• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4026 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ بهمن

سرگرداني ترامپ در توافق قرن

رييس‌جمهور امريكا: مطمئن نيستم اسراييل به دنبال صلح است

ميثم سليماني

 

 

 

دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده مدت‌ها است كه در خصوص توافق قرن سخن مي‌گويد اما تاكنون هيچ طرحي به صورت رسمي اعلام نشده و حتي شخص ترامپ نيز علاقه‌اي به سخن گفتن يا ارايه جزيياتي در اين باره ندارد. زيرا به نظر مي‌رسد او هنوز مطمئن نيست كه آيا طرف فلسطيني و اسراييلي مايل به انجام توافق هستند يا خير؟ ترامپ در مصاحبه با روزنامه دست راستي اسراييلي «هيوم» به همين نكته اشاره كرد و گفت مطمئن نيست كه آيا هر دو طرف مي‌خواهند توافق صلح را بپذيرند يا خير. وي افزود: اكنون مي‌توانم بگويم كه فلسطيني‌ها به دنبال ايجاد صلح نيستند و من لزوما مطمئن نيستم كه اسراييل نيز به دنبال ايجاد صلح باشد. بنابراين ما فقط مي‌خواهيم ببينيم چه اتفاقي رخ مي‌دهد.

انتقاد ترامپ از فلسطيني‌ها موضوع تازه‌اي نيست و همواره آنها را به عدم تمايل براي مذاكره با اسراييل متهم كرده است. اما صحبت‌هاي او در انتقاد از اسراييل جالب توجه بود. سردبير اين نشريه اسراييلي كه براي مصاحبه با دونالد ترامپ به اتاق بيضي كاخ سفيد رفته بود از دونالد ترامپ در خصوص نقش ديگر كشورها در معاهده صلح پرسيد كه آنها چه نقشي را در اين زمينه مي‌توانند ايفا كنند. ترامپ در پاسخ گفت: من به اسراييل و فلسطين علاقه‌مند هستم. من واقعا نمي‌دانم شرايط به سمت مذاكرات پيش خواهد رفت يا خير. ما بايد درها را باز كنيم تا از هرگونه اتفاق غير مترقبه جلوگيري كنيم. اين هم براي فلسطين و هم براي اسراييل احمقانه خواهد بود كه يك معامله بدون حضور ديگري را انجام دهند.

از سوي ديگر هرچند رييس‌جمهور ايالات متحده ادعا مي‌كند واشنگتن تمايل زيادي براي معاهده صلح دارد اما همزمان درباره بهبود روابط دوجانبه با اسراييل مي‌گويد: من فكر مي‌كنم آنها عالي هستند. نتانياهو يك شخص فوق‌العاده است و روابط ما بسيار خوب است اما من فكر مي‌كنم اگر آنها به سمت يك معاهده صلح گام بردارند، شرايط بهتر خواهد بود. ترامپ همچنين درباره شهرك‌سازي‌هاي غيرقانوني صهيونيست‌ها در اراضي اشغالي نيز گفت: ما در اين خصوص صحبت خواهيم كرد. شهرك‌سازي‌ها باعث پيچيدگي روند صلح مي‌شود. بنابراين فكر مي‌كنم كه اسراييل بايد در اين زمينه بسيار مراقب باشد.

باراك اوباما، رييس‌جمهوري سابق امريكا همواره از شهرك‌سازي‌هاي غيرقانوني اسراييل انتقاد كرده و اين رژيم را به دليل شهرك‌سازي‌ها به‌شدت تحت فشار قرار داده بود، موضوعي كه با ورود ترامپ به كاخ سفيد كاملا تغيير كرد. ترامپ در بخش‌هايي از اين گفت‌وگو در مقام ستايش از خود، زبان به انتقاد از باراك اوباما گشود و گفت: اوباما وحشتناك بود. او براي اسراييل كاملا وحشتناك بود. من فكر مي‌كنم روابط فعلي ما با اسراييل بسيار خوب است.

در حال حاضر هرچند دونالد ترامپ از علاقه خود براي توافق صلح سخن مي‌گويد، اما واقعيت اين است كه تصميم ترامپ براي به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم اسراييل بسياري از چارچوب‌ها براي رسيدن به توافق را از بين برد و حالا او مدعي است كه فلسطيني‌ها خواهان صلح نيستند و فعلا وقت كشي مي‌كنند. اين نشان مي‌دهد هيچ اجماعي در خصوص توافق قرني كه ترامپ از آن پيش‌تر سخن مي‌گفت وجود ندارد و تنها اتهامات واهي را روانه طرف فلسطيني مي‌كند.

او در خصوص تصميم خود مبني بر به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم اسراييل نيز گفت: من فكر مي‌كنم اين حركت بسيار مهم و تعهد بسيار مهمي بود كه من آن را به جا آوردم. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا روساي جمهور ديگر اين كار را انجام ندادند، گفت: لابي عليه اين اقدام فوق‌العاده است.

 

درخواست 120 نماينده كنگره از ترامپ

هرچند دونالد ترامپ در اين مصاحبه موضع بسيار انتقادي را نسبت به اسراييل انتخاب كرد اما واقعيت آن است كه وي تمام فشارها را روي طرف فلسطيني گذاشته تا آنها را به هر نحو ممكن پشت ميز مذاكره بكشاند. اين فشارها به حدي زياد است كه 102 تن از نمايندگان دموكرات كنگره در نامه‌اي به ترامپ خواستار پرهيز امريكا از قطع كمك به فلسطيني‌ها شدند. دونالد ترامپ در آخرين اقدام ضد فلسطيني خود قصد دارد تا كمك‌ها به آژانس امدادرساني سازمان ملل «آنروا» كه تمركز زيادي بر كمك به فلسطين دارد را قطع كند. قانونگذاران امريكايي در نامه خود به دونالد ترامپ تاكيد كرده‌اند كه اين اتفاق مي‌تواند احساسات ضد اسراييلي را تحريك كند، منافع ملي امريكا در منطقه را به خطر بيندازد و چشم‌انداز دو دولت را هرچه بيشتر كمرنگ‌تر كند.

در اين نامه نوشته شده است كه متوقف كردن كمك‌ها، توانايي ايالات متحده براي كمك به اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها در پذيرش راه‌حل دو كشور را تضعيف مي‌كند. آنها هشدار دادند كه سخت‌تر شدن مشكلات مردم فلسطين و كاهش توانايي حكومت آنها به نفع هيچ كس نيست. قانونگذاران امريكايي تاكيد كردند، گروه‌هاي افراطي و ضداسراييلي مشتاق هستند كه خلأ به وجود آمده را پر كنند تا نفوذ مخرب خود در منطقه را افزايش دهند. آنها در نهايت از ترامپ خواستند كه در تصميم خود درباره «آنروا» تجديدنظر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون