• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3990 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ دي

اتهام مجدد حمايت از داعش به گلبدين حكمتيار

گروه جهان|يك مقام پيشين افغانستان با انتشار پيامي در شبكه اجتماعي توييتر مدعي شده است كه برخي از نزديكان گلبدين حكمتيار، رهبر حزب اسلامي افغانستان، با داعش ارتباط دارند. امرالله صالح، رييس پيشين امنيت عمومي افغانستان و رهبر جنبش روند سبز افغانستان، ادعا كرده است كه دست كم 20 نفر از اعضاي كنوني و اعضاي خارجي حزب اسلامي حكمتيار در رابطه به حملات اخير داعش به يك مركز شيعيان در كابل دستگير شده‌اند. بعد از حمله اخير داعش به دفتر خبرگزاري آواي افغان و مركز فرهنگي تبيان كه باعث كشته شدن دست كم 47 نفر و مجروح شدن 90 نفر شد، امرالله صالح با صدور بيانيه‌اي دولت را متهم كرد كه توانايي ايجاد امنيت رويدادها و همايش‌ها را ندارد و بهتر است كه شهروندان خودشان مراقب امنيت تجمع‌ها و همايش‌هاي‌شان باشند.
امرالله صالح، رييس پيشين امنيت عمومي افغانستان در توييتر خود نوشته است: «بر اساس اطلاعات موثق، حداقل 20 نفر از كساني كه به جرم همكاري با داعش يا توطئه در بمب‌گذاري‌ها دستگير شده‌اند، از وابستگان قبلي يا فعلي گلبدين حكمتيارند كه حكومت از افشاي اين مساله به خاطر حفظ آبروي توافق با او ابا مي‌ورزد، و الا شخص آقاي حكمتيار بارها در تماس با مقامات مشخص در بخش امنيتي خواستار رهايي آنها شده است. پرونده شماري از اين دستگيرشده‌ها باز هم به خاطر ابا از رسوايي، به محكمه سپرده نشده است.»
اين اولين‌بار نيست كه گلبدين حكمتيار به حمايت از گروه داعش متهم مي‌شود. تا پيش از امضاي توافق آشتي سال پيش ميان حزب اسلامي و دولت اشرف غني، گروه حزب اسلامي حكمتيار از جمله گروه‌هاي مسلح شورشي مخالف دولت به حساب مي‌آمد و حتي سال 1394 حكمتيار در بيانيه‌اي از هواداران خود خواسته‌بود در صورتي كه ميان گروه طالبان و گروه داعش درگيري رخ داد، هوادارانش از داعش حمايت كنند، اين در حالي است كه از سال 2002 كه حكمتيار شورش نظامي‌اش، بر عليه دولت مركزي را آغاز كرده‌بود، هيچگاه حاضر به ائتلاف با طالبان نشده‌بود.
خبرگزاري افق افغانستان در يادداشتي به مي‌نويسد: «حكمتيار پيش از امضاي موافقتنامه صلح با حكومت وحدت ملي، باري به گروه داعش اعلام وفاداري كرده بود. او همچنين به افرادش دستور داده بود كه در صورت بروز جنگ ميان داعش و طالبان، آنان جانب داعش را بگيرند! سكوت رهبر حزب اسلامي در برابر فجايعي كه تاكنون نيروهاي انتحاري وابسته به داعش از حمله به مساجد، معابد و مراكز فرهنگي مربوط به شيعيان افغانستان در كابل و هرات ايجاد كرده‌اند، بسيار معنادار و مبين همسويي و همدلي او با اين جريان تروريستي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون