• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4000 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ دي

دونالد ترامپ به كشورهاي هاييتي، السالوادور و قاره آفريقا توهين كرد

رييس‌جمهور نژاد‌پرست در امريكا

ميثم سليماني

 

امريكا معروف است به اينكه تاريخ خود را از بين نمي‌برد. بسياري از سياستمداران اين كشور برخي سخنان خود را از روساي جمهور پيشين نقل مي‌كنند و آنها را افرادي مي‌دانند كه هركدام در دوره خود اقدامات بزرگي براي كشورشان انجام دادند. در تاريخ معاصر نيز حتي فردي به مانند نيكسون كه مجبور به استعفا از سمت رياست‌جمهوري امريكا شد، هنوز هم كه هنوز است در خصوص دكترين سياست خارجي، احياي ارتباط با چين و پايان جنگ ويتنام از او به نيكي ياد مي‌شود. اما واقعا مشخص نيست كه مردم امريكا بخواهند 10 يا 20 سال ديگر تاريخ اين روزهاي خود را مرور كنند يا اينكه افراد بخواهند نقل‌قول‌هايي از دونالد ترامپ به عنوان چهل‌و‌پنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده بيان كنند. حتي اگر بخواهند هم شايد نتوانند اين كار را انجام دهند. يكي از چندين عبارت تاريخي كه دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور ايالات متحده اخيرا مطرح كرد «چاه مستراح» است. او در يك جلسه خصوصي با اعضاي كنگره امريكا عنوان كرد كشورهايي مانند هاييتي، السالوادور و همه كشورهاي آفريقايي «چاه مستراح» هستند كه ساكنان آنها براي مهاجرت به امريكا مي‌آيند و اين براي ايالات متحده مطلوب نيست. اين جلسه كه پشت درهاي بسته برگزار شد، ترامپ در صحبت‌هاي خود براي قانونگذاران عنوان كرد كه ما بايد مهاجراني از نروژ و آسيا را جذب امريكا كنيم.
زماني كه اين سخنان ترامپ در رسانه‌هاي جهان منتشر شد موجي از خشم عمومي مردم در سراسر جهان و محكوميت سريع اين سخنان آغاز شد.
ابا كالوندو، سخنگوي اتحاديه آفريقا در واكنش به اين سخنان گفت: اتحاديه آفريقا به صراحت بيان مي‌كند، ادبياتي كه رييس‌جمهور ايالات متحده در خصوص مهاجران آفريقايي تبار استفاده كرده اهانت‌آميز است. وي در ادامه افزود: با در نظر گرفتن اين واقعيت تاريخي كه چگونه ايالات متحده در دوره‌اي با آفريقايي‌ها تجارت برده در اقيانوس اطلس انجام مي‌دادند و آنها را وارد امريكا مي‌كردند تا از آنها به عنوان برده استفاده كنند، اين اقدام نيز در چارچوب همان رفتار قديمي ديده و پذيرفته مي‌شود. در اين بيانيه همچنين آمده است، اين ادبيات به ويژه براي رهبر كشوري كه خود يك نمونه جهاني براي اين است كه يك كشور چگونه مي‌تواند به وسيله مهاجران قوي و متنوع ساخته شود؛ ناخوشايند است.
اما در اين بين واكنش سخنگوي سازمان ملل متحد درخصوص اين سخنان بسيار جالب توجه بود و اين سخنان را نژاد‌پرستانه توصيف كرد. روپرت كالويل عنوان كرد، هيچ كلمه ديگري جز نژاد‌پرستانه بودن نمي‌تواند در اين مورد استفاده شود. او در نشست خبري خود در ژنو گفت: شما نمي‌توانيد تمام كشورهاي يك قاره را به عنوان چاه مستراح بدانيد و به دليل اينكه تمام جمعيت آنها سفيد نيستند به آنها خوشامد نمي‌گوييد.
به گزارش واشنگتن‌پست، اين خبر به سرعت در صدر تيتر اخبار اين كشور قرار گرفت. تيتر توهين دونالد ترامپ به السالوادور به تيتر يك اخبار اين كشور تبديل شد. مردم هاييتي نيز براي پاسخ به دونالد ترامپ تصاوير تپه‌هاي سرسبز، درختان خرما در غروب خورشيد و آب درخشان فيروزه‌اي كشور خود را در توييتر به اشتراك گذاشتند.
هارولد آيزاك از شهروندان هاييتي در توييتر خود با انتشار تصاويري از كشور خود عنوان كرد: سلام رييس‌جمهور چاه مستراح «ShitHolePresident»  در اينجا چيزي شبيه به چاه مستراح مي‌بينيد. سفير هاييتي در ايالات متحده نيز اظهارات دونالد ترامپ را محكوم كرد و گفت: ما از مقام‌هاي رسمي امريكايي در خصوص سخنان ترامپ توضيح خواسته‌ايم. وي افزود ايميل سفارت هاييتي در واشنگتن پر شده است از ايميل‌هاي امريكايي‌ها كه از اين موضوع يا عذرخواهي كرده‌اند يا اينكه اظهارات دونالد ترامپ را رد مي‌كنند.
در قاره آفريقا كه سخنان ترامپ كل كشورهاي اين قاره را در بر مي‌گرفت پاسخ‌هايي مشابه در توييتر داده شد و شهروندان اين كشورها تصاويري زيبا از كشور خود را به نمايش مي‌گذاشتند.
ويكتور نودولا، كارتونيست سياسي كنيايي كه از گذشته به سياست‌هاي مهاجرت ترامپ انتقاد داشت، با نقشه قاره آفريقا مغز ترامپ را تشريح كرد كه در جاي جاي اين قاره آن را شبيه چاه مستراح مي‌بيند. موسس اوساني يكي از متخصصان حوزه ارتباطات در نايروبي در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست عنوان كرد كه اين بسيار غم‌انگيز است كه اين كشورها چاه مستراح ناميده شده‌اند. مهاجران همواره به اقتصاد ايالات متحده كمك كرده‌اند. ما بستگاني در امريكا داريم كه به سختي كار مي‌كنند به اين اميد كه بتوانند براي خانواده‌هاي‌شان پيشرفت به ارمغان بياورند.
رائول يكي از اعضاي حزب دموكرات به CBS گفت: او (ترامپ) نشان داد كه هيچ چيزي در مورد تاريخ امريكا و تاريخ كمك‌هايي كه مهاجران و به ويژه مهاجراني كه از هاييتي به اين كشور انجام داده‌اند را نمي‌داند. اين باعث خجالت است كه اين مرد به عنوان رييس‌جمهور كشورم باشد.
فرانك لونتز از جمله ناظران انتخابات حزب جمهوريخواه مي‌گويد: گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه 43 درصد مهاجران از كشورهاي آفريقايي مدرك ليسانس و بالاتر دارند. اين در حالي است كه تنها 33درصد از شهروندان امريكايي از اين شرايط برخوردار هستند.
فرح لاريو از جمله مهاجراني كه از هاييتي به امريكا آمده و در موسسه‌اي در ميامي مشغول به كار است و براي دونالد ترامپ در انتخابات نيز فعاليت كرده است، عنوان كرد كه ترامپ در مبارزات انتخاباتي 2016 خود در جمع هاييتي- امريكايي‌ها گفت كه مي‌خواهم بزرگ‌ترين قهرمان براي شما باشم. او به CBS گفت كه اين سخنان ترامپ فراتر از سياست است. اين مرد هيچ احترامي براي هيچ كس قايل نيست. من سعي مي‌كنم تنها گريه نكنم.
اما برخي كشورهايي كه دريافت‌كنندگان اصلي كمك‌هاي ايالات متحده، به حساب مي‌آيند نيز شرايط سختي براي تصميم‌گيري در راستاي پاسخگويي ديپلماتيك به اين موضوع داشتند چرا كه نگران بودند كمك‌هاي امريكا براي آنها به خطر بيفتد. به طور مثال سخنگوي وزارت خارجه سودان جنوبي به آسوشيتدپرس گفت: تا زماني كه به طور خاص در مورد سودان جنوبي صحبت شود، ما چيزي براي گفتن نداريم.

رييس‌جمهور نژاد‌پرست
تا پيش از اين هرچند دونالد ترامپ از برچسب نژاد‌پرست بودن سعي مي‌كرد فرار كند اما اكنون او عملا با صحبتي كه در جلسه خصوصي خود با نمايندگان كنگره در مورد قانون جديد داكا انجام داده، اكنون اين برچسب را رسما دريافت كرده است. اين يك روياي نژادپرستانه است كه رييس‌جمهور ايالات متحده علاقه‌مند است افرادي مو بور از نروژ به امريكا بيايند تا نحوه و شرايط مهاجرت در خاك امريكا را تغيير دهند. دونالد ترامپ حتي نمي‌خواست باور كند كه اولين رييس‌جمهور سياه پوست ايالات متحده در امريكا به دنيا آمده است و بارها در محل تولد او تشكيك وارد كرد. ترامپ حتي عليه شهروندان مكزيك نيز از همان دوره انتخابات رياست‌جمهوري خط و نشان كشيد و همسايگان امريكا را جنايتكار، آدم‌ربا و قاچاقچي خواند كه بايد براي جلوگيري از ورود آنها به امريكا ديوار كشيده شود. ترامپ حتي علاقه‌مند است 200هزار مهاجر السالوادوري امريكا را اخراج كند در شرايطي كه آنها اكنون در اقتصاد كشور نقش دارند.
دونالد ترامپ زماني كه نئونازي‌ها در شارلوتسويل راهپيمايي انجام دادند و شعارهاي نژادي سر دادند و جان يك نفر را گرفتند، حاضر نشد اقدام آنها را رسما محكوم كند چرا كه خود مي‌داند اصلي‌ترين حاميان او در امريكا را اكنون افراد افراطي و نئونازي‌ها تشكيل مي‌دهند. دونالد ترامپ همچنين قوانين ضد مهاجرتي را عليه كشورهاي عمدتا مسلمان وضع كرد تا جلوي حضور آنها در امريكا گرفته شود، موضوعي كه خوشايند راست‌هاي افراطي امريكا به حساب مي‌آمد. او قانون داكا كه به قانون روياپردازان معروف بود را لغو كرد و هزاران جوان مهاجر را كه با هزاران اميد و آرزو قدم به خاك امريكا گذاشته بودند را در معرض اخراج قرار داد و همه اميد‌هاي آنها را براي ساختن آينده‌اي بهتر از بين برد و اكنون نيز با چاه مستراح خواندن كشورهاي مختلف عملا نوع تفكر خود را عريان كرده است و حتي تكذيب سخناني كه به نقل از او بيان شده نيز نمي‌تواند كاري براي او انجام دهد.

واكنش توييتري ترامپ
دونالد ترامپ از صبح روز جمعه به وقت امريكا واكنش‌هاي خود به وقايع رخ داده را طبق معمول در توييتر آغاز كرد. او در نخستين توييتر خود عنوان كرد: لايحه دوحزبي داكا روز پنجشنبه به من ارايه شد در اين جلسه گروهي از سناتورها و اعضاي مجلس نمايندگان جمهوريخواه حضور داشتند. اين لايحه يك گام به عقب بزرگ بود. در اين لايحه هيچ بودجه‌اي براي ديوار در نظر گرفته نشده بود. وضعيت قرعه‌كشي و لاتاري بدتر شد؛ موضوعي كه باعث شد جرم و جنايت در ايالات متحده را بالا ببرد. او در توييت دوم خود عنوان كرد كه من مي‌خواهم يك سيستم مبتني بر شايستگي از مهاجرت و افرادي كه به كشورمان كمك مي‌كنند، برقرار شود. من امنيت و آرامش را براي مردم خود مي‌خواهم. من مي‌خواهم جريان عظيم ورود مواد مخدر را متوقف كنم. من مي‌خواهم براي ارتش‌مان هزينه كنم. وي در ادامه سلسله‌توييت‌هاي خود گفت: از آنجا كه دموكرات‌ها علاقه‌مند به زندگي و امنيت نيستند، داكا اكنون يك گام به عقب برداشت. آنها اكنون با خاموش كردن، ما را تهديد مي‌كنند، اما آنچه آنها واقعا انجام مي‌دهند خاموش كردن ارتش ما است، زماني كه ما بيشتر به آن نياز داريم. هوشمند باشيد تا دوباره امريكاي بزرگ را بسازيم. ترامپ در توييت چهارم به صحبت‌هاي خود در جلسه پرداخت و گفت: زبان مورد استفاده من در جلسه بسيار خشن بود. اما زباني كه گفته شد مورد استفاده قرار نگرفت. واقعا خيلي سخت بود چرا كه يك لايحه عجيب و غريب و يك افتضاح بزرگ بود. او در توييت آخر خود در اين خصوص بيان كرد: صحبت‌هاي من در خصوص هاييتي‌ها توسط دموكرات‌ها ساخته شده است. من رابطه خوبي با هاييتي‌ها دارم و احتمالا بايد جلسات آينده را ضبط كنم و متاسفانه هيچ اعتمادي نيست.

تاييد تلويحي صحبت‌هاي ترامپ
تا زمان تنظيم اين گزارش كاخ سفيد هيچ واكنش رسمي نسبت به صحبت‌هاي ترامپ نشان نداده است. اما جيك تپر، مجري و خبرنگار شبكه سي‌ان‌ان در توييتر خود، به نقل از يك منبع نزديك به ماجرا كل شرايط جلسه را به طور كامل توضيح داد. تپر با اين سوال توييت‌هاي خود را آغاز مي‌كند كه چگونه رييس‌جمهور ترامپ سخنانش را مي‌خواهد رد كند؟ او گفت من بعضي از گزارش‌هاي روشن و دقيق از يك منبع آگاه در جلسه دارم. اين منبع عنوان مي‌كند كه رييس‌جمهور از عبارت چاه مستراح در خصوص هاييتي به طور مستقيم اشاره نكرده اما اين اتفاق در مورد كشورهاي آفريقايي افتاده است.
اين منبع عنوان كرد وقتي كه صحبت از كشورهايي مانند هاييتي، السالوادور و هندوراس شد كه در اين طرح باقي بمانند و روند پذيرش مهاجرت از اين كشورها ادامه پيدا كند، رييس‌جمهور گفت: هاييتي؟ چرا ما به هاييتي‌ها نياز داريم؟ آنها را بيرون بكشيد. به اين معني كه آنها عملا از لايحه خارج شوند. وقتي كه در اين لايحه صحبت از كشورهاي آفريقايي و اجراي قرعه‌كشي و لاتاري مطرح مي‌شود ترامپ از آنها به عنوان چاه مستراح ياد مي‌كند.

 

 

سفيري شبيه ترامپ

سفير جديد ايالات متحده در هلند روز چهارشنبه در برابر خبرنگاران قرار گرفت تا در مورد سخناني كه در سال 2015 در خصوص اينكه مسلمانان در هلند ماشين‌هاي سياستمداران را سوزانده‌اند پاسخ دهد؛ ادعايي كه او هيچگاه آن را ثابت نكرد. خبرنگاران از پيتر هاكسترا پرسيدند كه آيا شما در خصوص اين موضوع اشتباه كرديد؟ او در پاسخ گفت كه من يك بيانيه صادر كردم و از بابت نظرهايي كه داده‌ام ناراحتم و پوزش مي‌طلبم. سفير جديد ايالات متحده يك نماينده پيشين كنگره است كه جمهوري‌خواهان را در ايالت ميشيگان نمايندگي مي‌كرده است و توسط دونالد ترامپ به عنوان نماينده در لاهه منصوب شد. او در سخناني كه سال 2015 بيان كرده بود، گفت: مسلمانان منطقه‌اي را در هلند در اختيار دارند كه خارج از كنترل دولت است. خبرنگاران نيز در هفته گذشته او را زير بار سوال‌هاي متعدد قرار دادند. سوالاتي با اين مضمون كه آيا سياستمداران در گذشته در هلند سوزانده مي‌شدند؟ آيا اين چيزي است كه شما باور داريد؟ بله يا نه؟ اما سفير امريكا سعي كرد تا از دست خبرنگاران فرار كند. يكي از خبرنگاران فرياد زد كه آقاي هوكستر اينجا هلند است و شما بايد به سوالات پاسخ دهيد. هوكستر در يك كنفرانس در سال 2015 عنوان كرده بود كه جنبش اسلامي اروپا را به هرج و مرج كشانده است. اتومبيل‌ها در هلند سوخته‌اند و سياستمداراني هستند كه سوزانده مي‌شوند. اما هوكستر زماني كه آماده مي‌شد تا به هلند بيايد تنها يك ماه قبل در پاسخ به اين سوالات سخنان پيشين خود را تكذيب كرد. من اين را نگفتم و حقيقتا اين نادرست است. اما او در نهايت نسبت به سخنان خود در سال 2015 مجبور به عذر‌خواهي شد. اما در شرايط كنوني به آساني مي‌توان دريافت افرادي كه از سوي ترامپ به سفارت فرستاده مي‌شوند نيز تفكراتي نزديك به او دارند و بناست در قلب اروپا اينگونه تفكرات را نمايندگي كنند و هرچه آن را تكذيب كنند در پس ذهن آنها همان چيزي است كه ابتدا بيان كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون