• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4001 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ دي

8 روز از حادثه سانچي گذشت

آخرين اميدها به زنده ماندن 30 دريانورد

گروه اقتصادي | 16دي ماه بود كه نفتكش سانچي در آب‌هاي چين در اثربرخورد يك كشتي باري آتش گرفت و حالا بعد از گذشت هشت روز تنها پيكر سه پرسنل اين نفتكش پيدا شده است و كماكان خبري از بقيه سرنشينان اين نفتكش نيست. باز شدن يكي از قايق‌هاي نجات اين نفتكش و نبود آن موجب شده تا همچنان خانواده‌هاي اين دريانوردان اميدوار به زنده بودن آنها باشند اما گشت‌زني‌هاي اخير در 170 مايلي اطراف نفتكش هنوز نتوانسته‌اند خبر اميدواركننده‌اي از پيدا كردن قايق نجات يا دريانوردان ايراني مخابره كنند. با اين حال اميد به زنده ماندن تعدادي از سرنشينان سانچي در اتاق‌هاي امن موجب شده تا نوراميد همچنان در سالن كنفرانس شركت ملي نفت كش كه اين روزها خانه دوم خانواده‌هاي دريانوردان شده است، باقي بماند.
جعبه سياه به پاناما مي‌رود
در همين شرايط خبر پيدا شدن جعبه سياه نفتكش كمي شرايط را بهتر كرده است و حالا مي‌توان با بررسي اين جعبه سياه دلايل اصلي سانحه را يافت. طبق گفته هادي حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و دريانوردي با توجه به اينكه شناور مذكور در يكي از بنادر پاناما به ثبت رسيده است، ما بايد اين جعبه را به آنها تحويل دهيم و از اين رو نمايندگان مرجع دريايي پاناما در حال حاضر در بندر شانگهاي چين حضور دارند تا مراتب تحويل گرفتن آن را طي كنند. مسوولان پاناما طبق قوانين موظفند كه اطلاعات ثبت شده در اين جعبه را به طور كامل به ايران ارايه كنند و در اين زمينه ترديدي وجود ندارد. وي ادامه مي‌دهد: با توجه به قوانين ثبت شده در كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بايد طبق قانون، جعبه سياه موجود در كشتي‌ها و شناورهاي موجود در فضاي بين‌المللي به كشوري كه كشتي در آن به طور رسمي ثبت شده تحويل داده شود. به گفته حق‌شناس در حال حاضر نمي‌توان زمان دقيقي براي نهايي شدن بررسي‌ها روي اين جعبه سياه و اعلام گزارش دقيق آن تعيين كرد.
آغاز تجسس
در همين حال و با توجه به پيش‌بيني‌هايي كه در مورد محبوس شدن عده‌اي از دريانوردان در موتورخانه منتشر شده است، علي ربيعي وزير كار و مسوول رسيدگي به وضعيت نفتكش ايراني از اعزام نيروهاي ايراني به محل حريق نفتكش سانچي صحبت مي‌كند و مي‌گويد: «عمليات تجسس در قسمت‌هاي مختلف نفتكش از جمله موتورخانه آغاز مي‌شود.» وي كه براي پيگيري بيشتر عمليات اطفاي حريق نفتكش به چين رفته است، با صحبت‌هايي كه در مورد تلاش چيني‌ها براي اطفا حريق مي‌كند، سعي دارد تا برخي اظهارنظرها در مورد اهمال چيني‌ها در اطفا را پوشش دهد و مي‌گويد: «چيني‌ها تمام تلاش خود را براي كنترل آتش كشتي به كار گرفتند تا نيروهاي ايراني بتوانند كار خود را انجام دهند. اگر وضعيتي كه در چند ساعت گذشته در كشتي حاكم بوده است، ادامه پيدا كند اين گروه قادر خواهند بود كارشان را انجام دهند. بايد مدام با چيني‌ها مذاكره كنيم تا وضعيت كشتي را ايمن نگه دارند، نيروهاي امداد و نجات ما با قدرت تمام راهي شدند و اميدواريم كه بتوانند وارد كشتي شوند و ما را از نتيجه مطلع كنند.» البته پيش از اين محسن بهرامي، سخنگوي شركت ملي نفتكش در همان روزهاي نخست پيش‌بيني كرده بود كه «بعيد است چيني‌ها اطلاعات چگونگي حادثه نفتكش را بدهند» و حالا بعد از گذشت 8 روز از اين حادثه و توقف‌هاي اطفايي كه چيني‌ها در اين مدت داشته‌اند، اين موضوع جدي‌تر به نظر مي‌رسد. سخنگوي شركت ملي نفتكش گفته بود: « باتوجه به اينكه چيني‌ها رقيب ما هستند و موضوع بيمه مطرح است، ممكن است به راحتي اطلاعات‌شان را درمورد چگونگي حادثه در اختيارمان قرار ندهند.
تماس روحاني با ربيعي
رييس‌جمهور نيز روز گذشته در مكالمه تلفني با وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ضمن اخذ گزارش وي از آخرين وضعيت مهار آتش‌سوزي نفتكش سانچي تاكيد كرد: تمام اقدامات و امكانات لازم براي اطلاع سريع‌تر از وضعيت و دسترسي به خدمه ايراني نفتكش بسيج شود. حسن روحاني در اين مكالمه تاكيد كرد: ضروري است با ادامه مذاكرات و پشتيباني بيشتر وزارت امور خارجه، تمام نيازها و امكانات لازم براي دسترسي سريع‌تر و اطلاع از وضعيت خدمه نفتكش از كشورهاي همجوار و تسريع همكاري‌هاي دولت چين به كار گرفته شود. رييس‌جمهور از وزير كار خواست ضمن ارايه مستمر و مستقيم گزارش پيگيري حادثه، اطمينان يابد كه در اولين فرصت ممكن نيروهاي ايراني و چيني براي اقدامات تكميلي و امدادي وارد نفتكش شوند.
 تماس ظريف
 در همين رابطه جواد ظريف، وزير خارجه ايران در تماس تلفني با همتاي چيني خود بر لزوم انجام تعهدات همه طرف‌ها در سانحه اتفاق افتاده براي نفتكش ايراني تاكيد كرد. در اين تماس در خصوص اجراي برجام و لزوم انجام تعهدات همه طرف‌ها و نيز سانحه تاسف‌بار براي نفتكش ايراني گفت‌وگو شد. وزير امور خارجه چين با ابراز تاسف از بروز سانحه براي نفتكش ايراني اعلام كرد: نيروهاي امدادي چيني همه تلاش خود را براي مهار آتش به كار گرفته و به كمك‌هاي خود ادامه خواهند داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون