• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4013 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۸ بهمن

تحميل هزينه به نظام

غلامعلي جعفرزاده

صحبت‌هاي آقايان نوبخت، زنگنه و آذر را شنيده‌ام. در چنين شرايطي كه ذهن قاطبه مردم منفي است نبايد كاري كرد كه ديوار اين بي‌‌اعتمادي بلندتر شود. بر اين باور نيستم كه بايد به مردم خلاف واقع گفت و بسيار و به‌شدت مخالف خلاف‌گويي به مردم هستم ولي انتظار مي‌رفت ديوان محاسبات قبل از اينكه خروجي گزارش تفريغ بودجه سال 95 را رسانه‌اي كند و بازتاب بيروني اين‌چنيني داشته‌باشد مكاتباتي هم با قوه مجريه و مسوولان ذي‌صلاح انجام مي‌داد. در واقع بايد صبر مي‌كرد تا دولت دفاعيه خود را با ديوان محاسبات كشور درميان بگذارد. شخصا پرونده‌اي از ديوان محاسبات دريافت كردم اما پيش از آنكه سوال از وزير مربوطه را در صحن علني مجلس مطرح كنم...

 با وزارتخانه مورد نظر ارتباط برقرار كرده و سوالات را با متوليان امر در ميان گذاشتم. پاسخ‌هايي هم دريافت كردم. با اين حال صبر كردم و اين موضوع را در صحن مجلس مطرح نكردم تا آن وزارتخانه با ديوان محاسبات مشكل را برطرف كند. در نهايت اما مرجع اصلي ديوان محاسبات است.
در اين مورد هم بايد با برگزاري جلساتي اين اختلاف محاسباتي حل شود. اين موضوعي است كه در شرع ما هم بر آن تاكيده شده است. اگر يك نفر محكوم به اعدام هم باشد فوري اقدام به اعدام او نمي‌كنند بلكه قاضي به او فرصت دفاع مي‌دهد، حتي اگر 20 شاهد هم وجود داشته‌باشد اول متهم دفاعيه ارايه كند و بعد هيات منصفه راي صادر مي‌كند.
مقطع زماني فعلي جاي تنش‌هاي مالي و پولي كه ذهن مردم را خراب كند، نيست. ما نبايد از ملت چيزي را پنهان كنيم اما بايد اول موضوع را حل و فصل كنيم وقتي به قطعيت رسيديم آن زمان با مردم در ميان بگذاريم. وقتي هنوز هيچ چيز قطعي نشده است و همچنين هنوز به دولت اجازه دفاع داده نشده چرا بايد گزارشات ديوان محاسبات انعكاس داده‌شود. پيش از اين بايد اگر ابهاماتي وجود داشته به مسوولان ذي‌ربط ارجاع مي‌شده تا اطلاعات لازم هم در اختيار ديوان محاسبات قرار گيرد.
آقاي لاريجاني از جايگاه رييس مجلس دستور پيگيري اين موضوع را داده است با اين حال هنوز اين بحث در كميسيون برنامه و بودجه بررسي نشده اما انتظار مي‌رود كه اين مساله با تكيه بر آخرين اطلاعات برنامه‌و‌بودجه حل و فصل شود. به نظر مي‌رسد در ارايه اطلاعات كمي تعجيل شده اما اين تعجيل‌ها براي نظام هزينه‌بردار است. الان در رسانه‌هاي خارجي با آب و تاب به اين موضوع مي‌پردازند و حتي اگر بعدا طي نشست‌هايي اين اختلاف محاسباتي حل شود مردم تصور مي‌كنند چون مسوولان متوجه بازتاب منفي شدند اين ماجرا لاپوشاني شد يا به اصطلاح قضيه جمع شد. ما اذهان مردم را خراب مي‌كنيم بعد مجبوريم هزينه‌هاي بالايي بپردازيم تا ذهن مردم نسبت به ما درست شود. نبايد آب به آسياب دشمن ريخت.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون