• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3999 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۱ دي

چه خبر از اقتصاد

دستور روحاني براي تنظيم بازار شب عيد

سخنگوي دولت از دستور ويژه رييس‌جمهوري به وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و جهاد كشاورزي براي تنظيم بازار شب عيد خبر داد.

محمد باقر نوبخت پس از جلسه روز چهارشنبه هيات دولت در جمع خبرنگاران درمورد اقدامات دولت در ماه‌هاي پاياني سال براي نظارت بر بازار افزود: در گذشته تنظيم بازار يكي از وظايف مهم موثر وزارت بازرگاني بود و بعد از ادغام وزارتخانه‌هاي بازرگاني و صنايع و معادن كه در قالب وزارت صنعت، معدن و تجارت فعاليت مي‌كند، اين موضوع تا حدي مغفول مانده است.

وي ادامه داد: به همين دليل دولت در آغاز دولت دوازدهم لايحه‌اي به مجلس ارايه كرد تا بتوان دوباره وزارت بازرگاني را احيا كنيم. وي تصريح كرد: با توجه به ضرورت تنظيم بازار به خصوص در شب عيد، دكتر روحاني، رييس‌جمهوري ماموريت ويژه‌اي به وزير صنعت، معدن و تجارت و وزير جهادكشاورزي دادند تا نسبت به ذخيره‌سازي ميوه به حد كفايت احتياجات مردم در ايام نوروز اقدام كند. وي تصريح كرد: سازمان برنامه و بودجه نيز موظف به حمايت‌هاي مالي از اين اقدام شد و اميدواريم روزهاي خوبي را براي توليد‌كننده و هم مردم شاهد باشيم و هر دو از قيمت‌ها راضي باشند. ايرنا

 

بيت‌كوين هيچ تضميني ندارد

رييس كل بانك مركزي درباره سرمايه‌گذاري در بيت‌كوين گفت: به هيچ‌وجه به هموطنان توصيه نمي‌‌كنم چراكه سرمايه‌گذاري پر ريسكي است وهيچ گونه تضميني هيچ كسي نمي‌تواند در اين زمينه بدهد. ولي‌الله سيف چهارشنبه در حاشيه جلسه دولت در جمع خبرنگاران افزود: بانك مركزي به صورت عميق روي اين زمينه فعال است و در آينده اظهارنظرهاي صريح‌تري را ارايه مي‌دهد.

وي ادامه داد: با توجه به بالا بودن ريسك اين موضوع توصيه اين است كه براي سرمايه‌گذاري موارد امن‌تر وجود دارد وقمار و ريسك غيرمنطقي به هيچ‌وجه به مصلحت نيست. رييس كل بانك مركزي اظهارداشت: مردم تجربيات مختلفي را مثل سپرده‌گذاري در موسسات غيرمجاز دارند كه به همين ترتيب درصدهاي سود بالا وعده داده مي‌شد كه ديديم نتوانست استمرار پيدا كند ومنابع مردم در معرض خطر قرار گرفت.

سيف گفت: البته در حال پيگيري اين موضوع هم هستيم ودر مواردي با تصميم‌گيري نمايندگان هيات سه نفره سران قوا مشكلاتي را حل كرده‌اند ولي در آينده قوه قضاييه هم همراهي مي‌كند تا دارايي‌هايي را كه وجود دارد شناسايي كنيم و تكليف 2 درصد باقيمانده هم مشخص شود.

وي ادامه داد: در دنيا هيچ بانك مركزي بيت‌كوين را ضمانت نمي‌‌كند و به همكارانم دستور دادم مواضع بانك‌هاي مركزي را بررسي كنند وتاكنون هيچ بانك مركزي نتوانسته اين را ضمانت بكند. ايرنا

 

شاخص بورس ۳۶ واحد رشد كرد

شاخص بورس در جريان معاملات ديروز بازار سرمايه ۳۶ واحد رشد كرد

در جريان دادوستدهاي روز چهارشنبه بازار سرمايه تعداد 1228 ميليون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 304 ميليارد تومان در 51 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 36واحدي در ارتفاع 96 هزار و 186واحد قرار گرفت.

بيشترين تاثير مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاري به نام نمادهاي معاملاتي شركت‌هاي ايران‌خودرو، گروه مپنا و معدني و صنعتي چادرملو شد و در مقابل نمادهاي معاملاتي سرمايه‌گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين، سرمايه‌گذاري غدير و فولاد مباركه اصفهان مانع افزايش بيشتر شاخص شدند.

بر اساس اين گزارش؛ در بازارهاي فرابورس ايران هم با معامله 319 ميليون ورقه به‌ ارزش 98 ميليارد تومان در 32 هزار نوبت، آيفكس 6/0 واحد افت كرد و در ارتفاع 1076 واحد قرار گرفت.

 

برگزاري مزايده جايگاه‌هاي سوخت دولتي

مزايده واگذاري جايگاه‌هاي سوخت دولتي توسط سازمان خصوصي‌سازي برگزار شد. بر اين اساس بالاترين مبلغ پيشنهادي براي جايگاه شماره ۴ اصفهان ۱۲۸ ميليارد ريال، جايگاه شماره يك اصفهان ۱۳۳ ميليارد ريال، جايگاه سوخت اريسمان اصفهان ۵ ميليارد و ۷۶۵ ميليون و ۹۶۲ هزار و ۵۰۰ ريال، جايگاه سوخت شركتي كرج ۱۷۱ ميليارد ريال، جايگاه سوخت خوي ۸۱ ميليارد و ۶۲۵ ميليون و ۴۳۲ هزار و ۴۰۰ ريال، جايگاه سوخت شماره يك ماكو ۳۳ ميليارد و ۵۰ ميليون ريال، جايگاه سوخت مسجد سليمان ۳۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال، جايگاه سوخت بهشهر ۳۵ ميليارد و ۵۵۵ ميليون و ۵۵۵ هزار و ۵۵۵ ريال و جايگاه سوخت بندر خمير ۳۶ ميليارد و ۲۰۰ ميليون ريال بود. سازمان خصوصي‌سازي

 

حقوق كارگران بايد به خط فقر نزديك شود

رييس اتحاديه كارگران قراردادي مي‌گويد امسال شرايط زندگي كارگران خاص‌تر است و شوراي عالي كار بايد دستمزدي شايسته و عادلانه را تصويب كند.

فتح‌الله بيات اظهار كرد: سال گذشته اعضاي شوراي عالي كار درباره هزينه ماهانه سبد معيشت كارگران به رقم دو ميليون و ۴۸۰ هزار تومان رسيدند و قرار بود اين رقم مبنا و پايه تصميم‌گيري‌هاي مزد كارگران در سال‌هاي آينده باشد ولي متاسفانه زماني كه تعيين دستمزد به نقطه نهايي نزديك شده بود، برخي كارفرمايان بدعهدي كردند و دستمزد سال 1396 از اين رقم فاصله بسياري گرفت.

وي ادامه داد: امسال وضعيت فرق كرده و شرايط كارگران خاص‌تر است. دولت و كارفرمايان به خوبي از وضع معاش و دستمزد كارگران باخبرند بنابراين اگر دستمزد كارگران با جلسات نمايشي درصد ناچيزي افزايش پيدا كند، كارگران هم به تدريج مثل موضوع موسسات مالي، فرياد نداري و گراني سر مي‌دهند. ايسنا

 

دلالان نمي‌گذارند گوشت ارزان‌ باشد

رييس هيات‌مديره اتحاديه مركزي دامداران از بالا بودن فاصله قيمت گوشت قرمز از دامداري تا بازار مصرف انتقاد كرد و گفت: دلالان و واسطه‌هاي سودجو عامل گراني گوشت قرمز در بازار هستند.

حسين نعمتي اظهار كرد: با وجود افزايش قيمت ۹۰ درصدي نهاده‌هاي توليد مانند يونجه، قيمت دام زنده به دليل افزايش بي‌رويه واردات گوشت قرمز با كاهش قيمت ۲۰‌درصدي نسبت به گذشته مواجه شده است اما قيمت گوشت قرمز در بازار همچنان بالاست.

وي با اشاره به قيمت ۱۳ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ توماني دام زنده سبك و سنگين در بازار، افزود: با وجود كاهش قيمت دام زنده كه البته براي دام زنده سنگين بايد گفت كه طي روزهاي گذشته كاهش قيمت بيشتري داشته و به كيلويي حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان رسيده است. قيمت گوشت قرمز در بازار تغييري نكرده و نشان مي‌دهد كه دلالان و سودجويان در اين بازار چه مي‌كنند.

رييس هيات‌مديره اتحاديه مركزي دامداران تاكيد كرد: با توجه به قيمت كنوني دام زنده مي‌توان گفت حداكثر قيمت منطقي براي گوشت قرمز گوساله كيلويي ۳۵ هزار تومان و براي گوشت قرمز گوسفند نيز كه عمدتا به صورت با استخوان فروخته مي‌شود در همين حدود و حتي كمتر از اين قيمت است. نعمتي گفت: بالا بودن قيمت گوشت قرمز و فاصله زياد آن از توليد تا مصرف نشان‌دهنده سودجويي و دلالي عده‌اي خاص است كه دستگاه‌هاي نظارتي ذي‌ربط بايد نسبت به بازار اين محصول حساس باشند و با تخلفات برخورد كنند. ايسنا

 

سرما ماهيگيران انزلي را بيكار كرد

به گفته مسوول تعاوني صيادان غرب گيلان سرماي زمستاني آب درياي خزر باعث شده است تا ماهيگيران منطقه انزلي، از ابتداي دي‌ماه حرفه ماهيگيري را كنار بگذارند. محمد صياد آلياني در اين باره گفت: هر سال، سرد شدن دماي آبِ درياي خزر باعث مي‌شود تا فعاليت ماهيگيران غرب گيلان در دو ماه اول فصل زمستان متوقف شود.

وي در توضيح اين اتفاق گفت: وقتي كه دماي آب دريا سرد مي‌شود، گله‌هاي ماهي يا به اعماق مي‌روند يا به سمت آب‌هاي گرم‌تر در استان مازندران كوچ مي‌كنند؛ نتيجه اينكه بيشتر ماهيگيران اين منطقه ناچارند تا ابتداي اسفند ماه فعاليت خود را متوقف كنند.

اين مقام صنفي ماهيگيران شمال با بيان اينكه به صورت سنتي ماهيگيري، حرفه‌‌اي فصلي‌ است كه اغلب اهالي انزلي آن را در نيمه دوم هر سال انجام مي‌دهند؛ گفت: به صورت معمول، فصل صيد از بيستم مهرماه هرسال آغاز و تا نيمه فروردين ماه سال بعد ادامه مي‌يابد؛ اما سرما هر سال دو ماه در اين فعاليت وقفه مي‌اندازد.

صيادآلياني ادامه داد: درآمد ماهيگيران اين منطقه در ساير ماه‌هاي فصل صيد آنقدر نيست كه بتوانند از عهده مخارج ماه‌هاي دي و بهمن برآيند؛ تازه در نيمه نخست سال نيز كه حرفه صيادي خاتمه مي‌يابد و پاي گردشگران به انزلي بازمي‌شود، بيشتر ماهيگيران به مشاغلي مانند مسافركشي روي مي‌آورند. ايلنا

 

17 ميليون مرغ تلف شد

رييس سازمان دامپزشكي گفت: از ابتداي امسال تاكنون بيش از 17 ميليون قطعه مرغ در مرغداري‌هاي كشور براثر بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان تلف شد كه بيش از 85 درصد از آنها تخمگذار بودند.

عليرضا رفيعي‌پور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران خراسان شمالي اظهاركرد: در كشور 15 استان درگير اين بيماري و 16 استان پاك هستند و تاكنون بيش از 300 كانون اين بيماري شناسايي شده است.

وي ادامه داد: ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان توسط حيات وحش وارد كشور شد و از آنجا به محيط‌هاي روستايي نفوذ كرد. رفيعي پور عنوان كرد: همه دستگاه‌هاي دخيل در صنعت طيور مانند تشكل‌ها، دستگاه‌هاي اجرايي، افراد حقيقي و حقوقي و بطور كلي از مزرعه مرغداري تا سفره مردم، بايد در اين زمينه مسووليت‌پذير باشند تا بتوان جلوي اين بيماري را گرفت.

 

دام زنده ۱۵ درصد ارزان شد

رييس هيات‌مديره اتحاديه مركزي دامداران از كاهش حدود ۱۵ درصدي قيمت دام زنده اعم از گوساله و گوسفند در سطح كشور خبر داد.

حسين نعمتي ضمن اشاره به اينكه مبناي اصلي تعيين قيمت گوشت قرمز «دام زنده» است، افزود: طي يك ماهه گذشته قيمت گوشت گوساله زنده به ازاي هر كيلو 14 هزار و 500 تومان و قيمت گوشت گوسفند زنده در ازاي هركيلو به 18 هزار تومان رسيده بود.

رييس هيات‌مديره اتحاديه مركزي دامداران اظهارداشت: قيمت گوشت گوساله و گوسفند زنده به ازاي هركيلو در شرايط فعلي به ترتيب 12 هزار و 500 و 16 تا 16 هزار و 500 تومان كاهش يافته است.

وي در ادامه دلالان و واسطه‌هاي سودجو را عامل گراني گوشت قرمز در بازار دانست و يادآورشد: دستگاه‌هاي نظارتي ذيربط بايد نسبت به بازار اين محصول حساس باشند و با تخلفات به صورت جدي برخورد كنند. تسنيم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون