• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3986 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ دي

خطر سدسازي‌هاي تركيه بر محيط زيست كشورهاي منطقه

گروه اجتماعي| هماهنگ‌كننده سازمان منطقه‌اي حفاظت از محيط‌زيست خليج فارس و درياي عمان (راپمي) از ادامه سدسازي‌ها در تركيه انتقاد كرد. حسن محمدي كه ديروز در كارگاه تخصصي «محيط زيست دريايي و نقش اصحاب رسانه در تنوير افكار عمومي» سخن مي‌گفت، مساله ريزگردها را يكي از مسائل مهم منطقه خاورميانه اعلام كرد. به گفته محمدي، جنگ‌هاي منطقه خاورميانه و سياست‌هاي غلط دولت‌ها از جمله دلايل بروز اين بحران در منطقه شده است.
حسن محمدي با اشاره به مشكلات آبي پيش آمده براي تالاب حورالعظيم، گفت: اين اتفاق ناشي از عوامل مختلف است. گرد و غبار طي سال‌هاي گذشته به مساله روز كشور ما تبديل شده و علاوه بر غرب و مركز ايران ساير نقاط كشور را فرا گرفته است و متاسفانه اين وضعيت ادامه‌ دارد. او درباره سياست غلط سدسازي در كشورهاي منطقه هم گفت: سد ايليسوي تركيه به مرور صداي همه دنيا را درآورده است اما تركيه اصلا پاسخگو نيست. به گفته محمدي طي ۵۰ سال گذشته ده‌ها جلسه بين كشورهاي ايران، عراق و تركيه درباره موضوع رودخانه‌هاي فرات و دجله برگزار شده اما متاسفانه هيچ نتيجه ملموسي نداشته است. او افزود: تركيه قلدري مي‌كند و كشورهاي منطقه نيز سكوت اختيار كرده‌اند. اين در حالي است كه بايد حق‌السهم كشورها به طورعادلانه از دجله و فرات داده شود و اقدامات تركيه نبايد آسيبي به ساير كشورهاي منطقه وارد كند. محمدي درباره آثار بروز جنگ در منطقه بر محيط زيست هم گفت: تا زماني كه جنگ در منطقه باشد فرسايش خاك، خشكسالي و گرد و غبار نيز وجود خواهند داشت.
هماهنگ‌كننده سازمان منطقه‌اي راپمي درباره برنامه‌هاي آتي اين سازمان گفت: بررسي ميزان گرد و غبار و خشكسالي و آثار آن بر محيط زيست يكي از برنامه‌هاي جدي ما است. ۲۰ منبع گرد و غبار در منطقه خاورميانه شناسايي شده كه ۹ منبع آن بر خليج فارس، درياي عمان و ايران اثر مستقيم دارد.
محمدي ابراز اميدواري كرد كشورهاي منطقه خاورميانه چالش هاي زيست محيطي از جمله مساله گرد و غبار را جدي بگيرند تا از پيامدهاي فاجعه بار آن پيشگيري شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون