• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4001 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ دي

سازمان ملل تمام طرف‌هاي درگير در يمن را به نقض حقوق بشر محكوم كرد

شكنجه، كشتار و چرخه انتقام

گروه جهان | يك گزارش تازه سازمان ملل متحد عربستان سعودي و امارات متحده عربي را به دليل اقداماتي كه باعث «از بين رفتن حكومت» در يمن شده است، محكوم مي‌كند. در عين حال در بخش‌هايي از اين گزارش به اتهام‌هايي عليه جمهوري اسلامي ايران اشاره شده است. عربستان سعودي و امارات متحده عربي در اين گزارش سازمان ملل متحد به اقداماتي از جمله كشتار گسترده غيرنظاميان، استفاده از تهديد گرسنگي و قحطي به عنوان ابزار جنگي، شكنجه زندانيان و بردن يمن به سمت يك كشور بدون دولت، متهم شده‌اند. در شرايطي كه امريكا و متحدان عرب اين كشور در منطقه، ايران را به نقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت در مورد منع تامين سلاح گروه‌هاي درگير در يمن متهم مي‌كنند، اين گزارش تاكيد مي‌كند كه نمي‌تواند قطعا در مورد منبع تامين برخي قطعات يافت شده در سلاح‌هاي گروه‌هاي يمني كه ممكن است ايراني باشند، نظري بدهد. در اين گزارش كميته بين‌المللي سازمان ملل متحد هر چند اشاره شده است «شواهد محكمي وجود دارد كه برخي تجهيزات استفاده شده در سلاح‌هاي يمني در ايران توليد شده يا ريشه در ايران دارد» اما تاكيد كرده است «به هيچ عنوان نمي‌توان مشخص كرد كه تامين‌كننده اين تجهيزات چه كسي بوده و از كجا به يمن وارد شده‌اند.» مقامات جمهوري اسلامي ايران همواره اتهام تامين سلاح براي نيروهاي شورشي در يمن را تكذيب كرده‌اند. اما بخش عمده‌اي از اين گزارش كه پيش از انتشار نسخه‌اي از آن به دست روزنامه واشنگتن‌پست افتاده است، مربوط به اقداماتي است كه از سوي امارات متحده عربي و عربستان سعودي در يمن انجام شده است. بنا بر برآوردهاي پيشين سازمان ملل متحد تاكنون بيش از 5000 غيرنظامي به دليل حملات هوايي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي كشته‌شده‌اند. بر اساس گزارش
79 صفحه‌اي كه توسط يك كميته در سازمان ملل متحد تهيه شده است، تنها در 10 مورد از حملات هوايي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي كه توسط اين كارشناسان بررسي شده است، بيش از 157 غيرنظامي كشته شده‌اند كه در ميان آنها 85 كودك قرار داشتند. كارشناسان سازمان ملل در اين گزارش نوشته‌اند «اقداماتي كه ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي براي محدوديت هدف گرفتن غيرنظاميان در نظر گرفته است، اگر حتي بگوييم كه وجود دارند، قطعا بسيار غيرموثر هستند.» در عين حال به نوشته اين گزارش كميته‌اي كه از سوي ائتلاف براي تحقيقات در مورد حملات هوايي تشكيل شده است در بسياري از موارد به جاي پيگيري، با وجود شواهد روشن كاملا حملات را تكذيب كرده است. بخش عمده حملات هوايي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي، توسط دو كشور عربستان و امارات، متحدان اصلي ايالات متحده امريكا در منطقه انجام مي‌شود و در اين حملات از تجهيزات نظامي‌اي استفاده مي‌شود كه از سوي امريكا براي اين كشور ارسال شده است.
نزديك به سه سال از آغاز جنگ ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي عليه يمن مي‌گذرد. به نوشته اين گزارش اين حملات و تلاش‌هاي ائتلاف براي مسلح كردن گروه‌هاي مختلف در خاك يمن، باعث شده است كه درگيري‌هاي داخلي يمن به يك جنگ تمام عيار بدل شود كه اين كشور را در آستانه تبديل شدن به يك ملوك‌الطوايفي بدون دولت قرار داده است. بر اثر سه سال درگيري در يمن اكنون نزديك به 8 ميليون نفر، نزديك به يك سوم كل جمعيت اين كشور، از محل سكونت خود آواره شده‌اند، كل جمعيت اين كشور در معرض قحطي قرار دارد و همه‌گيري وبا بيش از يك ميليون نفر از مردم اين كشور را مبتلا كرده است؛ بزرگ‌ترين همه‌گيري وبا كه تاكنون در يك كشور ثبت شده است. از زمان آغاز جنگ عليه يمن در سال 2015 تاكنون، بيش از 10 هزار نفر بر اثر درگيري‌ها جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد حاكميت قانون به سرعت در حال از بين رفتن در سراسر يمن است و همه طرف‌هاي درگير در جنگ به نوعي در نقض حقوق بشر دست داشته‌اند. اين كميته سازمان ملل متحد همچنين مشاهده شواهدي در مورد «شكنجه و آزار زندانيان» توسط نيروهاي امارات متحده عربي را تاييد كرده است. در عين حال اين گزارش تاكيد مي‌كند كه ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي با محاصره يمن «از تهديد گرسنگي به عنوان اهرم معامله و ابزار جنگي» استفاده مي‌كند. در كنار اقدامات ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي، برخي اقدام‌ها از سوي گروه انصار‌الله نيز در اين گزارش مورد انتقاد واقع شده است. از‌جمله در اين گزارش اشاره شده است كه حوثي‌ها اقدام به «اعدام‌هاي بدون محاكمه و دستگيري‌ها عمومي» كرده‌اند كه مي‌تواند باعث ايجاد چرخه‌اي از انتقام شود كه سال‌ها ادامه داشته‌باشد. به نوشته اين گزارش هيچ دورنمايي براي پايان درگيري‌ها در يمن وجود ندارد و «همه طرف‌هاي درگير همچنان احساس مي‌كنند امكان دارد به پيروزي‌هايي دست پيدا كنند كه امكان رهبري آنها را بدون هيچ‌گونه مصالحه سياسي ايجاد كند.» به نوشته اين گزارش «اين تصميم‌گيران سياسي در طرف‌هاي درگيري نيستند كه آثار جنگ آنها را دچار فاجعه كرده است، بلكه شهروندان يمني هستند كه از جنگ رنج مي‌برند.» يافته‌هاي اين گزارش جديد سازمان ملل متحد تاييد مي‌كند كه فاجعه انساني جاري در يمن و افزايش نقض حقوق بشر توسط طرف‌هاي درگير مي‌تواند باعث شود تا دامنه جنگ از مرزهاي يمن فراتر رود و فاجعه انساني را به ديگر نقاط منطقه نيز سرريز كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون