• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4001 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ دي

سهراب كاشف، رهبر اركستر صدا و سيما، درباره اجرايش در جشنواره مي‌گويد:

احساس مسووليت مي‌كنم

نيوشا مزيدآبادي

سهراب كاشف، رهبر اركستر صدا و سيما قرار است 26 دي ماه در تالار رودكي روي صحنه برود. اين رهبر ايراني پيش از اين نيز به عنوان مهمان دو اركستر موسيقي ملي ايران و سمفونيك را رهبري كرده‌ بود. سهراب كاشف به عنوان يكي از 10 رهبر اركستر برتر جهان در مسابقات بين‌المللي بزانسن در سال 2013 انتخاب شد. او در حال حاضر عضو هيات علمي دانشگاه تهران است و در عرصه رهبري اركستر همچنان با اركسترهاي متعددي همكاري مي‌كند. با او درباره اجرايش در جشنواره موسيقي فجر گپ كوتاهي زده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

در اجراي‌تان با اركستر صدا و سيما در سي‌وسومين جشنواره موسيقي فجر قرار است چه رپرتواري را اجرا كنيد؟

در كنسرت پيش رو آثار ارزشمندي از آهنگسازان نامي ايران چون زنده‌يادان مرتضي حنانه، حشمت سنجري و روح‌الله خالقي را در كنار قطعاتي از آهنگسازان بزرگ جهان چون لودويگ فون بتهوون، ژان سيبليوس و پيتر ايليچ چايكوفسكي اجرا خواهد شد كه بيشتر قطعات از آثار آهنگسازان ايراني انتخاب شده‌اند.

دلايل شما براي انتخاب اين رپرتوار و اجراي آن در جشنواره چه بوده است؟

جشنواره فجر معتبر‌ترين جشنواره موسيقي ايران است كه خوشبختانه در بخش بين‌الملل نيز بسيار فعال است. طبيعتا انتخاب قطعات جاودانه‌اي از آهنگسازان ايراني دليل ساده و روشني دارد. اركستر ايراني، رهبر اركستر ايراني، جشنواره ايراني، مخاطب ايراني و اهميت فرهنگ ايراني براي مجموعه نامبرده لحاظ شده است. در رابطه با انتخاب قطعات كلاسيك بايد بگويم هر اركستر سمفونيكي در هر جاي دنيا به رپرتوار استاندارد سمفونيك نياز دارد. اركستر سمفونيك راديو و تلويزيون در ساير كشور‌ها نيز در كنار ضبط‌هاي خود زمان قابل توجهي را به رپرتوار استاندارد كلاسيك اختصاص مي‌دهند. اركستر سمفونيك سازمان صدا و سيما هم كه مجموعه‌اي از تجربه بالاي پيشكسوتان گرانقدر در كنار توانايي بالاي جوانان مستعد اين مرز و بوم است از اين قاعده مستثني نيست. توانايي بالاي نوازندگان اركستر و ايماني كه به جرات و پشتكار اين هنرمندان دارم مرا بر آن داشت تا قطعاتي پيچيده را از رپرتوار استانداردي كه در سراسر دنيا نيز اجرا مي‌شود در برنامه‌ريزي براي اجراي پيش رو در نظر بگيرم.

يكي ديگر از عوامل جانبي موثر بر انتخاب اين رپرتوار پس از ماهيت جشنواره، سالن اجراست. من بارها در سالن رودكي كه از آكوستيك فوق‌العاده‌اي برخوردار است، تمرين داشته‌ام و هميشه دلم مي‌خواست كه اجرايي را با اركستري قدرتمند در اين سالن ارزشمند تقديم مخاطبان كنم. فكر مي‌كنم مجموعه قطعات انتخاب شده در فضاي آكوستيكي سالن رودكي تجربه زيبايي را براي‌مان رقم خواهد زد و بي‌صبرانه منتظر روز اجرا هستم.

شما پيش از اين اركستر موسيقي ملي ايران را هم به عنوان رهبر ميهمان رهبري كرده‌ايد. سطح نوازندگي نوازندگان اركستر صدا و سيما را در قياس با نوازندگاني كه آن زمان در اركستر ملي حضور داشتند چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

پاسخ به اين سوال به سه دليل بسيار دشوار است. اولا هر دو اركستر نوازندگان بسيار خوبي دارند. دوم اينكه در اين دو اركستر و البته ساير اركسترها در ايران نوازندگان همه در يك سطح نيستند و سوم آنكه اركسترها تعدادي نوازندگان مشترك دارند كه اين مجموعه پاسخ دقيق به اين سوال را ناممكن مي‌كند.

با توجه به اينكه امسال اركسترهاي متعددي در جشنواره موسيقي فجر حضور دارند، آيا نفس حضور شما به همراه اركستر صدا وسيما در مواجهه با ديگر اركسترها باعث مي‌شود كه احساس رقابت كنيد؟

بيشتر احساس مسووليت مي‌كنم؛ در قبال صدا و سيما، نوازندگان اركستر، جشنواره فجر وآهنگسازاني كه آثارشان را اجرا مي‌كنم. اما بيشتر از همه در قبال مخاطبان احساس مسووليت مي‌كنم. من پيش از دانشگاه در دوران نوجواني و جواني جوايز متعددي در مسابقات مختلف در زمينه رياضي و فيزيك به دست آوردم. نيز در دوران دانشجويي جوايز و افتخاراتي را در رشته موسيقي و در زمينه آهنگسازي در ايران كسب كردم. بعدها در سال‌هايي كه در خارج از ايران مشغول تحصيل بودم در بالاترين سطوح جهاني تجربه موفقيت‌آميز رقابت در مسابقات بين‌المللي رهبري اركستر را در كشورهاي مختلفي چون اتريش، اسپانيا و فرانسه داشته‌ام و در چنين سطحي از صحنه‌هاي رقابتي موفق به كسب جوايز و افتخاراتي براي كشورم شدم. همزمان از سنين نسبتا پايين به عنوان داور شاهد رقابت موسيقيدانان ديگر نيز بوده‌ام. بنابراين به عنوان كسي با شما صحبت مي‌كنم كه با جذابيت‌هاي مسابقات زندگي كرده و زواياي مختلف «رقابت» را به خوبي مي‌شناسد. اما جالب است زماني كه در اوج فعاليت‌هاي خود تصميم گرفتم به قصد خدمت به كشور عزيزمان ايران بازگردم بيشتر از شيريني موفقيت‌هاي گذشته، سنگيني بار مسووليت پيش رو را احساس مي‌كردم. حالا به عنوان رهبر اركستر سمفونيك سازمان صدا و سيما بايد بگويم كه احساس مسووليت امروزم ريشه در سال‌هاي دورتر دارد. زماني كه كودك بودم با آثاري كه توسط اركستر سازمان صدا و سيما اجرا و ضبط شده بود، زندگي كردم. صداي ساز پيشكسوتاني كه از آن زمان تا به امروز در اركستر حضور داشته و دارند را همواره در گوش خود دارم و در همان جهان كودكي‌ام، اين اركستر را در ذهن بارها و بارها رهبري كردم. امروز كه به ايران بازگشته‌ام افتخار همكاري با همان هنرمندان عزيزي را دارم كه سال‌هاي سال براي اين اركستر زحمت كشيده‌اند و اين موضوع احساس مسووليت بزرگي را برايم به همراه دارد. كوتاه سخن آنكه در اجراي پيش رو با اركستري پر افتخار در معتبرترين جشنواره موسيقي ميهن‌ام، قطعاتي از هنرمندان گرانقدر اين مرز و بوم را در كنار آثار ارزشمند آهنگسازان بزرگ جهان تفسير و اجرا خواهم كرد كه از اين بابت احساس مسووليت و غرور مي‌كنم. به علاوه احساس مسووليت هنري و احترام در قبال مخاطبان برايم بسيار شيرين است و شادي واشتياقي را به همراه دارد كه با جذابيت‌هاي موضوعِ رقابت كه سال‌ها پيش با موفقيت از آن گذشتم قابل مقايسه نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون