• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4021 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ بهمن

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

تشكيل كارگروه مشترك با اروپا درباره ايران، روياي امريكا است

اعتماد| بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته در جلسه پرسش و پاسخ هفتگي به سوال‌هاي خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي پاسخ داد. در اين جلسه، خبرنگار اعتماد از او سوال كرد: اخيرا شاهد موافقت سه كشور اروپايي با تشكيل كارگروه مشترك براي بررسي اصلاح يا اضافه كردن الحاقيه به برجام بوديم. آيا اين موافقت تروئيكاي اروپايي با تشكيل كارگروه به معناي موافقت با شروط رييس‌جمهور ايالات متحده درباره برجام است ؟ آيا اين سه كشور پيش يا پس از تشكيل كارگروه با ايران مشورت و تبادل نظري داشته‌اند؟ بهرام قاسمي در پاسخ گفت: فرض سوال نادرست است. ما سخني درباره تشكيل كارگروه مشترك ميان سه كشور اروپايي و امريكا به شكل رسمي از اروپايي‌ها نشنيده‌ايم. تصور مي‌كنم باز هم امريكايي‌ها بر اساس عادت غلط و ديرينه روياهاي خود را از زبان ديگران مطرح مي‌كنند و اين خواب و رويا به اين صراحت كه امريكايي‌ها مطرح مي‌كنند، محقق نخواهد شد.  او در پاسخ به سوال ديگري از «اعتماد» مبني بر اينكه آيا تشكيل اين كارگروه را تكذيب مي‌كنيد، گفت: ما هيچ اطلاعي از تشكيل اين كارگروه نداريم و خبري به ما در اين خصوص داده نشده است.
عمليات تركيه در سوريه متوقف شود
قاسمي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا ايران در دوران پساداعش از تحولات سوريه كنار گذاشته شده است، گفت: من اينگونه به مسائل سوريه نگاه نمي‌كنم. ايران، روسيه و تركيه بر ادامه رايزني‌هاي قبلي خود در آستانه، همكاري خود را ادامه مي‌دهند.
وي افزود: آنچه توسط تركيه درسوريه اتفاق افتاده است و مي‌توانم درباره آن صحبت كنم اين است كه بايد عمليات تركيه متوقف و به حق حاكميت و تماميت ارضي سوريه احترام گذاشته شود. ادامه اين روند توسط تركيه مي‌تواند به بازگشت بي‌ثباتي و ناامني و تروريسم در سوريه كمك كند، همانطور كه برخي اخبار از دمشق حاكي از اقدامات جديد تروريست‌ها است. حتما تركيه بايد در خصوص اقدامات خود بازنگري كند و هر چيزي كه درباره سوريه وجود دارد مي‌تواند در قالب پروسه آستانه و مذاكراتي كه در جريان است، مورد گفت‌وگو و رايزني قرار گيرد. ما در حال مذاكره و رايزني با هر دو كشور (تركيه و روسيه) هستيم و اين رايزني‌ها ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون