• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4007 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ بهمن

شورا‌هاي آموزش و پرورش و مشاركت ملي

محسن مهرعليزاده

انديشه شورايي يكي از اساسي‌ترين مفاهيم مورد تاكيد در اسلام و اصول مترقي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و از مفاهيم اساسي در اداره امور كشور به ويژه در عرصه تحولات آموزش و پرورش است.
شوراهاي آموزش و پرورش يكي از اركان مترقي نهاد آموزش و پرورش است كه كاركردهاي ارزشمند آن هنوز ناشناخته مانده و از ظرفيت‌هاي وسيع آن آنگونه كه بايد استفاده نشده است.
آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ترين جامعه انساني كه دايره ارتباطي آن به نوعي كل افراد جامعه را در بر مي‌گيرد براي اداره و پيشرفت بي‌نياز از امر مشاركت نيست. از اين رو شوراهاي آموزش و پرورش تجلي مشاركت مردم و مسوولان در امر مقدس تعليم و تربيت است. تشكيل شوراها در راستاي تحقق خرد جمعي، مشاركت و نظام مردم در امر تعليم و تربيت رسمي و عمومي و بهره‌گيري از كليه منابع و امكانات در جهت تاسيس، توسعه و تجهيز فضاهاي آموزشي و پرورشي و همچنين تسهيل در فعاليت‌هاي اجرايي در استان‌ها و شهرستان‌ها در چارچوب اسناد بالادستي است. شوراهاي آموزش و پرورش در مقايسه با ديگر فعاليت‌ها كه تحت عنوان مشاركت‌هاي مردمي در آموزش و پرورش صورت مي‌گيرد جامع‌ترين شكل مشاركت منطقه‌اي در آموزش و پرورش است. با تشكيل اين شوراها اين پيام تجلي يافت كه از بين بردن مشكلات دانش‌آموزان، معلمان و مدارس فقط به عهده آموزش و پرورش نيست. بلكه مردم و مسوولان اجرايي نيز سهم عمده‌اي از اين وظيفه را به عهده دارند. لذا اگر در كليه شهرستان‌ها، نواحي و مناطق اين قانون اجرا شود مي‌تواند بهترين مصداق مشاركت‌ها در آموزش و پرورش تحقق پيدا كرده و تحولي بنيادين به وجود آورد. بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه شوراهاي آموزش و پرورش مي‌توانند امكانات مختلف كشور را در جهت رفع تنگنا‌هاي نظام آموزشي كشور بسيج كنند و به اين تربيت نقش موثر خود را در عرصه فعاليت‌هاي آموزشي كشور آشكار سازند. پيداست شوراها براي انجام وظايف خود بيش از هر چيز به همدلي و همياري دستگاه‌هايي نيازمندند كه در قانون شوراها براي آنها وظايفي تعيين شده است.
از اين رو تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش بيشترين اثرات را در تحولات و دگرگوني آموزش و پرورش به دنبال خواهد داشت و روند منطقي مشاركت عمومي در امر تعليم و تربيت كشور را به عنوان يك نهاد ملي قوت خواهد بخشيد.
توزيع اعتبارات استاني آموزش و پرورش بين مناطق، ارزيابي عملكرد شوراهاي شهرستان مناطق، تصويب تقويم آموزش خاص استان و منطقه براساس شرايط اقليمي استان، سياستگذاري‌ها و تصميم‌گيري‌هاي كلان آموزش و پرورش در جهت ايجاد تجهيز و توسعه فضاهاي آموزش و پرورش از وظايف شوراي استان است. برنامه‌ريزي و بذل مساعي براي بخشي از درآمد بانك‌ها، شركت‌هاي دولتي و غيردولتي و كارخانه‌ها به امر توسعه، تجهيز امكانات آموزشي و پرورشي، ارتقاي سطح دانش فرهنگيان و پيش‌بيني و تدارك وسايل معيشتي آنها و فراهم كردن امكانات لازم، جلوگيري از افت تحصيلي دانش‌آموزان و تلاش در ارتقاي كيفيت برنامه‌هاي آموزشي و پرورشي، تلاش در گسترش آموزش عمومي و تحت پوشش قراردادن كليه اطفال واجب‌التعليم منطقه به طوري كه هيچ‌يك از آنها از تحصيل بازنمانند از جمله وظايف شوراي آموزش و پرورش استان، شهرستان‌ها و مناطق است.

 

اميد است شوراهاي آموزش و پرورش در سطوح مختلف با همكاري و همگامي اولياي دانش‌آموزان و مدرسه با همفكري و تشريك مساعي و استفاده از كليه امكانات و منابع بتوانند گام‌هاي موثري در راه توسعه و پيشرفت برنامه‌هاي آموزشي و پرورشي كشور و استان پهناور اصفهان بردارند.  اينجانب نيز به عنوان رييس شوراي آموزش و پرورش استان فرهنگ دوست و هنر‌پرور اصفهان، تمامي كوشش و مساعي خود را در جهت برگزاري هر‌چه مطلوب‌تر جلسات شورا و اجراي قاطع و كامل مصوبات آن به‌كار خواهم گرفت زيرا معتقدم حمايت از نهاد تعليم و تربيت و رسيدن به اهداف والاي آن تربيت انسان در تراز انقلاب اسلامي است، راه را براي رسيدن به آرمان‌هاي بلند امام راحل‌(ره) و منويات مقام معظم رهبري و سياست‌هاي دولت خدمتگزار بيش از پيش فراهم خواهد كرد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون