس واريز شده است. در همين راستا قرار است پس از آنكه محروميت پرسپوليس رفع شد، با دستور اردوغان اين پول به باشگاه پرسپوليس بازگردانده شود. البته اين احتمال هم وجود دارد با دستور مستقيم اردوغان باشگاه تركيه‌اي با اعلام رضايت به فيفا قيد گرفتن اين جريمه را بزند.» همه‌چيز ظرف روزهاي آينده روشن خواهد شد. حتي شايعاتي مطرح شده است. شنيده شده مديران ريزه‌اسپور بر سر پيوستن مهدي طارمي به اين باشگاه و بخشيدن جريمه پرسپوليس با گرشاسبي به توافق رسيده‎اند. بايد منتظر ماند و ديد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون