• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4021 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ بهمن

وعده‌هاي معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط‌زيست:

«مزدورپروري» نمي‌كنيم؛ تفاهمنامه «كشكي» نمي‌بنديم

امين شول سيرجاني

«در تعامل با سمن‌ها مزدورپروري نمي‌كنيم»، «با خرافات و شبه‌علم مقابله مي‌كنيم» و «با كشورهاي ديگر تفاهمنامه كشكي نمي‌بنديم.» اين خلاصه مهم‌ترين سخنان معاون آموزش و پژوهش و سرپرست امور بين‌الملل سازمان حفاظت محيط‌زيست در گفت‌وگوي ديروزش با خبرنگاران است. «كاوه مدني» در اين نشست خبري در پاسخ به پرسش «اعتماد» درباره اينكه سياست پژوهشي سازمان محيط زيست در دوره جديد چه خواهد بود، گفت: «كل بودجه پژوهشي ما 120 ميليون تومان است. پس با اين عدد كار چنداني در حوزه پژوهشي نمي‌توان انجام داد. ضمن اينكه 240 ميليون‌تومان بدهي داريم. اما سياست ما اين است كه يافته‌هاي پژوهش‌هاي قابل استناد را به زبان ساده در اختيار افكار عمومي قرار دهيم.» مدني با انتقاد از تناقض‌هاي آماري و اطلاعات منتشر شده در كشور، گفت: «يكي از اهداف ما اين است كه مزخرفات را حذف كنيم. نبايد حرف‌هايي منتشر شود كه مبناي علمي ندارند.» او در اين باره به يك خبر مشهور هم به عنوان نمونه‌اي از انتشار اطلاعات بدون پايه علمي اشاره كرد و گفت: «در سال‌هاي اخير چندين بار نوشته‌اند ناسا از خشكسالي 30 ساله ايران خبر داد. اين پرت و پلا‌هايي كه منتشر مي‌شود جامعه را سردرگم مي‌كند. ما يكي از ماموريت‌هاي‌مان اين است كه اطلاعات دقيق و قابل استناد در حوزه‌هاي مختلف ارايه دهيم.»
مدني درباره سياست سازمان حفاظت محيط زيست در حوزه بين‌الملل با يادآوري شماري از فعاليت‌هاي اخير سازمان از جمله حضور فعالانه در نشست اپديم و بررسي پديده گرد و غبار، گفت: «ما با كشورهاي ديگر و نهادهاي بين‌المللي از جمله سازمان ملل متحد به صورت جدي ارتباط مي‌گيريم و همكاري خواهيم كرد.» او درباره تفاهمنامه‌هاي همكاري بين‌المللي ايران و ساير كشورها هم گفت: «در دوره جديد از امضاي تفاهمنامه‌هاي كشكي پرهيز مي‌كنيم.» مقصود مدني در واقع تفاهمنامه‌هاي بين‌المللي است كه ميان ايران و ساير كشورها بسته شده اما نتيجه ملموسي نداشته است. مدني تصريح كرد كه از اين پس سازمان حفاظت محيط زيست به دنبال «همكاري‌هاي كوچك اما عملي» با ساير كشورهاست.
فعاليت سازمان‌هاي مردم نهاد زيست‌محيطي و شيوه حمايت سازمان از اين سازمان‌ها موضوع ديگري بود كه مدني درباره آن به صراحت اظهارنظر كرد. معاون سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اينكه سازمان‌هاي مردم نهاد چنانكه از نام شان پيداست نبايد به دولت وابسته باشند؛ گفت: «اعتقاد جدي دارم بسياري از سمن‌هايي كه موفق هستند؛ خيلي‌هايشان اصلا ثبت نشده‌اند. بسياري از نمونه‌هاي موفق و سالم در كشور را داريم كه به سازمان وابسته نيستند.» حمايت مالي از سازمان‌هاي مردم نهاد زيست‌محيطي يكي از موضوعات مناقشه‌برانگيز سال‌هاي اخير در كشور است كه موافقان و منتقدان فراواني دارد. مدني درباره سياست سازمان در اين باره گفت: «در كشورمان گاهي مي‌بينيم كه براي كمك به سمن‌ها رديف [بودجه] داريم كه اين مسير اشتباه بوده است. البته منظورم اين نيست كه سمن‌ها نبايد درآمد داشته باشند. حتي مسوولان سمن‌ها هم مي‌توانند حقوق بگيرند؛ البته حقوق‌هاي معقول. » او با تاكيد بر لزوم تفكيك ميان فعاليت‌هاي اقتصادي و فعاليت‌هاي مدني، گفت: «يك سازمان مردم نهاد اخيرا آمده به ما گفته كار «ارزيابي‌هاي زيست‌محيطي» را به ما بدهيد. خب من اين را نمي‌فهمم. قرار نيست «شركت مشاور» برچسب سمن به خودش بزند تا از ماليات معاف شود. ما يكي از مسائل‌مان اين است كه باز تعريف كنيم و يادآوري كنيم كه اصلا سمن يعني چه؟ ما با سمن‌ها تعامل مي‌كنيم نه تقابل. ولي تعامل معنايش مزدورپروري نيست. اگر مزدور پروري كرديم رسانه‌ها بايد بيايند يقه ما را بگيرند و سوال كنند. زيرا مزدورپروري وحشتناك است.» مدني تصريح كرد: «اين كه ما سمن‌هايي داشته باشيم كه به آنها پول بدهيم تا براي‌مان تبليغ كنند اين عين مزدور و ديكتاتور تربيت كردن است. براي ما همه سازمان‌ها برابرند.» معاون سازمان حفاظت محيط‌زيست در بخش ديگري از سخنانش وعده داد اين سازمان فارغ از اختلاف سليقه‌ها و گرايش‌هاي سمن‌ها، ارتباط مستمر و يكساني را با تمامي سازمان‌هاي مردم نهاد و شبكه تشكل‌هاي غيردولتي ايجاد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون