• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4021 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ بهمن

افزايش احتمال رويارويي نظامي ميان حماس و رژيم صهيونيستي

آيا جنگ چهارم غزه در راه است؟

گروه جهان | احتمال اقدام نظامي از سوي ارتش رژيم صهيونيستي طي روزهاي آينده عليه مردم غزه افزايش يافته است. اين احتمال همزمان از سوي يحيي سنوار، مقام ارشد حماس در نوار غزه و گادي ايزنكوت، فرمانده ستاد مشترك نيروي دفاعي رژيم صهيونيستي مطرح شده است. هر دو طرف ادعا مي‌كنند كه طرف مقابل در حال آماده شدن براي جنگ احتمالي است. يحيي سنوار، از رهبران حماس در نوار غزه به روزنامه الحيات گفته است كه احتمال وقوع يك جنگ تازه در غزه، بالاي 95 درصد است. به گفته اين مقام حماس، اسراييل ممكن است با تحت پوشش برگزاري يك رزمايش نظامي در جنوب سرزمين‌هاي اشغالي، عمليات نظامي را عليه اهداف حماس در غزه آغاز كند. به گفته سنوار، حماس در حال آماده‌سازي خود در برابر حمله احتمالي است و وضعيت در نوار غزه به حالت هشدار ارتقا داده‌شده است. بر اساس اين گزارش در نوار غزه همه ساختمان‌هاي دولتي، از جمله دفاتر حماس تخليه شده‌اند و ايست‌هاي بازرسي در سراسر نوار غزه ايجاد شده‌اند. طي هفته گذشته، جنگنده‌هاي اسراييلي دو بار به آسمان غزه تجاوز كرده‌اند و اهدافي را هدف قرار دادند. ارتش اسراييل اين عمليات را واكنش به شليك دو خمپاره از درون نوار غزه به سرزمين‌هاي اشغالي عنوان كرده است. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي روز يكشنبه پيش از جلسه كابينه ادعا كرده‌بود كه اين رژيم علاقه‌اي به جنگ با حماس ندارد، اما براي دفاع از خودش به هر ابزاري متوسل خواهد شد. فرمانده ستاد مشترك نيروي دفاعي رژيم صهيونيستي، اما با تاكيد بر افزايش فشارهاي اقتصادي و كمبود كالاهاي اساسي از جمله انرژي و آب در نوار غزه، احتمال داده است كه طي سال 2018 شاهد جنگ تازه‌اي در نوار غزه باشيم.
بحران انرژي در غزه
كمبود برق در نوار غزه باعث تعطيلي بيمارستان‌ها و مراكز درماني در اين منطقه تحت محاصره شده است. كمبود برق در شرايطي به بيمارستان‌ها و مراكز خدمات درماني غزه مي‌رسد كه طي ماه‌هاي گذشته كمبود آب و سوخت به مشكلات مردم تحت محاصره غزه اضافه شده است. به گزارش آناتولي، وزير بهداشت فلسطين از يك هفته پيش تاكنون 16 بيمارستان و مركز درماني خدمات خود را به علت قطع برق متوقف كرده‌اند. اشرف القدره، سخنگوي وزارت بهداشت فلسطين در بيانيه خود از تعطيلي سه بيمارستان به دليل خروج ژنراتورهاي آنها از مدار پس از قطع مكرر برق خبر داد. يكي از اين بيمارستان‌ها، بيمارستان كودكان غزه است. مساله انرژي نوار غزه يكي از مهم‌ترين مسائلي است كه از زمان توافق آشتي ملي ميان فتح و حماس در قاهره، همچنان روند آشتي را معطل نگه داشته است. مقامات حماس، دولت خودگردان فلسطيني را به گروگان گرفتن انرژي در نوار غزه متهم مي‌كنند. به گزارش آناتولي، قطع برق و خاموش شدن ژنراتور در النصيرات، تنها بيمارستان اين منطقه در نوار غزه را تعطيل كرده است. به گفته مقامات وزارت بهداشت فلسطيني، بحران انرژي در غزه ممكن است باعث بروز يك فاجعه بشري در غزه تحت محاصره رژيم صهيونيستي شود. نوار غزه با جمعيتي نزديك به 2 ميليون نفر، متراكم‌ترين نقطه جمعيتي جهان است كه در حال حاضر 13 بيمارستان و 54 مركز بهداشتي تحت نظارت وزارت بهداشت فلسطين در آن وجود دارند. از سال 2006 تاكنون، بعد از تحمل يك دهه محاصره كامل از طرف رژيم صهيونيستي، نوار غزه با مشكلات متعدد اقتصادي از جمله مشكل كمبود انرژي و برق مواجه است. نياز برق در اين منطقه 600 مگاوات است، اما در حال حاضر تنها 120 مگاوات برق از سوي رژيم صهيونيستي و 32 مگاوات برق از طرف مصر به نوار غزه انتقال پيدا مي‌كند. تنها نيروگاه برق فعال در نوار غزه نيز 60 مگاوات برق توليد مي‌كند كه در مجموع نزديك كمتر از يك سوم نياز اين منطقه از طريق منابع موجود تامين مي‌شود.
نگراني از ماجراجويي‌هاي اسراييل
همزمان با بحران انرژي در نوار غزه، رهبران حماس كه از سال 2007 كنترل كامل اين منطقه را بر عهده دارند، از امكان بروز بحران‌هاي تازه از سوي اسراييل نگران هستند. به نوشته روزنامه الشرق‌الاوسط، رهبران حماس در حال بررسي سناريوهاي احتمالي حملات اسراييل به نوار غزه هستند. در كنار احتمال حمله مستقيم به منطقه، اين احتمال هم مطرح شده است كه رژيم صهيونيستي به ترور برنامه‌ريزي شده مقام‌هاي ارشد حماس، از جمله اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي اين جنبش دست بزند. پيش از اين سال 2012، رژيم صهيونيستي با ترور احمد الجعبري، فرمانده شاخه نظامي حماس، جنگ دوم غزه را آغاز كرده‌بود. اعلاميه جديد دولت امريكا مبني بر قرار گرفتن اسماعيل هنيه در فهرست تروريستي اين گمانه را تقويت كرده است كه ممكن است هنيه هدف ترور هدف‌دار دولتي رژيم صهيونيستي باشد. الشرق الاوسط در گزارش خود به نقل از منابع آگاه مي‌نويسد با وجود افزايش نگراني از وقوع چهارمين جنگ در غزه طي يك دهه گذشته، مقام‌هاي حماس اطمينان داده‌اند كه به هيچ‌وجه آغازكننده اين جنگ نخواهند بود. در برابر نگراني‌هاي حماس، مقام‌هاي رژيم صهيونيستي از بي‌ميلي خود به جنگ سخن مي‌گويند. به گزارش رسانه‌هاي صهيونيستي گادي ايزنكوت، فرمانده ستاد مشترك نيروهاي دفاعي رژيم اشغالگر، از احتمال «فروپاشي اقتصادي و بشري نوار غزه» سخن گفته است. مقام‌هاي صهيونيستي ادعا مي‌كنند كه احتمال فروپاشي اقتصادي در نوار غزه باعث شده است كه حماس به علت ناتواني در اداره منطقه، به اقدام نظامي و جنگ با رژيم صهيونيستي روي بياورد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون