• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3986 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ دي

حاشيه‌ جايزه به اضافه مشكلات اقتصادي هنر

دبيران جشنواره جايزه ادبي جلال به ميان خبرنگاران آمدند و به حاشيه‌هاي اين جشنواره پاسخ دادند. از سوي ديگر آرش گوران در مقام رهبر اركستر فيلارمونيك تهران اعلام كرده كه اين اركستر بدون اسپانسر به فعاليت‌هاي خود ادامه مي‌دهد و به مشكلات اقتصادي در عرصه هنر اشاره كرد. گروه‌ سازينه هم در ادامه فعاليت‌هاي هنري خود به موسيقي نواحي مي‌پردازد و در حوزه تئاتر به زودي شاهد برداشتي آزاد از ريچارد دوم ويليام شكسپير به كارگرداني محمد عاقبتي خواهيم بود.

 

گروه‌ سازينه به اشتراكات فرهنگي بين ‌اقوام مي‌پردازد

گروه‌سازينه به سرپرستي پيمان بزرگ‌نيا امروز 6 دي‌ماه كنسرتي را با اجراي موسيقي‌هايي از دوازده‌اقليم كشورمان در تالار وحدت روي صحنه خواهد برد. اين گروه موسيقي كه سال‌هاست در حوزه موسيقي نواحي فعال است از 12 منطقه مختلف كشورمان را در تالار وحدت در قالب كنسرت به اجرا درخواهد آورد.

تهيه‌كنندگي اين كنسرت به ايلنا گفت: در اين كنسرت تمام موسيقي‌هاي دوازده اقليم اصيل، دوازده ساز اصيل و دوازده آيين محلي بومي را در يك برنامه هنري تقديم مخاطبان خواهيم كرد.

زهرا همتي (مديرعامل موسسه فروغ فلق) در ادامه افزود: گروه‌سازينه با دعوت از نوازندگان و خنياگران برجسته اقوام، يعني جوانان در كنار پيشكسوتان و خبرگان موسيقي مناطق به اجراي اصلي‌ترين بخش‌هاي رپرتوار موسيقايي اقوام مي‌پردازد. اشتراكات فرهنگي بين اقوام، در مناطق سرحدي كه باعث آميزش موسيقي و تركيب خرده فرهنگ‌ها مي‌شود، اصلي‌ترين دغدغه برگزاركنندگان اين كنسرت براي گروه موسيقي‌سازينه و موسسه فرهنگي هنري فروغ فلق است.

 

شواليه‌هاي خوبي براي هنر باشيم

نشست خبري كنسرت اركستر فيلارمونيك تهران روز سه شنبه پنجم دي با حضور آرش گوران رهبر اركستر، پانيذ فريوسفي كنسرت مايستر و پيمان ابوالحسني مدير اجرايي همچنين اهالي رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

اركستر فيلارمونيك تهران چهارشنبه 13 دي ماه در تالار وحدت قطعات آهنگسازاني چون ادوارد گريگ، سوندسن، خان ممداف و كوميتاس با نوازندگي كمانچه ايمام يار حسن اف، نوازنده مطرح كمانچه اهل كشور آذربايجان اجرا خواهد كرد.

به نقل از روابط عمومي اين كنسرت، آرش گوران درباره اين كنسرت گفت: قسمت اول كنسرت با اركستر زهي آغاز مي‌شود اما بخش ويژه برنامه ما كه دومين اجراي‌مان در سال 96 است همراهي ايمام‌ يار حسن اف با اركستر است كه تصور مي‌كنم مخاطبان مي‌توانند شاهد يك برنامه مخاطب پسند و لذت بخش باشند. به هر صورت من به دسته‌بندي كردن نوازندگان ايراني و خارجي اعتقادي ندارم و هميشه به موسيقي به عنوان يك كار بينافرهنگي نگاه مي‌كنم كه هر نوازنده‌اي مي‌تواند در آن به نواختن مشغول باشد و اين‌بار بسيار خوشحالم كه مي‌توانيم از يك نوازنده برجسته كشور آذربايجان بهره مند شويم.

رهبر اركستر فيلارمونيك تهران در بخش ديگري از صحبت‌هايش درباره نداشتن اسپانسر بعد از 6 سال صحبت كرد: ما در مسيري هستيم كه به خودي خود، راه دشوار و پر مشكلي است اما اميدوارم فضا حداقل به گونه‌اي هدايت شود كه اين‌بار به خواسته‌هاي هنرمندان و جايگاه آنها توجه بيشتري شود. به اعتقاد من تمام پيشرفت‌هايي كه شما در اركسترهاي بين‌المللي مي‌بينيد فقط و فقط به دليل توجه به عنوان هنرمندان است. شما مطمئن باشيد ما سعي مي‌كنيم شواليه‌هاي خوبي براي هنر باشيم اما در اين راه مشكلات اقتصادي مانع انجام كارها مي‌شود.

 

من شاه ريچارد بودم روي صحنه مي‌رود

نمايش «من شاه ريچارد بودم» به كارگرداني محمد عاقبتي با بازي افشين هاشمي از 10 دي ماه در تماشاخانه «دا» اجرا مي‌شود.

«من شاه ريچارد بودم» پيش‌تر در جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر اجرا شده است. آن طور كه روابط عمومي اين نمايش اعلام كرده است، نمايش درباره شاه ريچارد است كه در بازگشت به كشور رودرروي بالنينبروك، پسرعموي خود، قرار گرفته و بازداشت مي‌شود. ريچارد تحت فشار اعلام مي‌كند كه خودخواسته از قدرت كناره خواهد گرفت و در دادگاهي نمايشي سياهه‌اي از گناهان خود را قرائت مي‌كند. مجلس راي به خلع ريچارد مي‌دهد و او به دخمه‌اي در قلعه فرستاده مي‌شود تا از خاطره‌ها محو شود. اما در تنهايي، خاطراتش به او هجوم مي‌آورند.

«من شاه ريچارد بودم» برداشتي آزاد از ريچارد دوم ويليام شكسپير، به نويسندگي كيوان سررشته و با مشاوره رضا سرور و بازي افشين هاشمي و همراهي صداي مهين صدري ساعت 18:30 در تماشاخانه «دا» به مدت ۱۵ اجرا روي صحنه مي‌رود.

 

پاسخ‌هاي دبيران جايزه «جلال» به حاشيه‌ها

در نشست خبري دهمين جايزه ادبي جلال آل‌احمد كه روز گذشته 5 دي ماه برگزار شد، دبيران جايزه جلال آل احمد به حاشيه‌ها و مسائل مربوط به اين جايزه پاسخ دادند. مهدي قزلي، مديرعامل بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان و دبير اجرايي جايزه جلال درباره تاخير در برگزاري اين جايزه بيان كرد: امسال به خاطر تغيير و تحولات دولت و انتخاب وزرا، انتخاب دبير ديرتر انجام شد و باعث شد جايزه جلال عقب بيفتد. دليل تاخير در برگزاري اين جايزه تنها اين موضوع بود.

اميدوارم در سال‌هاي ديگر اين تاخير اتفاق نيفتد تا بتوانيم جايزه را به موقع برگزار كنيم. قزلي همچنين با نام بردن از مريم حسيني، احمد دهقان، ابراهيم زاهدي‌مطلق، حميدرضا شعيري، داود غفارزادگان، ابراهيم حسن‌بيگي، مسعود كوثري و حجت‌الاسلام محمدعلي مهدوي‌راد به عنوان اعضاي هيات علمي جايزه جلال آل‌احمد گفت: تركيب هيات علمي جايزه جلال آل‌احمد تركيب خوش‌نامي است و اميدوارم در بهترين شرايط كار خود را به ايستگاه آخر برسانند. آنطور كه ايسنا نوشته است شهريار عباسي در جايگاه علمي جايزه جلال‌آل احمد به تاخير در برگزاري جايزه اشاره كرده است و اعلام كرد: تلاش كردم در اين هيات كساني حضور داشته باشند كه نسبت به ادبيات داستاني شناخت و تجربه كافي در داوري داشته باشند، همچنين به خوش‌نامي و انصاف شهره باشند. تلاش كرديم تركيب داوران به نحوي باشد كه تمام جريان‌هاي ادبي در آن نماينده داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون