• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3996 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۸ دي

مهم است فرآيند انتخابات سالم باشد

بيژن ذوالفقارنسب

مهدي روز خوش

ورزش ايران درگير چند موضوع مهم است؛ جام‌جهاني فوتبال، انتخابات كميته ملي المپيك و بازي‌هاي آسيايي. هر كدام از اينها استراتژي و برنامه‌ريزي مخصوص به‌خود را مي‌طلبد. ورزش ما علمي نيست و در اين زمينه ضعف علمي داريم. آن چيزي كه در سال‌هاي 81 و 82 براي ورزش تحليل علمي مي‌كردند اين بود كه با كوچك كردن بدنه سازمان تربيت‌بدني آن را چابك و سريع كنند. مجلس اقدامي عجيب داشت و سازمان را تبديل به وزارت كرد. با چسباندن جوانان نيز به آن‌كه يك اتفاق غير علمي بود، گرفتاري‌هاي ورزش را بيشتر كردند. در تمام دنيا ورزش قهرماني و حرفه‌اي با نگاه علمي دنبال مي‌شود. در كشور ما بسياري از فدراسيون‌ها هنوز مجبور هستند تيم داري كنند و اين به خاطر اين است كه ما باشگاه‌ها و ليگ فعالي در كشور نداريم. در حال‌ حاضر به جز يكي، دو رشته ما ليگ جدي در كشور نداريم. نه باشگاه‌هاي فعال داريم و نه ليگ و اين به خاطر يك تصميم غيرعلمي و اشتباهي بود كه در آن زمان مجلس شوراي اسلامي انجام داد. ورزش ايران عمدتا با چالش‌هاي تكراري، بديهي، ويرانگر و غيركاركردي مواجه شده و اين معضل، فرصت پرداختن به چالش‌هاي سازنده و كاركردي را از مديران و كارشناسان ورزش ايران سلب كرده است. با بيژن ذوالفقارنسب درباره مهم‌ترين چالش‌هاي فوتبال و ورزش به‌گفت‌وگو نشستيم .

 

تيم‌ملي فوتبال ايران چند ماه ديگر بايد در جام‌جهاني به ميدان برود. بازي‌هايي كه نياز به بالاترين مهارت و آمادگي دارد. برنامه خوبي از سوي كي‌روش تبيين شده است اما به‌نظر شما روند آماده‌سازي فوتبال ايران مناسب است؟

متاسفانه من برنامه‌اي كه آقاي كي‌روش براي آماده‌سازي تيم ملي به فدراسيون فوتبال داده است را نديده‌ام و نمي‌توانم درباره آن اظهارنظر دقيقي داشته باشم اما تا جايي كه مي‌دانم كي‌روش برنامه‌اي داده كه بر اساس آن بازيكنان باشگاه‌هاي ليگ برتري 36 ساعت پس از هر بازي در اختيار تيم ملي قرار مي‌گيرند تا ريكاوري كنند. مساله‌اي كه در باشگاه‌هاي معتبر اروپايي بسيار مهم است و از اهميت بالايي برخوردار است بحث ريكاوري است كه بسيار به آن اهميت مي‌دهند. بازيكنان پس از هر بازي تمرين‌هاي علمي مشخصي را انجام مي‌دهند تا دوباره توان خود را به دست بياورند. شايد آقاي كي‌روش هم متوجه شده كه برخي باشگاه‌هاي ايراني امكانات لازم براي ريكاوري بازيكنان‌شان را ندارند و به همين خاطر چنين درخواستي را انجام داده تا بازيكنان را در اختيار بگيرد.

اما اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه در هيچ جاي دنيا شاهد چنين مساله‌اي نيستيم.

من هم با شما موافقم و در هيچ جاي دنيا تا به حال نديده‌ام كه مربي تيم ملي يك روز پس از هر بازي بازيكنانش را در اختيار بگيرد تا برنامه ريكاوري را دنبال كنند اما با توجه به اينكه شايد خيلي از بازيكنان نتوانند ريكاوري درستي داشته باشند، من با اين موضوع موافقم چرا كه هدف ما حضور موفق و قدرتمند در جام جهاني است بنابراين بايد از تمام داشته‌هاي‌مان بهترين استفاده را ببريم.

طي روزهاي اخير حواشي زيادي هم درگير فوتبال شد كه يكي از مهم‌ترين آنها بحث توهين‌هاي هواداران در ورزشگاه‌ها بود. وزارت ورزش و جوانان آيا قرار است به اين مساله ورود كند؟

وزارت ورزش و جوانان به اين مساله ورود نمي‌كند اما بايد بگويم معاونت‌هاي فرهنگي كه در همه نهادها وجود دارند وظيفه انجام دادن كارهاي فرهنگي و البته آموزش جوانان را بر عهده دارند تا با آموزش به آنها شاهد اينگونه مسائل و توهين‌ها و فحاشي‌ها نباشيم اما متاسفانه در اكثر معاونت‌هاي فرهنگي، كار فقط به برگزاري مراسم سوگواري و عزا بسنده شده است و كسي به دنبال آموزش نيست تا از اين راه بتوانيم فرهنگ واقعي را به ورزش‌مان تزريق كنيم.

شما مدتي به عنوان مشاور وزير ورزش و جوانان فعاليت مي‌كرديد. هنوز هم در اين پست حضور داريد؟

بله، من مشاور وزير ورزش و جوانان هستم.

پس قبول داريد برخي حمايت‌ها انجام شده كه شايد درست نباشد؟

بله. حمايت‌هايي از افرادي وجود دارد اما مساله بسيار مهم اين است كه همه فرآيند ورزش ما اين است كه ما به سمتي حركت كنيم كه بتوانيم موفقيت را به ورزش‌مان بياوريم بنابراين براي اينكه بتوانيم در اين راه مديري لايق انتخاب كنيم بايد فردي باشد كه از آگاهي و دانش كافي در زمينه مديريت ورزش برخوردار باشد. البته فرآيند انتخابات هم بسيار مهم است كه سالم باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون