• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4006 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ دي

تغيير طرح جديد ترافيك تهران

حميد‌رضا خالدي| بالاخره بعد از حرف و حديث‌هاي بسيار روز پنجشنبه، شوراي عالي ترافيك طرح جديد ترافيك تهران را تصويب كرد؛ طرحي كه تفاوت‌هايي اساسي با طرح ارايه شده از سوي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري داشت. جلسه‌اي كه پشت درهاي بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد و تنها خروجي آن بيانيه‌اي بود كه وزارت كشور در مورد ماحصل آن صادر كرد. در اين بيانيه آمده است: به دنبال برخي سوالات و ابهامات به وجود آمده در خصوص طرح ترافيك سال ۱۳۹۷ به اطلاع عموم شهروندان مي‌رساند كه شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران با بررسي همه جوانب طرح به اتفاق آرا، طرح جديد ترافيك براي سال ۱۳۹۷ را تصويب كرده و بدين‌ترتيب گام مهمي در مسير تصويب اين طرح در مراجع قانوني برداشته شده است.  همزمان شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش نيز با بررسي لايحه پيشنهادي- كه يك فوريت آن روز يكشنبه ۲۴ دي‌ماه ۱۳۹۶ در صحن شوراي شهر به تصويب رسيد- نسبت به تعيين نحوه اجرا و نرخ عوارض تصميم خواهد گرفت.  بر اساس طرح تصويب‌شده با هدف كاهش ترافيك در محدوده طرح ترافيك، تغييرات مهمي در نحوه صدور مجوزها و جنبه‌هاي اجرايي طرح ايجاد شده است.  در سال ۱۳۹۷ صدور مجوز براي خودرو تنها به معناي اجازه ورود بوده و عوارض قابل پرداخت براي همه خودروها بر اساس زمان تردد و ميزان آلايندگي خواهد بود كه جزييات آن در لايحه پيشنهادي به شوراي شهر مشخص شده و هم‌اكنون در حال طي فرآيند تصويب است.  در سال ۱۳۹۷ با هدف كاهش ترافيك در محدوده طرح، سقف تعداد مجوزهاي قابل صدور از ۱۲۹ هزار و ۳۵۰ فقره تعيين‌شده براي سال ۱۳۹۶ به ميزان ۲۶ هزار و ۳۵۰ عدد كاهش خواهد يافت و بدين‌ترتيب در هر روز حداكثر ۱۰۳ هزار خودرو اجازه خواهند يافت در محدوده طرح ترافيك وارد شوند.
از اين رقم، سقف تعداد مجوز قابل اعطاء به اشخاص حقيقي و حقوقي كه شغل آنان به نحوي است كه لازم است در تمام روزهاي سال اجازه تردد در محدوده را داشته باشند، با كاهش حدود ۴۰ درصدي به ۶۳ هزار خودرو كاهش يافته و تعداد مجوزهاي روزانه قابل صدور براي عموم مردم با افزايش صددرصدي به ۴۰ هزار عدد افزايش خواهد يافت.
در سال ۱۳۹۷ علاوه بر روزهاي جمعه و تعطيل، در روزهاي پنجشنبه هم طرح ترافيك اجرا نخواهد شد و زمان اجراي طرح در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 الي ۱۹ خواهد بود. همچنين براي رفاه حال ساكنان داخل محدوده طرح، اين شهروندان مجاز خواهند بود صبح‌ها تا قبل از ساعت 8:30 صبح از محدوده خارج شوند و بعدازظهرها بعد از ساعت ۱۷ به منازل خود بازگردند.
سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با صدور اطلاعيه‌اي ضمن تقدير از همكاري وزارت كشور، استانداري و پليس راهور در مسير اصلاح و تصويب اين طرح، كماكان از عموم كارشناسان، متخصصان و اصحاب رسانه‌ها مي‌خواهد كه با نقدها و نظرات خود، شهرداري را در رفع اشكالات اجرايي و بهبود زمينه‌ها براي اجراي هرچه بهتر اين طرح ياري كنند. پس از تصويب نحوه اجرا و نرخ عوارض توسط شوراي اسلامي شهر تهران، جزييات كامل موضوع به استحضار عموم مردم تهران خواهد رسيد.
اما اين بيانيه با واكنش‌هاي متفاوتي از سوي رسانه‌ها همراه بود. خبرگزاري مهر در مطلبي با تاكيد براينكه طرح ترافيك جديد معاونت حمل و نقل از سوي شوراي عالي ترافيك كاملا تغيير كرده، آورده است: شوراي عالي ترافيك تغييرات زودهنگام طرح جديد را مهار كرده و گام به گام قصد دارد به اهداف طرح اوليه برسد. در گام نخست در حالي كه معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تاكيد داشت بايد طرح ترافيك سالانه به كلي حذف شود در طرح تصويب شده ۶۳ هزار خودرو مي‌توانند طرح ترافيك بگيرند و از سويي ۴۰ هزار مجوز طرح روزانه افزايش پيدا مي‌كند. همچنين پيش‌بيني اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد نيز به تصويب نرسيد و قرار بر اين شده كه طي سه‌ماه نخست سال آينده در خصوص آن تصميم‌گيري شود.
قرار است طرح جديد كه تغييرات بنيادي با طرح قديم داشته اين هفته در صحن شورا به تصويب برسد و سرانجام اعضاي شورا به خصوص كميسيون تخصصي موفق مي‌شود طرح ترافيك پيشنهادي شهرداري را از نزديك مشاهده كند.  ولي اين جلسه و اين بيانيه، هنوز هم ابهامات فراواني را به دنبال دارد. به نظر مي‌رسد طرح ترافيك آنچنان موضوع پيچيده‌اي شده است كه هيچ مقام مسوولي چندان تمايلي به صحبت در مورد آن ندارد و فقط، همگي به دنبال حواله كردن موضوع به ديگري هستند. پوريا محمديان يزدي، دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور در پاسخ به خبرنگار «اعتماد» براي توضيح در مورد ابهامات بيانيه وزارت كشور و طرح ترافيك جديد مصوب اين شورا تنها به گفتن اين جمله اكتفا مي‌كند: همه‌چيز در بيانيه ما به صورت شفاف و واضح آمده است. اگر سوالي داريد اول هماهنگ كنيد و محورهاي‌تان را بگوييد تا ببينيم چه مي‌شود! وگرنه من در حال حاضر نمي‌توانم پاسخگوي‌تان باشم!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون