• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4021 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ بهمن

خبر خوش براي سيگاري‌ها

الكس تريرن

تحقيق گسترده يك مجله پزشكي (BMJ) نشان مي‌دهد كه براي كم كردن قابل توجه خطر بيماري قلبي و سكته، سيگاري‌ها بايد به جاي كم كردن ميزان مصرف سيگار، آن را ترك كنند. پژوهشگران مي‌گويند كساني كه حتي يك نخ سيگار در روز مي‌كشند، احتمال ابتلاي شان به بيماري قلبي حدود ۵۰ درصد و احتمال سكته در آنها ۳۰ درصد بيشتر از كساني است كه سيگار نمي‌كشند. آنها مي‌گويند اين نشان مي‌دهد كه هيچ ميزان مصرف سيگار امن و بدون خطر نيست. اما يك كارشناس پزشكي مي‌گويد احتمال ترك سيگار در كساني كه ميزان مصرف سيگارشان را كم مي‌كنند،
بيشتر است.

آثار فوري ترك كامل

عامل بيشترين مرگ و مير ناشي از كشيدن سيگار سرطان نيست بلكه ابتلاي به بيماري‌هاي قلبي و عروقي است كه بيشترين مرگ و مير را در پي دارد. حدود ۴۸ درصد از مرگ‌هاي زودرس ناشي از بيماري‌هاي قلبي و عروقي در افرادي رخ داده كه سيگار مي‌كشند. پژوهشگران مي‌گويند در حالي كه شمار بزرگسالاني كه در بريتانيا سيگار مي‌كشند در حال كاهش است، تعداد افراد «كم‌مصرف» يعني كساني كه از يك تا پنج نخ سيگار در روز مي‌كشند به طور ثابتي در حال افزايش بوده است. تحليل و بررسي ۱۴۱ مطالعه كه در مجله پزشكي «بي‌ام‌ج» چاپ شده، نشان مي‌دهد كه در ميان يك گروه ۱۰۰ نفري از افراد ميانسال كه عادت به كشيدن ۲۰ نخ سيگار در روز را داشتند، هفت مورد حمله قلبي يا سكته بروز كرده است. اين تحقيق نشان مي‌دهد كه حتي اگر اين افراد ميزان مصرف سيگارشان را به يك نخ در روز كاهش دهند، باز هم با خطر سه مورد حمله قلبي مواجه خواهند شد. پژوهشگران مي‌گويند مرداني كه يك نخ سيگار در روز مي‌كشند، در مقايسه با كساني كه هرگز سيگار نمي‌كشند، ۴۸ درصد بيشتر از سايرين در معرض ابتلا به بيماري قلبي و عروقي و ۲۵ در معرض خطر سكته قرار دارند. براي زنان احتمال خطر بيشتر است: ۵۷ درصد احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و ۳۱ در صد سكته.

پروفسور آلن هكشاو، از انستيتوي تحقيقات سرطان در يونيورستي كالج دانشگاه لندن (يوسي‌ال) كه اين تحقيق را رهبري كرده به بي‌بي‌سي گفت: «گرايش به كم كردن ميزان مصرف سيگار در ميان سيگاري‌ها در چندين كشور ديده شده است، با اين تصور كه گويا اين كاري كاملا مفيد است. البته چنين تصميمي در كم كردن احتمال ابتلا به سرطان درست است اما براي جلوگيري از ابتلا به دو بيماري معمول ديگر كه بيشتر از سرطان خطرساز است، بايد سيگار را كاملا ترك كنند.» پژوهشگران مي‌گويند آنچنان كه در بعضي مطالعات نشان داده شده ممكن است كم كردن مصرف سيگار خطر آسيب به ريه و خطر ابتلا به سرطان ريه‌ را كم كند. با اين حال آنها دريافته‌اند مرداني كه يك نخ سيگار در روز مي‌كشند در مقايسه با آنهايي كه ۲۰ نخ سيگار در روز مي‌كشند، ۴۶ درصد با خطر بيماري قلبي و ۴۱ درصد با خطر سكته روبه‌رو هستند. زنان اما ۳۱ درصد با خطر بيماري قلبي و ۳۴ درصد با خطر سكته روبه‌رو هستند. پروفسور هكشاو مي‌گويد خبر خوش براي كساني كه سيگار را ترك مي‌كنند اين است كه خيلي سريع خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي در آنها كاهش مي‌يابد.

كم كردن سيگار «بي‌فايده» نيست

پل ايويار، استاد پزشكي رفتاري در دانشگاه آكسفورد مي‌گويد با آنكه حتي مصرف كم سيگار هم براي سلامتي خطر دارد اما نبايد نتيجه‌گيري كرد كه كم كردن مصرف سيگار بي‌فايده است. او مي‌گويد: «كساني كه به شيوه‌هاي مختلف تلاش مي‌كنند ميزان مصرف سيگارشان را كم كنند احتمال زياد دارد كه بالاخره سيگار را ترك كنند و بنابراين كم كردن واقعا خطرات ناشي از مصرف سيگار را كم مي‌كند.» مارتين داكريل، از اداره بهداشت عمومي انگلستان مي‌گويد: «اين تحقيق تاييد‌كننده شواهد و مداركي است كه نشان‌دهنده اين است كه حتي كشيدن يك نخ سيگار در روز هم خطر بيماري قلبي و سكته را به همراه دارد. بهترين و امن‌ترين كاري كه شما مي‌توانيد بكنيد، ترك كامل سيگار است.» ديبورا آرنات، رييس بنياد يك بنياد خيريه بهداشتي كه به افراد براي ترك سيگار كمك مي‌كند، مي‌گويد اعتياد به نيكوتين است كه ترك سيگار را دشوار مي‌كند اما آسيب جدي براي سلامت از جرم (tar) موجود در سيگار ناشي مي‌شود. او مي‌گويد: «ضرر سيگار برقي به مراتب كمتر است ولي اگر كاملا ترك كنيد كه چه بهتر.» در همين حال سيمون كلارك، رييس نهاد «فورست» كه از افراد سيگاري دفاع مي‌كند، مي‌گويد دلسرد كردن افراد از كاهش مصرف سيگار مي‌تواند نتايج معكوس در پي داشته باشد.

منبع: بي‌بي‌سي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون