• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4026 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ بهمن

بسياري از قوانين در راستاي منافع زنان اصلاح شده است

معصومه ابتكار در نشست «دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه حقوق بشر» كه در دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه برگزار شد، با اشاره به دستاورد جمهوري اسلامي در حوزه حضور زنان در دانشگاه به حوزه جامعه مدني اشاره كرد و اظهار داشت: «ما شاهد رشد سمن از ۳۰۰ به ۹۰۰ سمن در دوره حضورم در محيط زيست بوديم. تعداد زيادي از سمن‌ها نيز در حوزه زنان و كودكان كار بوده است.» معاون رييس‌جمهور با بيان اينكه ما هنوز چالش‌هاي زيادي داريم، تصريح كرد: «در قشر زنان تحصيلكرده، بيكاري زياد وجود دارد. البته حضور زنان در بخش خصوصي و غير دولتي قابل توجه است و ۶۷ درصد از مشاغل در بخش خصوصي به زنان اختصاص داشته است.» ابتكار با يادآوري اينكه در حوزه قانوني ما بعد از انقلاب پيشرفت‌هايي داشته‌ايم، خاطرنشان كرد: «بسياري از قوانين در راستاي منافع زنان اصلاح شده است. ما يك ديالوگ سازنده با قانونگذاران و پژوهشگران در زمينه بهبود وضعيت زنان در قانون داريم. لايحه عليه خشونت عليه زنان در قوه قضاييه مطرح شده است. لايحه كودكان در مجلس طرح شده است. در خصوص نمايندگي اقليت‌‌ها در مجلس و در سمن‌ها نيز بايد بگويم كه جايگاه خوبي براي اقليت‌ها قايل هستيم.» وي ادامه داد: «ما ديالوگي در بخش آكادميك در مورد معضلات قانوني در موارد مختلف از جمله حقوق زنان و حقوق بشر داريم و در اين باره با قوه قضاييه نيز در حال گفت‌وگو هستيم. اين گفت‌وگوها در سطح بين‌الملل هم ادامه دارد.»

معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بيان اينكه دولت دوازدهم به اختصاص ۳۰ درصدي مديريت زنان در دولت اعتقاد دارد، ابراز داشت: «در اين دولت شش زن معاون وزير انتخاب شده و ما در حال رشد هستيم. يكي از مهم‌ترين ابعاد دستاوردهاي ما اين است كه حضور بيشتر زنان را در قوه قضاييه به عنوان قاضي و معاون دادستاني داشتيم. به نظر مي‌رسد نگاه قوه‌قضاييه نسبت به حضور زنان در اين دستگاه بازتر شده و اين تحول بسيار مهمي است.»

وي با تاكيد بر اينكه ما در برخي بخشي‌هاي فني در جلوگيري از خشونت عليه زنان پيشرفت‌هايي داشتيم، بيان كرد: «يكي از اين دستاوردها در حوزه آموزش زنان است. زنان تحصيلكرده كمتر مورد خشونت قرار مي‌گيرند. مهارت‌هاي زندگي نيز يكي از مهارت‌هاي ضروري است كه مي‌تواند به جلوگيري از خشونت عليه زنان كمك كند.»

معاون رييس‌جمهور يادآور شد: «يكي از بخش‌هاي مهم نيز سازمان بهزيستي است كه در كمك‌هاي ضروري اجتماعي براي افرادي كه در حوزه‌هايي نظير تجاوز به كودكان و خشونت عليه زنان درخواست كمك دارند، وارد عمل مي‌شود. ما هنوز چالش‌هاي زيادي پيش‌رو داريم. دستاوردهاي ما بسيار عالي بوده ولي هنوز چالش‌هايي پيش‌رو داريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون