• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3990 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ دي

رييس‌جمهور:

حل مشكلات، با هم

انتقاد حق مردم است

  نقد باتخريب اموال عمومي متفاوت است
  مردم‌خواستارشفافيت و  ريشه‌كني‌فساد هستند
  دستگاه‌ها زمينه اعتراض قانوني را فراهم كنند

حسن روحاني رييس‌جمهور عصر ديروز در جلسه هيات دولت به اعتراض‌هاي اخير در برخي نقاط كشور پرداخت. وي گفت: اين نكته بايد براي همه روشن باشد كه ما ملت آزادي هستيم و طبق قانون اساسي و حقوق شهروندي، مردم در بيان انتقادات و حتي اعتراض‌شان كاملا آزاد هستند؛ اما در عين حال بايد توجه كنيم كه نحوه انتقاد و اعتراض بايد به گونه‌اي باشد كه پايان آن منتهي به بهتر شدن شرايط كشور و زندگي مردم شود.
رييس‌جمهور تاكيد كرد: حل برخي از اين‌ مسائل آسان نبوده و زمان‌بر است و دولت و ملت بايد براي حل اين مشكلات دست به دست بدهند.
وي با بيان اينكه ريشه برخي از مشكلات اقتصادي مردم به سال‌هاي قبل برمي‌گردد و برخي‌ ديگر هم به همين ايام مربوط مي‌شود، گفت: دولت و ملت بايد دست هم را گرفته و يكديگر را ياري كنند؛ اما نقد مردم فقط به اقتصاد نيست، مردم راجع به فساد و شفافيت حرف دارند و مي‌گويند مسائل بايد شفاف باشد.
روحاني با اشاره به اينكه مردم مي‌خواهند در بخش قانون‌گذاري، اجرايي، قضايي و ديگر بخش‌هاي كشور، مسائل به وضوح براي آنها تبيين شود تا بتوانند قضاوت دقيقي داشته باشند، خاطرنشان كرد: اينكه در رسانه همه نقدهاي مردم را به دستگاه اجرايي برگردانيم، بي‌دقتي است.
رييس‌جمهور همچنين افزود: مردم نسبت به اينكه بايد با فساد مبارزه جدي‌تر شود و اينكه برخي چرا مسائل به خوبي براي آنان تبيين نمي‌شود، نقد دارند.
روحاني اظهار داشت: انتقاد در همه امور كشور حق مردم است و ما معتقديم حكومت و كشور متعلق به مردم است و مردم بايد آنچه مي‌خواهند را به خوبي بيان كنند.
رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه نقد با خشونت و تخريب اموال عمومي كاملا متفاوت است، گفت: در عين حالي كه از نقد استقبال مي‌كنيم و دستگاه‌هاي مسوول كشور بايد زمينه را براي انتقاد و اعتراض قانوني مردم، حتي راهپيمايي و اجتماع قانونمند آنها فراهم كنند و اين حق مردم است؛ اما در عين حال نبايد بگذاريم فضايي ايجاد شود كه در آن فضا دوستداران انقلاب و مردم نگراني براي زندگي‌ و امنيت‌شان، ايجاد شود.
روحاني با بيان اينكه شيوه صحيح و انتخابي براي بيان نقد بايد يك شيوه كاملا منطقي، دقيق و قانوني بوده و در نهايت منجر به اصلاح شود، اظهار داشت: اگر شيوه‌اي براي بيان نقد انتخاب شود كه به واسطه آن مردم در زندگي، كسب و كار، رفت و آمد و سرمايه‌گذاري، دچار ترديد و نگراني شوند و دشمنان ما دست‌افشاني و پايكوبي كنند، حتما شيوه‌اي غلط است.
رييس‌جمهور با اشاره به ابراز شادماني دشمنان انقلاب، گفت: اين آقايي كه امروز در امريكا مي‌خواهد با مردم ما همدردي كند، يادش رفته كه چند ماه پيش ملت ايران را تروريست ناميد؛ اين آدمي كه سرتاپايش عليه ملت ايران است؛ حق ندارد براي مردم ايران دلسوزي كند.
روحاني با بيان اينكه اين روزها برخي از كشورهاي عرب منطقه كه هيچ‌وقت با مردم ايران ميانه خوبي نداشتند، پايكوبي مي‌كنند، تصريح كرد: بايد توجه كنيم كه آيا اين شيوه اعتراض، شيوه‌اي دقيق و به نفع مردم است يا به نفع ديگران!؟
رييس‌جمهور امنيت ملي، آرامش و انسجام ملي، وحدت و برادري در ايران را بزرگ‌ترين سرمايه‌ در منطقه دانست و تاكيد كرد: در كشور ما همه اقوام و مذاهب برادرانه با هم زندگي مي‌كنند و مردم در انتخابات نشان دادند كه چگونه نسبت به منافع ملي و آينده كشور خودشان حساسيت دارند.
روحاني با اشاره به اينكه اگر مردم در انتخابات آمدند و اكثريت مردم راهي را انتخاب كردند، ما نيز در مقام عمل بايد آن راهي كه اكثريت خواسته را شروع كرده و ادامه دهيم، افزود: توقعات و مطالبات مردم، توقعات و مطالبات درستي است، اما اگر شيوه‌اي انتخاب كرديم كه در بيان مطالبات به حق‌مان، افرادي داخل شدند و سخناني ناصحيح، غلط، ناروا، مشكل‌آفرين، دشمن‌شادكن و مردم‌نگران‌كن مطرح كردند، قابل قبول نيست و همه بايد به اين نكته توجه كنيم.
رييس‌جمهور ادامه داد: اين دولت هر آنچه كه در حقوق شهروندي و در انتخابات به مردم وعده داده، پاي پيمان خودش ايستاده و مي‌خواهد در اين كشور، جوان‌‌ها، دانشگاه‌ها و زنان و مردان و روستاييان با نشاط باشند و همه تلاش خود را براي حل مشكلات مردم به‌كار برده است؛ البته معني‌‌اش اين نيست كه مشكلات مردم حل شده و مردم امروز مشكل ندارند، اما همه شاخص‌هاي اجتماعي و اقتصادي نشان مي‌دهد كه وضع كشور ما نسبت به 4 سال پيش چند قدم روبه جلو رفته است.
وي اظهار داشت: امروز وضعيت و شرايط ما نسبت به موضوعاتي همانند بهداشت و درمان، آرامش اقتصادي، وضعيت روستاها و كمك به قشرهاي بسيار ضعيف، نسبت به گذشته بهبود يافته و در مساله تحريم و حقوق ملي و تاثيرگذاري ايران در ثبات و امنيت منطقه شرايط ما متفاوت شده است اما معني‌ آن اين نيست كه همه مشكلات مردم حل شده است. رييس‌جمهور با اشاره به ضرورت تلاش بيشتر دولت براي اشتغال، گفت: طبيعي است اگر وضعيت اشتغال براي 2 خانواده در ميان 4 خانواده درست شده باشد، آن 2 خانواده ديگر كه هنوز اشتغال فرزندشان درست نشده، اين احساس رضايت را ندارند. روحاني افزود: درست است كه قدم‌هايي برداشته شده، اما كاهش قدرت خريد مردم از 6 - 5 سال پيش هنوز بطور كامل جبران نشده است؛ مردم مشكلاتي دارند و اين مشكلات بايد حل شود.
رييس‌جمهور با بيان اينكه من از جوانان و مردم ايران و از همه خانواده‌ها درخواست مي‌كنم روي راه‌حل مسائل بيشتر دقت كنيم، گفت: ما در كشور مشكل هوا، ريزگرد، آب، اشتغال و مشكلات اقتصادي، اجتماعي و سياسي گوناگون داريم؛ بايد با فساد مبارزه كنيم و همه مردم بتوانند روي اعمال ما نظارت كنند. اين مسائل وجود دارد و بايد حل و فصل شود. اما چه راهي را بايد انتخاب كنيم؟
وي با بيان اينكه مردم در زمينه مسائل اقتصادي و اجتماعي مشكلاتي دارند، خاطرنشان كرد: امسال در فصل پاييز با يك خشكسالي مواجه بوديم كه باعث شد نسبت به متوسط 10 سال گذشته حدود 55 درصد كاهش بارندگي داشته باشيم و از سويي با مشكلات ديگري از قبيل سيل يا زلزله مواجه بوديم و مردم با ريزگردها و هواي بد دست و پنجه نرم مي‌كنند.
روحاني با تاكيد بر اينكه بايد همديگر را ياري و كمك كرده و همه اقشار و جناح‌ها احساس كنند كه صدا و سيماي ملي ما متعلق به خودشان است، اظهار داشت: بايد همه احساس كنند در اين رسانه ملي حضور دارند و بتوانند نظرات‌شان را بيان كنند. مردم بايد احساس كنند كه در رسانه‌ها مي‌توانند حرف‌هاي‌شان را بيان كنند.
وي تاكيد كرد: اما در عين حال دولت گروهي را كه بخواهند اموال عمومي را تخريب كنند يا نظم اجتماعي را به هم بزنند يا در جامعه اغتشاشي ايجاد كنند، حتما تحمل نخواهد كرد.
رييس‌جمهور با بيان اينكه «نقد با زبان صريح گفته شود اما بايد توجه داشت كه مردم نيز آرامش و امنيت مي‌خواهند»، خاطرنشان كرد: مردم ما شرايطي مي‌خواهند كه بهتر بتوانند سرمايه‌گذاري كنند. آيا اگر در جامعه ناآرامي داشته باشيم، اشتغال ما بيشتر شده و وضعيت اقتصادي مردم بهتر مي‌شود؟
روحاني افزود: امروز دولت امريكا كه در داخل اين كشور با مشكلات فراواني روبه‌رو است، موجب شده مردم امريكا نسبت به شرايط سياسي و اجتماعي‌شان در اين كشور نگران باشند.
روحاني با بيان اينكه رييس‌جمهور امريكا از روز اولي كه به كاخ سفيد آمده عليه ملت ايران اقدام كرده و براي رفت و آمد به امريكا، ارايه ويزا و مسائل مالي و بانكي مردم هر روز مشكل درست مي‌كند، گفت: كسي كه روزانه و بطور مداوم عليه ملت ايران تلاش مي‌كند، نمي‌تواند دلسوز ملت ايران باشد؛ همچنين آن يكي دو كشور عرب منطقه نيز كه در طول اين چند سال عليه ملت ايران تلاش كردند هم نمي‌توانند براي ملت ايران دلسوزي بكنند.
رييس‌جمهور ادامه داد: از همه مقامات امنيتي و نيروهاي انتظامي كه رفتارشان با مردم، رفتار خشونت‌آميزي نبوده و شكيبايي خودشان را حفظ كرده‌اند، تشكر مي‌كنم.
رييس‌جمهور خطاب به وزرا، معاونين و همه مسوولان بخش‌هاي اجرايي كشور گفت: بايد بطور روزانه با مردم مشكلات را در ميان بگذاريد و اگر مساله‌اي پيش مي‌آيد، مردم بايد بدانند؛ اگر آنفلوانزا مي‌آيد و مشكلاتي را براي طيور ايجاد مي‌كند، همان‌ لحظه اول مردم بايد مطلع شوند؛ نه يك هفته بعد از بازار و آثار آن بفهمند؛ اگر جنسي در كشور ما به اندازه كافي نيست و بايد واردات انجام بگيرد، قبل از آنكه بازار احساس كمبود كند، مسوول مربوطه بايد احساس كند و آن كمبود را جبران كند؛ اگر مشكلي در موسسات اعتباري غيرقانوني وجود دارد، قبل از هر كس رييس بانك مركزي بايد براي مردم توضيح دهد و اگر با تلاش فراوان اقدام مثبتي انجام داديم بايد براي مردم تبيين شود؛ اگر مشكل زيست‌محيطي داريم بايد براي مردم توضيح دهيم. ما بايد با مردم حرف بزنيم و صحبت كنيم. هيچ مسوولي نمي‌تواند بدون ارتباط و استمداد و توضيح با مردم در كار خودش موفق باشد.
روحاني اظهار داشت: آنچه امروز از جوانان و مردم عزيزمان مي‌خواهم اينست كه در اين شرايط حساس منطقه و كشور بايد هوشياري‌مان بيشتر باشد.
رييس‌جمهور با اشاره به اينكه در هفته‌هاي گذشته گروه‌ها و اقشاري از مردم كه مشكلاتي داشتند، نظرشان را گفتند، افزود: مشكلات و مسائلي كه مربوط به جمع و قشري از كشور است، بايد در چارچوب قانوني تبيين شود، اما انتخاب شيوه‌هاي ديگر مي‌تواند براي كشور، امنيت و آينده ما خطرناك باشد و من مطمئنم كه مردم شيوه قانوني و منطق را مي‌پسندند.
روحاني با اشاره به اينكه نبايد اجازه دهيم شرايطي در كشور به وجود بيايد كه در اين فضا دشمن سوءاستفاده كرده و برخي افراد حركات و اقدامات احساسي انجام دهند، گفت: راه رسيدن به چنين هدفي، كمك، حضور، بيان مردم و توجه به آينده و نتايج است؛ ترديد ندارم دولت ما به عنوان منتخب مردم و ملت ما به عنوان ولي‌نعمت ما، در كنار هم به راحتي مي‌توانيم بسياري از مشكلات را حل و فصل كنيم و براي برطرف شدن برخي از مشكلاتي كه زمانبر است، شكيبايي كنيم.
رييس‌جمهور با اشاره به اينكه همه بايد تلاش كنيم تا به مردم در مقام عمل نشان دهيم كه فضاي نقد، انتقاد، اعتراض در چارچوب قانون، كاملا آزاد است، اما فضاي تخريب و اغتشاش حتما فضايي نيست كه مردم ما آن را تحمل كنند، ابراز اميدواري كرد كه شاهد تلاش جمعي براي دستيابي به ايراني بهتر در پيش‌رو باشيم و بتوانيم مشكلات‌مان را با ياري همديگر حل و فصل كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون