• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3986 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ دي

گفت‌وگو با دبير جشنواره 36 ساله

جشنواره در نگاه مردم، جايگاه ويژه‌اي دارد

تينا جلالي

 

برگزاري جشنواره فيلم فجر هرساله با چالش‌هايي مواجه مي‌شود؛ از سياستگذاري در نحوه برگزاري اين رويداد گرفته تا فيلم‌هايي كه به بخش مسابقه راه پيدا مي‌كنند. درنهايت انتخاب برگزيدگان جشنواره همواره با اختلاف‌نظرهاي زيادي همراه است تا جايي كه اين چالش‌ها در اختتاميه ابعاد پررنگ‌تري به خود مي‌گيرد. امسال هم همچون دوره‌هاي گذشته جشنواره با اظهارنظرهاي متفاوتي روبه‌رو بوده البته هنوز اسامي فيلم‌هاي بخش مسابقه اعلام‌نشده ولي نقل قول‌هايي به‌صورت پراكنده شاهد هستيم.
اما مهم‌ترين بحث در اين چند وقت اخير در خصوص چگونگي استقبال فيلمسازان از جشنواره فيلم فجر بوده تا جايي كه شنيده مي‌شود تعدادي از فيلمسازان نمي‌خواهند در اين رويداد شركت كنند. ابراهيم داروغه‌زاده، دبير سي‌وششمين دوره جشنواره فيلم فجر در مورد ميزان استقبال فيلمسازان به «اعتماد» مي‌گويد: «با وجود انتقادهايي كه همه ما اعم از مديران و فيلمسازان به شيوه برگزاري جشنواره فجر داشتيم؛ اين جشنواره حاصل زحمت 36 ساله سينماي ايران پس از انقلاب است و همه سينماگران ايراني در قوام يافتن آن تاثير جدي داشته‌اند. بنابراين استقبال از جشنواره طبيعي است و تعداد آثار خوبي هم به جشنواره سي و ششم رسيده است.»
 همين‌كه يك كارگردان يا تهيه‌كننده اصرار دارد به هر شكل ممكن فيلمش را به جشنواره برساند، نشان از اهميت آن دارد. ضمن آنكه يادمان نرود كه جشنواره در نگاه عموم مردم، جايگاه ويژه‌اي دارد.
از دبير سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر در مورد تغييرات و كوچك‌سازي جشنواره امسال پرسيديم: «به نظرم بحثي كه درباره كوچك‌سازي مطرح مي‌شود چندان دقيق نيست چراكه كوچك‌سازي در عرف كلمه به معناي اين است كه شما بخواهيد از اهميت يك ماجرا كم كنيد، درحالي كه نه چنين نگاهي در نظر مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يا من به عنوان دبير جشنواره نيست. بحثي كه اينجا مطرح مي‌شود اين است كه در سال‌هاي گذشته، زوائدي به جشنواره اضافه‌شده است كه به كيفيت اثر ارتباطي ندارد و تنها جنبه‌هاي هزينه‌اي را افزايش مي‌دهد. اگر كشور در شرايط ايده‌آل اقتصادي قرار داشت، مي‌توانستيم از كنار اين موضوع با اغماض بگذريم اما كشور ما در شرايطي است كه هم مقام معظم رهبري و هم رياست محترم جمهور تاكيد بر رويكردهاي اقتصاد مقاومتي دارند. اين موضوع سال گذشته جزو مطالبات جدي رسانه‌ها هم بود. ضمن آنكه معتقديم كاهش مواردي كه اكنون درباره آنها اطلاع‌رساني شده است، اساسا منجر به كاهش كيفيت جشنواره نخواهد شد.»
جشنواره فيلم فجر امسال قرار است به لحاظ شفاف‌سازي بحث هزينه‌ها و مالي نسبت به دوره‌هاي گذشته متفاوت عمل كند. داروغه‌زاده در اين مورد معتقد است: «هزينه‌ها و مباحث مالي جشنواره
سي و ششم از نظر ما كاملا شفاف است و اساسا موردي وجود ندارد كه بخواهيم از اين شفافيت فرار كنيم. فكر مي‌كنم اگر شفافيت مالي در جشنواره فجر وجود داشته باشد، هم سينماگر و هم اصحاب رسانه اعتماد بيشتري به مديران و سياستگذاران خواهند داشت. بر همين اساس هم اعلام كردم كه پس از جشنواره آمادگي داريم كه هزينه‌ها را اعلام كنيم.»
نكته مهم ديگر اينكه در چند روز گذشته بحث ورود و نظارت قوه قضاييه به چگونگي انتخاب فيلم‌ها براي جشنواره فيلم فجر مطرح شد. امري كه صداي اعتراض اهالي سينما را در‌آورد. اعتراض گسترده هنرمندان باعث شد كه قوه قضاييه اعلام كند هيچ ارتباطي با كميته داوران جشنواره فيلم فجر ندارد و صرفا فيلم‌هاي راه‌يافته به جشنواره فيلم فجر را از نظر اثرگذاري در پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي داوري خواهد كرد. از سوي ديگر هم ابراهيم داروغه‌زاده تاكيد كرد كه جز هيات انتخاب كسي در انتخاب فيلم‌ها نقشي ندارد. با وجود اين توضيحات هنوز سوال‌هايي وجود دارد كه دبير جشنواره ترجيح داد به اين پاسخ كوتاه اكتفا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون