• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3993 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ دي

آمار ضد و نقيض قربانيان تروريسم و خشونت در عراق

اين روزها با آغاز سال جديد ميلادي، برخي نهادهاي مسوول بين‌المللي و نيز پايگاه‌هاي خبري بر اساس رويه سال‌هاي اخير، آمارهايي ماهانه و سالانه از تعداد قربانيان تروريسم و ساير اقدامات خشونت بار در عراق ارايه مي‌كنند كه بعضا با يكديگر در تناقض است. به گزارش ايرنا، اعلام اين آمارها در شرايط پساداعش و اعلام پايان نظامي اين گروه تروريستي تكفيري در عراق و سوريه هر چند مناسبتي (گزارش‌هاي روتين ماهانه و سالانه) است، اما هم با يكديگر تناقض دارد و هم ماهيتا حاوي يك تناقض است و آن اينكه نسبت به ماه‌هاي قبل كاهش يا افزايش جزيي داشته است؛ امري كه مخاطب آشنا با تحولات و اخبار عراق توقع آن را ندارد بلكه منتظر است تا شاهد كاهش قابل توجه
 آمار باشد.
 پيگيري اطلاعات و اخبار منتشره از حوادث تروريستي و حتي درگيري‌هاي عشايري در عراق در ماه‌هاي اخير نشانگر بهبود محسوس شرايط امنيتي است اما اينكه چرا آمارهاي نهادهاي خارجي تغييري نشان نمي‌دهد جاي سوال و بررسي دارد. نمايندگي سازمان ملل براي كمك به عراق (يونامي) در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود، از كشته و زخمي شدن 211 غير نظامي عراقي در ماه گذشته ميلادي (دسامبر) در اثر حملات و حوادث تروريستي و اقدامات خشونت بار در عراق خبر داد كه نسبت به ماه پيش از آن كمي افزايش نيز نشان مي‌دهد. در بيانيه يونامي آمده است در اين ماه 69 غير نظامي عراقي كشته و 142 نيز ديگر زخمي شدند در حالي اين رقم ماه پيش‌تر به ترتيب 63 و 140 نفر بوده است. بنابر اين آمار قربانيان غيرنظامي تروريسم و اقدامات خشونت بار در عراق در ماه دسامبر گذشته نسبت به ماه پيش‌تر تفاوت چنداني نداشته است. آمار منتشرشده از سوي يونامي درحالي است كه رسانه‌هاي عراقي روز دوشنبه به نقل از سايت خبري امريكايي AntiWar در آماري بسيار متفاوت، تعداد قربانيان عمليات تروريستي و خشونت‌ها را در عراق در ماه دسامبر گذشته يك هزار و 262 نفر كشته و 396 نفر زخمي عنوان كرده است.
 سايت آنتي وار در بيان علت بالا بودن قربانيان خاطرنشان كرده است كه گروه تروريستي داعش همچنان در مناطقي از عراق دست به عمليات كوچك تروريستي مي‌زند و هنوز تنش بين نيروهاي كرد شمال عراق با دولت مركزي بالا است. اين سايت امريكايي همچنين بمباران‌هاي ارتش تركيه عليه مناطقي در شمال عراق به بهانه تحت تعقيب قرار دادن نيروهاي حزب كارگران كرد تركيه را نيز بخشي از خشونت‌هاي جاري در عراق دانسته و افزوده است كه اين بمباران‌ها همچنان در شمال عراق ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون