• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3994 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۶ دي

تلاش براي آزادي دانشجويان و دانش‌آموزان بازداشتي

عضو فراكسيون اميد خبر داد: احتمال تشكيل كميته پيگيري بازداشتي‌ها از سوي مجلس

بيش از يك هفته از آغاز تظاهرات مي‌گذرد. در ميان آماري كه استانداري‌ها و دادستاني‌هاي استان‌ها اعلام كردند آمار دانشجويان بازداشتي كم نيست. دانشجوياني كه بر اساس اخبار غيررسمي در زمان بازداشت در محلي غير از تجمعات اخير حضور داشتند و برخي معتقدند تعدادي از بازداشت‌ها در جريان تظاهرات اتفاق نيفتاده است. گرچه هفته پيش اعلام شد برخي دانشجويان آزاد شده‌اند اما به گفته برخي دانشجويان عده‌اي از دانشجويان دانشگاه تهران و علامه طباطبايي روز پنجشنبه بازداشت شده‌اند. تا روز گذشته آمار دقيق و رسمي از تعداد بازداشتي‌ها وجود ندارد. با اين حال منصور غلامي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري هفته گذشته در حاشيه مراسم تجليل از برگزيدگان بيست و دومين المپياد علمي دانشجويي كشور كه دوازدهم برگزار شد، اعلام كرد‌« تعدادي از دانشجويان در پي تجمعات بازداشت شده بودند كه با دخالت بنده و رييس دانشگاه تهران آزاد شدند، اما اگر در سطح خيابان‌ها دانشجويي دستگير شده باشد هنوز آماري به وزارت علوم نرسيده و در جريان آن نيستيم.»همچنين غلامرضا غفاري، معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم هم با تاكيد بر اينكه در داخل دانشگاه تهران حادثه يا مورد خاصي براي دانشجويان اتفاق نيفتاده وعده داد كه دانشجويان بازداشتي به زودي و قبل از شروع امتحانات پايان ترم آزاد خواهند شد. با اين حال برخي منابع مدعي هستند تمام دانشجويان بازداشتي آزاد نشده‌اند و تعداد ديگري از دانشجويان نيز در دو روز اخير به بازداشتي‌ها اضافه شدند. روز چهارشنبه نيز محمد رهبر، دبير انجمن اسلامي دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ايلنا مطرح كرد كه اين انجمن از طريق وزارت علوم پيگير دانشجويان بازداشتي است. او همچنين تاكيد داشت «حتي اگر كسي در دانشگاه هم تخلفي هم كرده باشد بايد در همان محيط دانشگاه و سازوكارهاي دانشجويي متناسب با تخلف با آن برخورد شود.» در ميان بازداشت‌شدگان به جز دانشجويان، تعدادي دانش‌آموز نيز به چشم مي‌خورد. سيد‌محمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش نيز روز پنجشنبه با بيان اينكه آمار دقيقي از دانش‌آموزان بازداشتي به آموزش و پرورش ارائه نشده، تاكيد كرد از طريق وزارت كشور و نهادهاي امنيتي موضوع را پيگيري خواهد كرد. او همچنين در توييتر خود در مورد دانش‌آموزان كشته‌شده با هشتگ هوشيار باشيم، نوشت: «آشوب و خشونت كور همواره بي‌گناهان را قرباني مي‌كند؛ داغدار كشته شدن دو دانش‌آموز و اميد آينده ايران، «آرمين» و «شايان» عزيز در اين آشوب هستيم.»واكنش‌ها به بازداشت دانشجويان و دانش‌آموزان همچنان ادامه دارد و برخي از مسوولان دولتي و نمايندگان مجلس تلاش دارند تا پيش از آغاز امتحانات بازداشتي‌ها آزاد شوند. موضوعي كه با توجه به آمار ارايه شده از سوي وزارت كشور بسيار جدي تلقي مي‌شود. پيش از اين حسين ذوالفقاري، معاون امنيتي وزارت كشور، ميانگين سني بيش از ۹۰درصد بازداشت‌شدگان را زير ۲۵ سال اعلام كرد و رييس دادگستري استان مركزي نيز عنوان كرده بود دانش‌آموزان يا افراد كم‌سن‌وسالي كه در تجمعات اراك حضور داشته‌اند و برخي از آنها خساراتي را نيز به اموال عمومي يا دولتي وارد كرده‌اند، با توجه به سن زير ١٨ سال، طفل محسوب مي‌شوند ولي با توجه به قانون در چنين مواردي هر‌كسي مرتكب جرم شود، دستگير و به جرم او رسيدگي خواهد شد.
كميته پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشت شده تشكيل شود
فاطمه سعيدي، عضو كميسيون آموزش مجلس روز جمعه در پاسخ به اين سوال كه وزارت علوم تاكنون چه اقدامي براي بازداشتي‌ها انجام داده است به ايسنا گفت: «امروز نيز با وزير علوم تماس داشتم و ايشان از آزادي تعدادي از دانشجويان خبر دادند اما اذعان داشتند كه تعدادي هنوز در بازداشت به سر مي‌برند.»سعيدي البته در مورد دانشجويان بازداشتي دو پيشنهاد مطرح كرد. اين نماينده مجلس در جلسه فوق‌العاده هيات رييسه فراكسيون اميد پيشنهاد داده تا كميته‌اي براي پيگيري وضعيت دانشجويان و دانش‌آموزان بازداشتي تشكيل شود، كميته‌اي كه تمامي فراكسيون‌هاي سياسي مجلس در آن نماينده‌اي داشته ‌باشند. اين عضو فراكسيون اميد وعده‌ داد كه فارغ از ميزان تقصير بازداشت‌شدگان با برقراري تماس با نيروهاي امنيتي و انتظامي در پي اطمينان از احقاق حقوق‌شان به عنوان متهم در ارتباط خواهيم بود. فاطمه سعيدي پيش از اين در توييتر خود نوشته‌بود: «ضمن پايبندي به اصلاحات تدريجي و محترم‌شمردن حق نقد بدون توسل به افراطي‌گري و خشونت، پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشت‌شده را از طريق وزارت علوم، مراجع امنيتي و قضايي وظيفه خود مي‌دانم.»

 

 

سياست نهادهاي امنيتي بازداشت طولاني دانشجويان نيست

الياس حضرتي| اكثريتي از افراد جوان و كم‌سن و سال در بين دستگيرشده‌هاي دانشجو و دانش‌آموز وجود دارد كه تعدادي از آنها بيكار هستند. برخي بر اساس فضاي به وجود آمده و مشكلات اقتصادي‌اي كه در خانواده‌شان داشته‌اند، تحت تاثير قرار گرفتند و در راهپيمايي‌ها و اعتراضات شركت كردند. منهاي عوامل اصلي اين موضوع كه در تشويق به اغتشاش نقش داشتند، مابقي افراد با بازجويي‌هاي اوليه آزاد شده‌اند. بقيه افراد هم اميدوار هستيم كه در اين چند روز آزاد و دانشجويان و دانش‌آموزان سر كلاس‌هايشان حاضر شوند. البته عواملي كه وابستگي به خارج كشور دارند يا دستي در تيراندازي‌ها دارند و اغتشاشات را سازماندهي مي‌كردند، وضعيت ديگري دارند.  به نظر مي‌رسد كه سياست كلي نهادهاي امنيتي بر نگه داشتن طولاني مدت بازداشت شده‌ها نيست. خيلي از افراد در روز اول اعتراضات در تهران بازداشت شده بودند و با بازجويي و تذكر اوليه آزاد شدند. نگه داشتن بقيه هم اميدواريم طولاني نشود. مجلس شوراي اسلامي پيگير آزادي همه افرادي است كه به شكل تصادفي يا تحت تاثير فضاي هيجاني و فضاي مجازي بوده‌اند يا اعتراضي صنفي داشته‌اند. البته كساني كه سازماندهي مي‌كردند و در اغتشاشات نقش اصلي را داشتند، بايد بيشتر مورد بررسي قرار بگيرند تا وابستگي شان به عوامل خارجي مشخص شود.  در حال حاضر اقليتي از دانشجويان هنوز آزاد نشده‌اند كه بخش زيادي از آنها نيز ان‌شاءالله در روزهاي آينده آزاد خواهند شد. تمام تلاش‌ها در اين راستا است كه دانشجويان هرچه سريع‌تر آزاد شوند. به خصوص كساني كه اعتراضات مدني و اقتصادي داشته و در سايه فضاي ايجاد شده دچار هيجاناتي شده‌اند. اطلاع ندارم كه دانشجويان را در خانه‌شان گرفته‌اند يا مكاني ديگر اما تلاش مي‌شود كه اگر در اغتشاشات شريك نبوده‌اند يا در سازماندهي آن نقش نداشته‌اند، آزاد شوند.
 نماينده مردم تهران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون