• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 1013 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي

سخنگوي شركت ملي نفتكش از آخرين اخبار نفتكش ايراني مي‌گويد

از تعلل چيني‌ها در اطفاي حريق تا احتمال زنده بودن خدمه

گروه اقتصادي |درحالي كه سه روز از برخورد كشتي باري چيني با نفتكش ايراني مي‌گذرد اما اين كشتي همچنان مشتعل است و خبري از خدمه نفتكش ايراني نيست. هر چند كه برخي منابع خبري احتمال زنده بودن خدمه را بعيد مي‌دانند اما روز گذشته محسن بهرامي، سخنگوي شركت ملي نفتكش از احتمال زنده بودن پرسنل نفتكش در انبار اين كشتي خبر داده و مي‌گويد: «احتمال كمي وجود دارد كه افرادي در موتورخانه نفتكش محبوس شده باشند و زنده باشند، زيرا موتورخانه كشتي ۱۴ متر زير آب است.»
وي با اشاره به اينكه پيكر پيدا شده ايراني است، افزود: « با توجه به عكس‌ها بايد گفت قايق نجات سمت چپ سوخته است، اما قايق نجاتي كه در سمت راست نفتكش و همان سمتي كه نفتكش آتش گرفته قرار داشته است برعكس مشهود نبود و اين احتمال وجود دارد كه پرسنل از اين قايق استفاده كرده باشند. در صورتي كه از قايق استفاده كرده باشند تا دو ماه ذخيره دارند و مي‌توانند زنده باشند. البته استفاده از قايق نجات زمانبر است، اما ما پيگير احتمالات هستيم. پيكر پيدا شده لباس ضخيمي به تن داشت كه به جز صورت همه بدن را در بر مي‌گيرد. پوشيدن اين لباس زمانبر است و نشان مي‌دهد شايد فرصت كافي براي فرار وجود داشته است.»
در حالي كه هنوز كشتي نفتكش ايراني در آتش مي‌سوزد، سخنگوي شركت ملي نفتكش از تعلل يا شايد كم كاري چيني‌ها سخن به ميان آورد و گفت: «با كمك از ژاپني‌ها سعي كرده‌ايم تا كمي به چيني‌ها براي تسريع در عمليات اطفا فشار وارد كنيم. طبق آخرين فيلمي كه از اين حادثه دريافت كرده‌ايم، متوجه شديم شكافي در سمت چپ نفتكش ايجاد شده و آب به مخازن آن نفوذ كرده است و در حال حاضر نفتكش به حالت صاف درآمده است. »
بهرامي در پاسخ به اين سوال كه آيا طرف چيني همكاري لازم را براي اطفاي حريق مي‌كند يا خير؟ پاسخ داد: «اختلاف نظرهايي بين تيم چيني و ايران وجود دارد. چيني‌ها حجم آتش و وجود مواد فرار را مطرح مي‌كردند كه تا شعاع چندصد متري و حتي چندهزار متري مي‌رود و ريسك اطفاي حريق را بالا مي‌برد، اما نظر ايران با توجه به اينكه تجربه جنگ و آتش‌سوزي كشتي‌ها را داشته اين است كه خطر مرتفع شده است. چيني‌ها دست به عصا و با احتياط عمل مي‌كنند، چيني‌ها بحث انفجار را مطرح مي‌كنند. بايد گفت طول كشتي ۲۷۴ متر بوده و حريق بزرگي رخ داده است. در اين مورد ايران و چين اختلاف نظر دارند، اما ما فشار را از طريق همه ارگان‌ها به چين اعمال مي‌كنيم و چين را ترغيب خواهيم كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون