• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4001 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ دي

ترامپ گرفتار در حلقه چاه مستراح

گروه جهان| حواشي توهين دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده به كشورهاي آفريقايي و تعدادي از كشورهاي امريكاي‌مركزي ادامه دارد. از كارتون و كاريكاتورهاي متنوع رسانه‌هاي امريكايي گرفته تا بيانيه‌هاي مختلف همگي نشان از مخالفت با اهانت ترامپ داشت. اما در اين بين بيش از هرچيز كشورهاي آفريقايي به‌شدت نسبت به اين موضوع واكنش سختي نشان دادند. اتحاديه آفريقا و سفراي كشورهاي آفريقايي در سازمان ملل به صورت جداگانه سخنان دونالد ترامپ مبني بر چاه مستراح خواندن قاره آفريقا را محكوم كردند و از او خواستند تا در بيانيه‌اي از آنها عذرخواهي كند.
اتحاديه آفريقا در بيانيه‌اي عنوان كرد: اين اتحاديه مراتب ناراحتي، نااميدي و خشم خود را از سخنان ناخوشايند آقاي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده اعلام مي‌كند. اين اظهارات بي‌احترامي به شأن بشريت، بي‌توجهي به گوناگوني قومي و توهين به باورهاي امريكايي است. اين بيانيه علاوه بر محكوم كردن سخنان دونالد ترامپ خواست تا نه‌تنها از آفريقايي‌ها بلكه از همه مردم آفريقايي تبار سراسر جهان عذر خواهي كند. در ادامه بيانيه آمده است: همزمان با اظهار شگفتي و عصبانيت، باور داريم كه دولت كنوني امريكا درك درستي از آفريقا، مردمانش و كشورهاي اين قاره ندارد. از نظر ما، نياز جدي به گفت‌وگو ميان دولت امريكا و كشورهاي آفريقايي احساس مي‌شود.
سفيران كشورهاي آفريقايي در مقر سازمان ملل متحد طي اعلاميه‌اي اظهارات وحشيانه، نژادپرستانه و جنايتكارانه رييس‌جمهور ايالات متحده را محكوم كردند. اين نمايندگان پس از برگزاري يك جلسه اضطراري براي رسيدگي به اين مساله بيانيه‌اي مشترك را منتشر كردند. اين بيانيه همچنين عنوان مي‌كند كه در روند رشد ايالات متحده، آفريقا و مردم آفريقايي ناديده گرفته شده‌اند. اين نماينده‌ها همچنين از مردم امريكا كه اين اظهارات را محكوم كرده بودند تشكر و اعلام كردند كه آنها به ارزش‌ها و اصول چندجانبه تنوع و برابري كشورها مجددا تاكيد كردند.
ديپلمات‌ها و تحليلگران معتقدند خشم آفريقايي‌ها در مورد نظرات ترامپ كه در جلسه كاخ سفيد در مورد مهاجرت مطرح شده است مي‌تواند بر شركت‌هاي امريكايي كه در يكي از سريع‌ترين مناطق رو به رشد جهان فعاليت مي‌كنند، تاثير بگذارد و حتي اقدامات ضد تروريسم پنتاگون و همكاري‌هاي امنيتي در اين قاره را پيچيده‌تر مي‌كند. پيتر لوييس، مدير مطالعات آفريقا در دانشكده مطالعات بين‌المللي جان هاپكينز به سي‌ان‌ان گفت: من فكر نمي‌كنم كه اين اقدام فقط ضربه وارد كند، بلكه من فكر مي‌كنم كه اين اقدام اساسا رابطه با كشورهاي متعدد آفريقايي را مسموم مي‌كند. وي در ادامه افزود: اين سخنان قطعا مشكلات فراواني را در تجارت با آفريقا از لحاظ كسب‌و كار راحت و همچنين از نظر مبارزه با تروريسم و همكاري امنيتي ايجاد مي‌كند.
ايالات متحده بيش از 6هزار نيرو در آفريقا در حدود 53 كشور مختلف اين قاره دارد، جايي كه آنها بر مبارزه با گروه‌هاي افراطي و فعاليت‌هاي غيرقانوني آنها و همچنين حفظ صلح و كمك‌هاي بشردوستانه تمركز دارند. بسياري از اين نيروها در پايگاه ايالات متحده در جيبوتي مستقر هستند. ارتش ايالات متحده همچنين ماموريت‌هاي آموزشي و مشاوره‌اي را در ديگر كشورهاي آفريقايي انجام مي‌دهد.
اما در اتفاقي ديگر سفير ايالات متحده در پاناما نيز روز گذشته اعلام كرد با توجه به اختلافات با دولت ترامپ از سمت خود كناره‌گيري مي‌كند. به گفته سخنگوي وزارت امور خارجه به سي‌ان‌ان، سفير جان فيلي از 9 مارس سال جاري به كاخ سفيد، وزارت امورخارجه و دولت پاناما در مورد تصميم خود مبني بر بازنشستگي به دلايل شخصي صحبت كرده است. اما بر اساس نامه‌اي كه به دست سي‌ان‌ان رسيده، تصميم فيلي به وضوح ناشي از اختلافات با دولت ترامپ بود اما سفير فيلي تا قبل از سخنان ترامپ در روز پنجشنبه هيچ چيز را علني نكرده بود.
فيلي گفت: من به عنوان يك كارمند سرويس خارجي ايالات متحده سوگند ياد كردم كه به رييس‌جمهور و دولتش خدمت كنم، حتي زماني كه ممكن است با سياست‌هاي خاصي موافقت نداشته باشم. وي افزود: مربيان من روشن كردند كه اگر اعتقاد داشتم نمي‌توانم اين كار را انجام دهم از كار خارج شوم. گفته مي‌شود فيلي نامه خود را اواخر ماه دسامبر به كاخ سفيد ارايه داده است. اما به نظر مي‌رسد بعد از سخنان ترامپ در خصوص كشورهاي آفريقايي ديگر نتوانسته تحمل كند و جريان استعفاي خود را علني كرده است.
از سوي ديگر نيز رسانه‌هاي مختلف امريكا نيز سعي كردند با طرح‌ها و كاريكاتورهاي مختلف واكنش خود را نشان دهند كه جنجال‌برانگيز‌ترين آن مربوط به جلد صفحه اول نيويوركر بود كه دونالد ترامپ را در يك چاه مستراح نشان مي‌داد. در پايان اين گزارش نيز به تعدادي از اين طرح‌ها اشاره مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون