• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4006 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ دي

درخواست براي اكران فيلم «عصباني نيستم» ادامه دارد

اجازه ندهيد حق الناس پايمال شود

درست زماني كه صحبت از اكران فيلم «عصباني نيستم» به كارگرداني رضا درميشيان به فراموشي سپرده شد، روز گذشته دوباره بحث پيرامون اين فيلم بالا گرفت. بيانيه‌اي از دبيران دويست تشكل و كانون دانشجويي دانشجويان دانشگاه‌هاي سراسر كشور منتشر شد كه آنها خواهان نمايش فيلم «عصباني نيستم!» ساخته رضا درميشيان شدند. اين بيانيه را بيش از ۱۰۰۰ دانشجو و ۲۰۰ نفر از دبيران كانون‌هاي فرهنگي، اجتماعي، تشكل‌هاي سياسي، شوراهاي صنفي، انجمن‌هاي علمي و مديران مسوول و سردبيران نشريه‌هاي دانشجويي از دانشگاه‌هاي سراسر كشور امضا كردند و مهم‌ترين بند آن به اين نكته اشاره دارد كه بي‌تدبيري صورت گرفته در عدم اكران «عصباني نيستم!» محكوم مي‌شود.
پيش از اين هم اهالي سينما و نمايندگان مجلس حمايت خود را از اين فيلم اعلام كرده بودند و از مسوولان سينما خواستند كه پاي مجوزهايي كه صادر مي‌كنند، بايستند. حال مجددا دانشجويان و امضاكنندگان اين بيانيه وظيفه خود دانستند كه براي تحقق فضاي آرام و پويا در عرصه فرهنگ از هرچه در توان دارند، دريغ نكنند و هميشه حامي و همراه اصحاب فكر و فرهنگ باشند: «عصباني نيستيم اما... از بي‌قانوني، از افترا به سينماي ايران و از دخالت‌هاي منجر به لغو اكران فيلم‌‌‌هاي سينمايي داراي مجوزهاي لازم و به ويژه فيلم عصباني نيستم...، دلسرد و مغموم هستيم.»
در طول ساليان گذشته فيلم‌هاي زيادي بودند كه درست زمان اكران رنگ پرده را به خود نديدند و از نمايش آنها جلوگيري شد كه نمونه آن به فيلم «سنتوري» داريوش مهرجويي مي‌توان اشاره كرد كه اين مساله علاوه بر ناراحتي‌هاي روحي براي تهيه‌كننده و كارگردان به لحاظ مالي هم به آنها آسيب رساند. به همين جهت امضا‌كنندگان اين بيانيه كه آن را در اختيار ايلنا گذاشته‌اند به اين نكته اشاره كردند كه «از چهار دهه گذشته تاكنون، عده‌اي قصد دارند با ارعاب و تهديد حوزه فرهنگي كشور را به دست بگيرند. عده‌اي كه شناسنامه‌اي مشخص دارند و جز مواجهه دگم‌‌انديشانه چه در حيطه نظر و چه در حيطه عمل از آنان چيز ديگري شاهد نبوده‌ايم. عده‌اي كه از انقلاب تنها كالبد و پوسته و از اسلام، قرائتي افراطي فراگرفته‌اند و فرسنگ‌ها از انديشه‌هاي معلمان انقلاب (شهيد مطهري) انديشه‌ورزان انقلاب (دكتر علي شريعتي) پاسداران انقلاب (شهيد چمران) روحانيت آگاه (طالقاني و بهشتي) و... به دورند.»
امضا‌كنندگان اين نامه به اين نكته اشاره مي‌كنند كه عرصه سينما مورد هجوم يك عده خاص جماعت قرار گرفته و آنان سعي بر سنگ‌اندازي در مقابل فضاي رو به رشد توليدات سينمايي ملموس دارند.
آنها ضمن محكوم كردن اين بي‌تدبيري و با بيان اينكه «عصباني نيستم!» عنوان فيلم رضا درميشيان، متاسفانه بعد از طي كردن چندين‌باره‌ مراحل اخذ مجوز، اكران آن با ايجاد فضاي تهديد و ارعاب لغو شد، خواستار شدند كه مسوولان تحت تاثير جو رعب و وحشت ايجاد شده قرار نگيرند و مبناي خط قرمز را قانون در نظر بگيرند و اجازه ندهند، عرصه فرهنگ جولانگاه عده‌اي كه به‌ عناوين ‌مختلف سعي در پايمال كردن حق‌الناس و زير پا گذاشتن قانون دارند، باشد. دانشگاه مي‌تواند مامني براي مظلومين عرصه فرهنگ باشد و ما آمادگي خود را براي هرچه بهتر ديده شدن اين اثر هنري اعلام مي‌كنيم.»
فيلم «عصباني نيستم» اولين فيلم در سينماي ايران نيست كه چند روز مانده به نمايش از اكران آن جلوگيري مي‌شود اما حاشيه‌هاي پيرامون توقيف اين فيلم به مراتب بيشتر از تمام فيلم‌هايي است كه توقيف شدند؛ اما در نهايت بايد ببينيم نتيجه اين بيانيه در روزهاي آتي چه خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون