• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3986 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ دي

آينده دانشجويان موسيقي مبهم است

سوسن تقي‌پور

هر سال دانشجويان بسياري از دانشگاه‌هاي مختلف در رشته موسيقي فارغ‌التحصيل مي‌شوند. در عين حال دانشجويان بسياري هم رشته موسيقي را براي تحصيل انتخاب مي‌كنند. اما آينده اين نوازندگان در فضاي هنري كشور تا حدود زيادي مبهم است چراكه فضاي كاري مناسبي براي اين فارغ‌التحصيلان وجود ندارد.
از سال‌ها پيش در ذهن داشتم كه فضايي براي حضور نوازندگان جوان و تحصيلكرده‌هاي رشته موسيقي ايجاد كنم تا اين جوانان بتوانند هنر خود را در آنجا به معرض نمايش بگذارند. با تاسيس اركستر سمفونيك فرهنگ و هنر سعي كرديم به اين هدف نزديك شويم.
اركستر سمفونيك فرهنگ و هنر را در دانشگاه
علمي-‌كاربردي واحد 46 تهران، در تابستان 1393 تاسيس كرديم. از بهمن همان سال و طي مراسمي در تالار وحدت و با حضور وزير ارشاد، اجراهاي اركستر آغاز شد. اين اركستر را در حال حاضر علي‌اكبر قرباني و شهرام توكلي رهبري مي‌كنند.
نوازندگان را از ميان دانشجويان مركز خودمان و از ميان فارغ‌التحصيلان رشته موسيقي با انتشار فراخوان انتخاب مي‌كنيم. اين فراخوان را هر فصل و براساس نيازي كه داريم تكرار مي‌كنيم. در برخي از اجراها استاداني كه در مركزمان مشغول تدريس هستند در كنار دانشجويان ساز مي‌نوازند. اركستر فرهنگ و هنر تاكنون اجراهاي موفقي در تالار وحدت، تالار رودكي و كنسرواتوار چايكوفسكي (روسيه) داشته است. ايده اصلي تشكيل اركستر فرهنگ و هنر، كارآفريني بود. هدف از تشكيل اين اركستر معرفي نوازندگان به بازار كار است. مركزي كه ادعا مي‌كند رشته موسيقي و آهنگسازي دارد بايد اركستري داشته باشد كه دانشجويان در آنجا بتوانند مشغول كار و فعاليت شوند. متاسفانه در حال حاضر در سطح كشور فضاي مناسبي براي دانشجويان يا فارغ‌التحصيلان رشته موسيقي وجود ندارد كه بتوانند در آنجا مشغول كار شوند. ما مي‌توانيم اين اركستر را به درآمدزايي برسانيم و بسياري از دانشجويان به بازار كار برسند.
در اين مدت كه اركستر كارش را آغاز كرده سفارش‌هايي از ارگان‌هاي مختلف براي اجرا و ساخت اثر داشته‌ايم؛ مانند ساخت سمفوني «افلاكيان» كه سفارشي از طرف موزه دفاع مقدس بود. ساخت اين سمفوني از مرحله آهنگسازي تا اجرا در مركز علمي- كاربردي فرهنگ و هنر واحد 46 انجام شد. گاهي برخي خوانندگان از اركستر براي همكاري دعوت مي‌كنند و گاهي هم ما از خوانندگان براي حضور در كنار اركستر دعوت مي‌كنيم. به هر روي تلاش‌مان اين است كه در هر فصل حداقل يك اجرا روي صحنه ببريم. آخرين كارمان هم اجراي مشترك با حضور راميز قلي‌اف، نوازنده مشهور كشور آذربايجان بود. اين كنسرت طي دو شب در تالار وحدت و با استقبال علاقه‌مندان به موسيقي برگزار شد. آنچه مسلم است، اركستر سمفونيك فرهنگ و هنر همواره محلي براي حضور دانشجويان و فارغ‌التحصيلان رشته موسيقي است. نوازندگان بااستعداد و آهنگسازان باذوق هميشه مي‌توانند روي اين اركستر براي نوازندگي و اجراي آثارشان حساب باز كنند.
موسس اركستر سمفونيك فرهنگ و هنر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون