• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3990 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ دي

رييس‌جمهور سابق تركيه به صف مخالفان اردوغان پيوست

گروه جهان| عبدالله گل، رييس‌جمهوري سابق تركيه كه پيش‌بيني مي‌شد يك روز نظرات خود را عليه رجب طيب اردوغان علني كند اين پيش بيني به وقوع پيوست و با وجود تمام صحبت‌هاي اردوغان در انتقاد از او عنوان كرد كه همچنان به بيان ديدگاه‌هاي خود در راستاي انتقاد از حزب عدالت و توسعه ادامه مي‌دهد. گل در توييتر خود با اشاره به حزب عدالت و توسعه عنوان كرد: به عنوان كسي كه به آزادي انديشه و عقيده به عنوان اصول پايه‌اي حزبمان باور دارد، من همچنان به بيان ديدگاهم در موقعيت‌هايي كه لازم باشد ادامه مي‌دهم. گفتني است عبدالله گل از آخرين فرمان رجب طيب اردوغان كه به فرمان 696 معروف است انتقاد كرد. قانوني كه وضعيت اضطراري در تركيه را تمديد كرد. علاوه بر عبدالله گل، رهبران گروه‌هاي اپوزيسيون نيز به‌شدت به اين موضوع انتقاد كردند. اما از آنجايي كه رجب طيب اردوغان چندان انتقاد پذير نيست در آخرين سخنراني خود خطاب به منتقدان خود گفت كه شرم بر شما باد. آيا ما علت اين كار را براي شما به اشتراك نگذاشته‌ايم؟ اردوغان در ادامه سخنراني خود كمال قليچداراوغلو، رهبر حزب جمهوري‌خواه خلق تركيه را به ارتباط با گروه‌هاي تروريستي متهم كرد.
با اين حال اما عبدالله گل به دليل موقعيت و جايگاهي كه در حزب عدالت و توسعه در گذشته داشته نظرات او از اهميت بسيار بالايي برخوردار است چرا كه او در كنار رجب طيب اردوغان از موسسان حزب به شمار مي‌آيد و انتقاد او از حزب مي‌تواند ماهيت حزب در تركيه را زير سوال ببرد. او در خصوص حكم اخير مبني بر تمديد وضعيت اضطراري در كشور به‌شدت انتقاد كرد و در پاسخ به اعضاي حزب عدالت و توسعه كه عليه ديدگاهش سخن گفتند، گفت: اين وظيفه من است كه در مورد مسائل مهم نظر بدهم. او خطاب به خبرنگاران گفت: من رييس‌جمهور بودم و تمام عمر خود را صرف خدمت به دولت و جامعه كرده‌ام. پس قطعا وظيفه من اين است كه ديدگاه و ايده هايم را درباره مسائل مهم به اشتراك بگذارم. گل در اولين انتقاد جدي خود پس از دوره رياست‌جمهوري عليه حزب متبوعش در روز 25 دسامبر عنوان كرد كه قانون 696 مي‌تواند براي قانون اساسي نگران‌كننده باشد، چرا كه در اين قانون به افرادي مصونيت داده مي‌شود كه مي‌تواند نقض قانون‌هاي فراواني داشته باشند. اردوغان نيز در پاسخ به اين ابهامات در سفر خود به تونس پاسخ گل را داد گفت كه اين ناراحت‌كننده است كه رييس‌جمهور سابق ما در خصوص اين قانون ابهام آورده است.
بسياري معتقدند فرمان جديد اردوغان مي‌تواند تفسيرهاي متعددي را در خصوص مصونيت افرادي كه در خصوص سركوب كودتا قبل و پس از آن نقش داشتند و جلوي اقدامات تروريستي را گرفته‌اند ارايه كند و ممكن است اين موضوع يك هرج و مرج جدي را در تركيه به وجود آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون