• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3994 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۶ دي

ساده‌انگاري يا تغيير و تصحيح روش‌ها؟

از سوي ديگر هرگز به انديشمندان جامعه و دلسوزان اين امان را نمي‌دهد كه آسوده خاطر باشند و از بروز حوادث بزرگ‌تر نگران نباشند. در لايه‌هاي زيرين اجتماع موضوع ازدياد بي‌سابقه طلاق، گسترش فقر، حاشيه‌نشيني ميليوني، رواج اعتياد و نزاع و اختلاف حتي يك جامعه آرام و بدون مساله سياسي را دچار زلزله‌هاي شديد مي‌كند چه رسد در كشور ما كه اختلافات مهم و بعضا عميق سياسي نيز وجود دارد و يك جريان سياسي به حداكثر حاكميت خود اصرار دارد و قائل به ضرورت هيچ تغييري نيست. در همين ماجراي اعتراضات و ناآرامي‌ها با اينكه آقايان مخالف دولت هستند و به صراحت اغلب نارضايتي‌ها را ناشي از مسائل اقتصادي مي‌دانند و آن را به قوه مجريه نسبت مي‌دهند ولي بازهم حاضر نيستند روش‌هاي خود را بازبيني كنند و واقعگرايي را جايگزين نگاه خشك و غيرقابل انعطاف سازند! مسلما دشمنان ما از اسراييل تا امريكا تا رژيم سعودي سبك‌سرانه خود را به ميدان رسانده و هرچه دست‌شان برسد انجام مي‌دهند كه شعله برافروزند و خباثت كنند ولي خلاصه كردن همه ماجرا به تحرك آنان، محروم كردن خويش از ديدن واقعيت جامعه و كم توجهي به مردمي است كه حرف‌هاي بسيار دارند و گوش شنوايي براي آن پيدا نكرده‌اند. اگر گراني بد است و صداي مردم را درآورده است چرا كسي نمي‌گويد كه دولت براي مقابله با آن دستاني باز ندارد و توان مالي‌اش محدود است و انواع مراكز، او را در تنگنا قرار داده‌اند؟ چرا حالا تورم 8 درصدي خيلي بد است ولي تورم 45 درصدي زمان آقاي احمدي‌نژاد بد نبود و حاميانش را از ادامه حمايت باز نداشت؟ آيا در آن زمان مي‌گذاشتند يك تجمع 100 نفره در اعتراض به وضعيت رو به سقوط اقتصادي شكل گيرد؟ آيا صادق و دلسوزي از مخالفان دولت يافت مي‌شود كه اذعان كنند هنوز هم سرچشمه بسياري از بدبختي‌هاي اقتصادي به مديريت شلخته و خسارتبار دولت معجزه هزاره سوم بازمي‌گردد؟ شكل‌گيري انبوه بانك‌ها و موسسات اعتباري و مالي از چه زماني آغاز شد؟ ساختاري شدن فساد اقتصادي، گسترده شدن رانت‌خواري‌ها كه با امضاي چند مقام مسوول در آن دولت پول‌هاي هزاران ميلياردي هبه مي‌فرمودند و آن يكي چون آخر شب بوده و خسته، چك نجومي امضا مي‌كرد! كي جان مردم را مي‌فشرد؟
اما همه ناله‌هاي مردم خوب اين سرزمين، اقتصادي نيست و بازهم اين خطاي بزرگي است كه خواسته‌ها و دغدغه‌هاي رو به تزايد جامعه خصوصا جوانان به اين حوزه حواله داده شود. يك جوان امروزي براي رفتن به يك كنسرت قانوني مجوز‌دار مچاله مي‌شود و ديديم كه چه هياهويي براي آن برپا كردند، ما به لباس و خوراك و نگاه و رفتن و آمدن و دوست و رفيق و موبايلي كه در دست دارد و كانالي كه مي‌رود و عروسي‌اي كه مي‌گيرد و هرچه در تصور‌ آيد با سليقه و بي‌سليقه كار داريم و دخالت مي‌كنيم! همين جوانان مگر در صدها ميتينگ انتخاباتي خواسته‌هاي مشخص خود را با كمال ادب و متانت خطاب به آقاي روحاني فرياد نكردند؟ آيا به خواسته‌هاي‌شان توجه شد؟
 اگر مي‌خواهيم در برابر انبوه مشكلات پيش رو توان استقامت را داشته باشيم و دشمنان قادر به سوءاستفاده از آنها نباشند و جامعه احساس كند كه مسوولان اهل تامل و واقعيت گرايي و انعطاف هستند و روندها رو به بهبودند، نياز مبرم به تغيير روش‌ها در همه ابعاد داريم، هم در مسائل سياسي و به خصوص در اقتصاد بايد علي‌وار رفتار كنيم و از خاصه‌خرجي‌ها دست‌برداريم و هزار موسسه روي بودجه دولت آوار نشوند تا قوه مجريه بتواند امداد‌رساني به مردم را آغاز كند.
نماينده مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون