• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4011 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۵ بهمن

روزنامه زنده است

   اسماعيل كهرم
   استاد دانشگاه، فعال محيط زيست و عضو صندوق جهاني طبيعت
  71 ساله
  من براي كسب اطلاعات در زمينه‌هايي كه علاقه دارم مثل اخبار روز، سياست، اقتصاد و مسائل علمي و آنچه در دنيا در حوزه علم مي‌گذرد، مجله و روزنامه‌ مي‌خرم و مطالعه مي‌كنم و فكر مي‌كنم كه فضاي مجازي بسيار خوب و مغتنم است اما براي رد و بدل اطلاعات سريع است. خود من نمي‌توانم يك ساعت به موبايل نگاه كنم و مقاله‌اي كه در آن هست را بخوانم. خواندن كاغذ راحت‌تر است. چشم هم استراحت مي‌كند. كاغذ بوي بسيار مطبوعي دارد و خواندن و ورق زدن و استشمام بوي آن لذتبخش است. در صورتي كه فضاي مجازي و حتي تلويزيون اصلا اين احساس را به آدم نمي‌دهد. برخلاف آنچه مي‌گويند من فكر نمي‌كنم كه هيچ‌وقت چاپ كتاب و روزنامه و مجله متوقف شود. در فضاي مجازي با فشار دادن اشتباه يك دكمه، مطلب يا مقاله مورد نظرتان براي هميشه ناپديد مي‌شود اما خود من در كتابخانه‌ام كتاب‌هايي دارم كه براي چهارصد سال پيش است. اينها از بين رفتني نيستند. دست به كاغذشان كه مي‌زني دست به تاريخ مي‌زني. چنين احساسي در مورد فضاي مجازي هيچ‌وقت نمي‌توان پيدا كرد. من هروقت از خانه بيرون مي‌روم كنار دكه مي‌ايستم و تيتر روزنامه‌ها و مجلات را نگاه مي‌كنم و هركدام نظرم را جلب كند، مي‌خرم. دكه‌ها خدمت بزرگي مي‌كنند. من در روزنامه‌ها مقاله مي‌نويسم و روزنامه‌هايي كه مقالاتم در آنها چاپ شده را مي‌خرم و نگه مي‌دارم.

 

    مجتبی عندلیب‌آذر
    شتاب‌دهنده استارت‌آپ
    46ساله
    به جز روزنامه «اعتماد» دو، سه سالی است که هیچ نشریه کاغذی نخریده‌ام.
   «اعتماد» را می‌خرم چون مطالب خاصی دارد. بقیه روزنامه‌ها را نمي‌خرم به این دلیل که معمولا روزنامه‌های ما خودشان خبر تولید نمی‌کنند و اخبار را بازنشر می‌کنند. الان هم تمام اخبار در اینترنت و فضای مجازي وجود دارد. مطالب در اینترنت در دسترس‌ترند تا روزنامه‌های کاغذی.
    به دکه‌های روزنامه‌فروشی مراجعه نمی‌کنم.

 

    لیلا ارشد
    مددکار و مدیرعامل خانه خورشید
    64 ساله
    نشریات کاغذی می‌خرم.
    برای اینکه هم می‌خواهم حمایت کنم و هم اینکه هنوز عادت به خواندن نشریات کاغذی دارم. شاید این ویژگی نسل من است. من هنوز معتقدم که نشریات کاغذی خیلی خوب هستند و تحلیل دارند. درست است که می‌شود تیتر روزنامه‌ها را در فضای مجازی دید اما واقعیت این است که نمي‌توان گزارش‌های تحلیلی را در فضای مجازی پیدا کرد و من علاقه‌مندم که آنها را بخوانم.
    به دکه‌های روزنامه‌فروشی مراجعه می‌کنم.

 

    عزت‌الله کردمیرزا
    روانشناس
    47 ساله
    نشریات کاغذی نمي‌خرم ، ولی چون در دانشگاه هست، مرورشان می‌کنم.
    هیچ کدام از نشریات ما ماهیت یک نشریه بی‌طرف را ندارند. بخش عمده‌ای از اخبار نشریات کاغذی، خبرهای سوخته هستند و نتوانسته‌اند در فضای رقابتی جلوتر از شبکه‌های اجتماعی عمل کنند. طبیعتا شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری به مراتب از نشریات کاغذی جلوترند و اطلاعات به روزتری دارند.
    پای دکه مي‌روم و مرور می‌کنم اما خرید   نمي‌کنم.

 

    زهره ارزنی
   وکیل
   50 ساله
   نشریات کاغذی نمي‌خرم.
   معمولا خبرهایی را که می‌خواهم از طریق سایت‌ها به دست می‌آورم. بخش زنان نشریات، زیاد هم قوی نیست که رضایتم را جلب کنند. شما می‌توانيد از طریق موبایل‌تان تمام اخبار را هرجایی که هستید در فضای مجازی بخوانید و حمل آن هم راحت‌تر است و همه‌جا همراه آدم است.
    به دکه‌های روزنامه‌فروشی مراجعه نمی‌کنم.

 

    زهرا نژاد بهرام
    عضو شورای شهر تهران
    54 ساله
    نشریات کاغذی مي‌خرم.
    من از نسل گذشته‌ام و چون عادت کرده‌ام خبرها را از روزنامه و رادیو به شکل خبر تحلیلی بخوانم و با دکه و روزنامه ارتباط معنوی و عاطفی دارم، روزنامه مي‌خوانم.  الان هم که فرصتم محدود شده است، همکارانم در دفتر برایم دو روزنامه را می‌خرند.
    الان دیگر فرصت نمی‌کنم به  دكه بروم.

 

    کتایون خوشابی
    روانپزشك
    55 ساله
    اصلا نشریات کاغذی نمي‌خرم.
    من اینترنتی اخبار را مطالعه می‌کنم.
    به دکه‌های روزنامه‌فروشی مراجعه نمی‌کنم.

 

    ناصر قاسم‌زاد
   روانشناس و روان‌درمانگر
   53 ساله
   نشریات کاغذی مي‌خرم.
   احساس می‌کنم لذتی كه در ورق زدن کاغذ است، خیلی با خواندن مطالب در فضای مجازی متفاوت است. مطالب در فضای مجازی وجود دارد اما آخرین اولویت من است. وقتی مي‌توانم از نزدیک مطلب را ببینم، چرا باید در فضای مجازی که من اسمش را شرایط مصنوعی می‌گذارم، اخبار را مطالعه کنم؟ فضای مجازی کار راه‌انداز است اما چیزی نیست که دلم می‌خواهد. استفاده از نشریات کاغذی حس زنده بودن می‌دهد.
   یکی، دو تا از نشریات رشته خودم را آبونه هستم ولی برای خرید روزنامه به دکه می‌روم.

 

    اصغر مهاجری
    روانشناس
    51 ساله
    نشریات کاغذی می‌خوانم اما نمي‌خرم.
    نشریات به دست من می‌رسد اما اینکه خودم بخرم نه. برخی مجلات و روزنامه‌ها برایم می‌آیند. من در یک موقعیت سرمایه فرهنگی قرار گرفته‌ام که نشریات را برای من می‌فرستند اما نمي‌خرم. شاید بعضی وقت‌ها پول بدهم و نشریه‌ای را خودم بخرم اما خیلی کم این اتفاق می‌افتد.
    به دکه‌های روزنامه‌فروشی مراجعه نمی‌کنم.

 

    کتایون سپهری
    شتاب‌دهنده استارت آپ
    49 ساله
    نشریات کاغذی مي‌خرم.
    یکی، دو روزنامه اقتصادی که در حوزه فعالیت یکی از شرکت‌های ما است را می‌خرم. بیشتر به این دلیل که می‌خواهیم آرشیو مطالب را نگه داریم.
    فقط برای خرید مجله جدول به دکه مي‌روم.

 

    علی نجفی‌توانا
    حقوقدان و جرم‌شناس
    64 ساله
    مدت‌هاست كه نشریات کاغذی نمي‌خرم.  از نظر روانی ترجیحم به خواندن روزنامه کاغذی است اما چون برای تهیه‌اش باید زمان گذاشت و فضای مجازی پیام‌ها را به صورت متنوع‌تر ارائه می‌کند، با اینکه ترجیحم به داشتن روزنامه است، اخبار را از فضای مجازی دنبال می‌کنم. روزنامه ماندگارتر است. روزنامه‌ها به عنوان آرشیوی برای من سابقه تاریخی رسانه‌ای هستند اما در فضای مجازی مطالب به راحتی در اختیار است. در مواردی هم روزنامه تهیه می‌کنم.
     تنها در مواردی که امکان زمانی و مکانی وجود داشته باشد پای دکه مي‌روم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون