• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3986 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ دي

مخالفت مجلس با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي

بنزين ۱۵۰۰ تومان نمي‌شود!

مخالفت جدي كميسيون‌هاي اصلي مجلس شوراي اسلامي با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در بودجه ۱۳۹۷، پرونده بنزين ۱۵۰۰ توماني را در مراحل اوليه بررسي مختومه كرد. روز گذشته كميسيون‌هاي مختلف مشغول بررسي بخش‌هاي مربوط به حوزه انرژي از لايحه بودجه ۹۷ بوده‌اند كه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در كميسيون انرژي و كميسيون برنامه ‌و بودجه مجلس با مخالفت جدي روبه‌رو شده است.
هرچند تصميم ‌نهايي بهارستان‌نشين‌ها درباره قيمت حامل‌هاي انرژي در جلسه روز شنبه كميسيون تلفيق شكل خواهد گرفت و بعد در صحن علني مجلس به راي گذاشته خواهد شد، اما مي‌توان گفت با واكنش نمايندگان مردم در مجلس، پرونده افزايش قابل توجه برخي حامل‌ها، ازجمله آنچه درباره بنزين ۱۵۰۰ توماني به گوش مي‌رسيد بسته شده است.
در اين خصوص سخنگوي كميسيون انرژي مجلس گفته است كه «در جريان رسيدگي به بخش‌هاي مربوط به حوزه انرژي از لايحه بودجه ۹۷، اعضاي كميسيون انرژي مجلس با تبصره مربوط به افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي مخالفت كرده و راي به حذف آن دادند.»
همچنين اخبار دريافتي از جلسه ديروز كميسيون برنامه و بودجه حاكي از آن است كه اعضاي اين كميسيون نيز ضمن مخالفت جدي با افزايش ۵۰ درصدي قيمت بنزين، از معاون امور بودجه سازمان برنامه و بودجه دعوت كرده‌اند با حضور در اين كميسيون به دلايل دولت براي ارايه لايحه افزايش قيمت را تشريح كرده و به بررسي تبعات تورمي و اجتماعي آن بپردازد.
گزارش‌هاي تكميلي حاكي از اين است كه در جلسه امروز كميسيون انرژي، بندهايي از لايحه بودجه ۹۷ كه مربوط به بخش انرژي مي‌شد مورد بررسي قرار گرفت و نمايندگاني از وزارتخانه‌هاي نفت، نيرو، ديوان محاسبات، مركز پژوهش‌ها و سازمان برنامه و بودجه نيز در اين جلسه حضور داشتند كه بر اين اساس، تبصره ۱۸ لايحه بودجه كه ناظر به افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي بود مورد بررسي قرار گرفت و پس از اينكه هر يك از نمايندگان و همچنين نمايندگان دستگاه‌ها ادله خود را بيان كردند، كميسيون انرژي به حذف تبصره مذكور راي داده و در واقع با اين موضوع مخالفت كرد. بر اساس آنچه در لايحه بودجه ۹۷ ذكر شده بود، عوارضي كه از درصد مصرف برق گرفته مي‌شد براي هر كيلووات ساعت ۶۰ ريال بود كه در اين زمينه مناطق گرمسيري با توجه به مصرف زياد مبلغ بيشتري را پرداخت مي‌كردند بنابراين اين مساله اصلاح شد و در اين مناطق براساس درصد مصرف عوارض دريافت مي‌شود نه برمبناي كيلووات ساعت. بر اساس آنچه در لايحه بودجه پيش‌بيني شده، 5/14 درصد از درآمد حاصل از صادرات فروش نفت و ميعانات گازي كه به وزارت نفت اختصاص مي‌يافت مورد بررسي قرار گرفته و اين 5/14 درصد شامل نفت تحويلي به پالايشگاه‌ها براساس قيمت نفت صادراتي هم مي‌شود تا عوايد حاصل از آن براي توسعه و اتمام پروژه‌هاي عمراني در اين حوزه باشد. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون