• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4018 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ بهمن

قاليباف: چرا همه تصميم‌گيري‌ها در تهران است؟

محمدباقر قالبياف، شهردار سابق تهران كه اين روز‌ها پس از افشاگري محمد‌علي نجفي درباره وقوع فساد در دوران مديريت او زير هجمه سنگين رسانه‌ها قرار دارد روز پنجشنبه در جشن پيروزي انقلاب اسلامي در مسجد چهارمردان قم حاضر شد. او در اين جلسه به مشكلات اقتصادي موجود در كشور اشاره كرد و گفت: شرط حل مشكلات اقتصادي وحدت ميان تمام گروه‌هاي سياسي كشور و برطرف كردن ضعف‌هاست. كشور در حوزه اقتصاد دچار مشكل است و همه بايد به دولت كمك كنيم، ولي دولت نيز نبايد از مسووليت خود براي حل مشكلات شانه خالي كند.
اين نخستين‌بار نيست كه چهره‌اي از جريان اصولگرايي در لباس حامي دولت در برنامه‌اي ظاهر مي‌شود و ضمن دفاع، انتقاداتي را به دولت مطرح مي‌كند. پيش از قاليباف سيد‌ابراهيم رييسي نيز در اظهارنظر‌هايي اعلام كرده بودند با وجود كاستي‌ها بايد از دولت حمايت كرد. به نظر مي‌رسد اتاق فكر جريان رقيب دولت در انتخابات رياست‌جمهوري به اين نتيجه رسيده است كه راه برون رفت از وضعيت كنوني اتحاد جريان‌هاي سياسي مختلف در كشور است هرچند اين جريان در لا به لاي حمايت‌هاي خود، انتقاداتي را به دولت و برنامه‌هاي اقتصادي آن مطرح مي‌كند اما در مجموع به دنبال ايجاد فضايي است كه بتواند نظرات خود را به گونه‌اي بيان كند تا مردم نيز به اين صحبت‌ها برچسب سياسي نزنند. در واقع آنها مي‌كوشند تا ضمن رعايت خطوط قرمزي كه به نظر تازه ترسيم شده از تخريب بي‌پرواي دولت بپرهيزند اما در عين حال فاصله انتقادي خود با دولت را هم حفظ كنند. قاليباف در ادامه صحبت‌هاي خود در قم گفت: «همان‌گونه كه در مقابل دشمن با افتخار ايستاده‌ايم در بازنگري عملكرد مديريتي كشور هم نبايد نگران باشيم بلكه بايد به خطاهاي خود در مديريت اعتراف و به دنبال اصلاح آن باشيم. »
قاليباف در حالي به اعتراف خطاي مديران تاكيد دارد كه خود او تا به امروز در برابر مديريت 12 ساله خود بر شهر تهران كوچك‌ترين صحبتي انجام نداده و حاضر نيست كارنامه 12 ساله خود در شهرداري تهران را ارايه دهد. در بخش اداره جامعه و حوزه كاركردي در كشور دچار اشكال هستيم، بايد اين را پذيرفت كه ما مسوولان پا به پاي مردم در تمام سال‌هاي پس از انقلاب پيش نيامديم و بايد به آن اقرار كرد، مطمئنا اين موضوع موجب تضعيف ما و سوءاستفاده دشمن نمي‌شود بلكه موجب تلاش براي اصلاح مشكل خواهد شد. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، در ادامه به اعتراضات دي ماه اشاره كرد و آن را تجمع‌هاي صنفي مسالمت آميز دانست. او «اشكالات ساختاري و حذف مردم از مديريت كشور را از جمله مشكلات كشور دانست و گفت: مبارزه با امريكا جز با كار و تلاش صورت نمي‌گيرد. تجمع‌هاي صنفي مسالمت آميز چندي پيش در كشور با تحريك دشمنان و سوءاستفاده عوامل فريب خورده داخلي منجر به بروز ناآرامي در چند شهر شد كه با هوشياري ملت، مسوولان و نيروهاي انتظامي و امنيتي، در كوتاه‌ترين زمان توطئه دشمنان اسلام شكست خورد.»
قاليباف با طرح اين سوال كه چرا بايد همه تصميمات در تهران صورت گيرد، افزود: به عنوان يك كارشناس كه مطالعات نظري و تجربيات عملي در اين حوزه دارم، معتقدم كه بخش عمده‌اي از تصميمات را مي‌توان به مديريت شهرستاني و برخي را نيز مي‌توان به مردم واگذار كرد و اگر اين امر تحقق يابد جلوي بسياري از رانت‌ها و فسادها گرفته مي‌شود. چندي پيش زمزمه‌اي در محافل سياسي درباره حضور رييسي و قاليباف در انتخابات مجلس سال 98 شنيده مي‌شد. به نظر مي‌رسد اين سخنان قاليباف كه در آن به تصميم‌گيري تمامي حوزه‌ها در شهر تهران انتقاد كرده است، پروژه ورود شهردار تهران به كارزار انتخابات مجلس را وارد فاز جدي‌تري كرده است.
اگرچه تصور بازگشت قاليباف به عرصه سياسي با انتخابات مجلس و در قالب كانديدا امري دور از ذهن است اما تلاشش براي ساماندهي نيروهاي اصولگراي نزديك به خود در انتخابات امر بعيدي نيست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون