• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3990 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ دي

بازي با كارت تحريم

آيا تحريم‌ها پاسخگوي بحران كره شمالي است؟

ميثم   سليماني

 

يك مقام كره جنوبي روز گذشته اعلام كرد كه اين كشور جلوي يك كشتي حامل محصولات نفتي با پرچم پاناما را گرفته است كه قصد انتقال فرآورده‌هاي آن به كره شمالي را داشت و اين موضوع نقض تحريم‌هاي بين‌المللي محسوب مي‌شود. اين دومين محموله‌اي بود كه طي چند روز توسط كره جنوبي متوقف مي‌شود. اين اقدامات پس از آن آغاز شد كه در ماه گذشته ميلادي آخرين آزمايش موشكي كره شمالي انجام شد و شوراي امنيت سازمان ملل تحريم‌هاي جدي نفتي عليه پيونگ يانگ اتخاذ كرد كه عملا فروش نفت به اين كشور را محدود كرد. يك مقام آگاه كره جنوبي به خبرگزاري رويترز گفت: اين كشتي در ساحل اينچئون پهلو گرفته است.
به گزارش رويترز اين كشتي قابليت حمل 5100تن نفت را دارد و بيشتر خدمه اين كشتي را چيني‌ها و ميانماري‌ها تشكيل مي‌دادند. در حال حاضر مقام‌هاي اطلاعاتي و گمركي كره جنوبي بطور مشترك در حال انجام تحقيق در خصوص اين كشتي است. سخنگوي وزارت امورخارجه كره جنوبي نيز اين موضوع را تاييد كرد اما جزييات زيادي را ارايه نداد. سخنگوي وزارت خارجه عنوان كرد: دولت در حال مشاوره‌هاي نزديك با كشورها و وزارتخانه‌هاي مرتبط با اين موضوع در جهت تحقيق و اجراي كامل تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد هستند.
در روز جمعه نيز كره جنوبي اعلام كرد كه يك كشتي حامل فرآورده‌هاي سوختي كه با پرچم هنگ‌كنگ در حال رفتن به سمت كره شمالي بوده ابتدا به آن مظنون شده و سپس آن را متوقف كرده است. در اين كشتي حدود 600 تن نفت بوده كه قصد داشته تا آن را به يك كشتي با پرچم كره شمالي منتقل كند.
شوراي امنيت سازمان ملل در ابتداي ماه جاري ميلادي به اتفاق آرا يك تحريم جديد را عليه كره شمالي براي پاسخ به آزمايش موشك بالستيك قاره‌پيماي اين كشور وضع كرد كه بطور جدي دسترسي كره شمالي به محصولات نفتي و نفت خام را محدود مي‌كند. طبق اسنادي كه رويترز به دست آورده ايالات متحده ليستي از 10 كشتي حمل مواد منع شده به كره شمالي را به شوراي امنيت سازمان ملل ارايه داده است كه آنها را متوقف كرده است. گفته مي‌شود كه امريكا قصد داشته تمام اين كشتي‌ها را در ليست سياه قرار دهد اما با فشار چين اجازه نداده كه 6كشتي در اين ليست قرار گيرند. وزارت خارجه چين در پاسخ به سوال رويترز در اين خصوص گفت: پكن هميشه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را بطور كامل و با جديت اجرا كرده است. در ادامه اين پاسخ آمده است، در عين حال هرگونه اقدام شوراي امنيت بايد بر اساس شواهد قطعي و واقعي باشد. چين در ادامه كار كميته تحريم شوراي امنيت مشاركت فعال خواهد داشت. چين همچنين گزارش‌هايي را مبني بر فروش غيرقانوني محصولات نفتي به كره شمالي تكذيب كرده است. با اين وجود دونالد ترامپ اعلام كرد كه خوشحال نيست كه چين اجازه مي‌دهد تحريم بين‌المللي عليه كره شمالي را نقض كنند. منابع نفتي به خبرگزاري رويترز اعلام كردند كه تانكرهاي روسي در ماه‌هاي اخير حداقل با حمل بار در دريا و فرستادن آن به كره شمالي چندين بار تحريم‌هاي شوراي امنيت عليه پيونگ يانگ را نقض كرده است.
وزارت امورخارجه كره جنوبي اعلام كرد كشتي‌اي كه روز جمعه نيز متوقف كرده در روز 19 اكتبر در بندر يوسو كره جنوبي نفت تصفيه شده را بار زده و به كشتي كره شمالي منتقل كرده است. مقام‌هاي وزارت خارجه كره جنوبي به سي‌ان‌ان اعلام كردند كه كشتي وينمور در روز 24 نوامبر مجدد وارد بندر يوسو شده است.
وزارت خزانه داري ايالات متحده در ماه نوامبر دو عكس ماهواره‌اي را منتشر كرد كه نشان مي‌داد يك كشتي در آبهاي بين‌المللي در حال انتقال غيرقانوني نفت به كشتي كره شمالي بوده است. اما مقام‌هاي كره جنوبي تاييد نكردند كه يكي از اين دو كشتي وينمور بوده است. با اين وجود هنگ كنگ نيز كه در اين ميان درگير قضيه نقض تحريم‌هاي بين‌المللي شده است به دليل نگراني از آنچه پرچم و كشتي اين كشور در ليست سياه سازمان ملل قرار گيرد نيز بلافاصله بيانيه داد كه از نزديك اين جريان را دنبال مي‌كند و تمام اطلاعات مورد نياز را در اختيار كره جنوبي قرار خواهد داد و با اين كشور همكاري خواهد كرد.
در حال حاضر بايد اين سوال را پرسيد كه تا چه حد اين نوع تحريم، پاسخگوي حل اين بحران است. اگر مروري به تحريم‌هاي سال‌هاي اخير سازمان ملل عليه كشورهاي مختلف انجام دهيم مي‌بينيم هيچكدام از آنها به نتيجه درستي نرسيده است. شايد تحريم تنها تبديل به بهانه‌اي شده تا بيشتر جلوي يك جنگ را بگيرد تا هدف ديگري را دنبال كند اما در نهايت تحريم‌هاي سخت تنها به عميق‌تر شدن بحران بدل شده و نتيجه مطلوبي را در پي نداشته است. اكنون نيز كره شمالي به هر نحوي به دنبال دور زدن تحريم‌هاست و در نهايت شايد بتواند به هر نحو ممكن اين كار را انجام دهد و تنها هزينه آن بالاتر مي‌رود. اما بايد ديد با اين تحريم‌ها كره شمالي تغيير رويه مي‌دهد؟ هيچ نشانه‌اي از اين جريان نيست. كره شمالي سال‌هاست كه تحت شديد‌ترين رژيم تحريم‌ها قرار دارد و تاكنون هيچگونه تغيير رويه‌اي نداده است. حال اين نكته كماكان باقي است كه پس از اين همه تحريم عليه كره شمالي اگز اين كشور رويه خود را ادامه دهد، گام بعدي امريكا چه خواهد بود، شايد تنها هوا باقي بماند كه نمي‌توانند جلوي ورود آن به كره شمالي را بگيرند والا اكنون تحريم‌ها در قبال كره شمالي به آخر خط خود رسيده است و گام بعدي آن اصلا مشخص نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون