بازگشت فعاليتهاي هنري به روال عادي
با فروكش كردن تب جشنواره فيلم فجر خبرهاي ديگر حوزههاي دنياي هنر همچون موسيقي، تئاتر و ادبيات پررنگتر از گذشته منتشر ميشود.كوروش نريماني، نمايشنامهنويس و كارگردان شناخته شده تئاتر از قصد خود براي اجراي يك نمايش در سال 97 خبر داده است. بررسي جايگاه سيمين دانشور در ادبيات معاصر ايران و اعتراض ميشاييل هانكه، كارگردان نامدار سينما به جنبشهاي مجازي افشاي فساد جنسي در هاليوود از جمله خبرهاي رسانهها است.
نقاشيهاي علي اكبر صادقي نشانهشناسي ميشود
در ششمين جلسه از سلسله نشستهاي نمايش آثار و زندگي علي اكبر صادقي، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸، بررسي نشانهشناسي در نقاشي علياكبر صادقي با حضور و سخنراني بهمن نامورمطلق، حميدرضا شعيري، علي عباسي، اميرعلي نجوميان، احمد پاكتچي و مرتضي بابك معين در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار ميشود. در اين نمايشگاه بيش از ۲۰۰ اثر از آثار علياكبر صادقي در رشتههاي نقاشي، طراحي، مجسمه، تصويرسازي و انيميشن به نمايش در آمده است. همچنين در اين نمايشگاه چيدماني از پرچمها وجود دارد كه علي اكبر صادقي اشعار خود را روي آن نوشته است. اين نمايشگاه تا ۲۵ فروردين ماه ۹۷ برقرار است، علاقهمندان براي بازديد از اين نمايشگاه ميتوانند روزهاي يكشنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ عصر، جمعهها ۳ تا ۷ عصر به جز شنبهها و تعطيلات رسمي به موزه هنرهاي معاصر تهران مراجعه كنند. روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر
بررسي جايگاه سيمين دانشور در ادبيات معاصر
همايش «بررسي نقش و جايگاه سيمين دانشور در ادبيات معاصر» برگزار ميشود. اين همايش روز شنبه ۲۸ بهمنماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن همايشهاي باغ كتاب به نشاني بزرگراه شهيد حقاني، بعد از ايستگاه مترو، بلوار كتابخانه ملي برپا ميشود. احمد ابومحبوب، محمد بقايي (ماكان)، سيمين پناهيفرد، محمدحسين دانايي، علي دهباشي و محمد ضيمران به عنوان سخنرانان اين همايش معرفي شدهاند. اين مراسم همچنين با خواندن پيام ويكتوريا دانشور - خواهر سيمين دانشور - و پخش قسمتي از سخنراني اين نويسنده فقيد درباره هنر و ادبيات معاصر در سال ۱۳۵۶ همراه خواهد بود. ايسنا
«فتوحات گلشيري» در تالار چهارسو
نمايش «فتوحات گلشيري» به دراماتورژي مجتبي كريمي و كارگرداني يوسف باپيري از روز چهارشنبه ۲۵ بهمنماه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روي صحنه ميرود. عباس جمالي، بهار كاتوزي، فرزانه ميداني و مريم نورمحمدي به عنوان بازيگر در اين نمايش حضور دارند. نمايش «فتوحات گلشيري» به كارگرداني يوسف باپيري از روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه ساعت ۲۰ با مدت زمان ۶۰ دقيقه در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر به صحنه ميرود.
انتقاد «هانكه» به جنبش مجازي افشاي فساد جنسي
«ميشاييل هانكه» ـ فيلمساز برنده دو نخل طلا ـ كمپين #MeToo (من هم) را با فرقه متعصب مسيحيت مقايسه كرد. «ورايتي» نوشت: «ميشاييل هانكه» ـ كارگردان اتريشي فيلمهايي چون «روبان سفيد» و «عشق» ـ در مصاحبهاي مخالفت خود را با كمپين افشاي تعرضها و تجاوزهاي اتفاقافتاده در هاليوود و ديگر نهادها اعلام كرد و اين اقدام را «پيوريتانيسم متنفر از مردان» خواند. (پيوريتانيسم فرقهاي از مسيحيت است كه پيروان آن به تعصبهاي مذهبي شهره هستند.) «هانكه» در مصاحبه با روزنامه اتريشي «ديلي كورير» گفت: مسلما من هر نوعي از تجاوز يا اجبار را قابل مجازات ميدانم. اما از ديد من، اين جنبش تشنجي متعصبانه و مشمئزكننده است. من نميخواهم بدانم كه چند اتهام اينچنيني كه به اتفاقهاي ۲۰ يا ۳۰ سال گذشته برميگردد، واقعا به آزار جنسي ربطي داشته است. اين كارگردان صاحبنام ادامه داد: اين پيوريتانيسم ضدمرد كه با شروع كمپين #من_هم شكل گرفته، من را نگران ميكند. اين بدخواهي كه اين روزها اغلب در اينترنت ديده ميشود، كار را براي رسيدگي به اين جريان خيلي سختتر ميكند. «ميشاييل هانكه» در پايان اضافه كرد: ما كجا هستيم؟ در قرون وسطي؟ اين مساله باز هم به محكوم و مجازات شدن هرگونه تعرض و خشونت جنسي ربطي ندارد، بلكه ميگويم تعقيب جادوگران بايد در قرون وسطي باقي بماند. ميتوانم تصور كنم بعد از اين مصاحبه چه چيزهايي در اينترنت خواهيد خواند: «هانكه، خوك مذكر متعصب». ايسنا
«ارباب پونتيلا و بردهاش ماتي» در تئاتر شهر
كوروش نريماني، نمايشنامهنويس و كارگردان شناختهشده تئاتر ايران درباره برنامهريزي خود در زمينه كارگرداني تئاتر و به صحنه بردن نمايشي جديد گفت: در حال حاضر مشغول بازنويسي و دراماتورژي نمايشنامه «ارباب پونتيلا و بردهاش ماتي» اثر برتولت برشت هستم و قصد دارم اين نمايشنامه را به شكل امروزيتر روي صحنه ببرم. او درباره مكان اجراي نمايشنامه اظهار كرد: اين نمايش را سال ۹۷ در سالن اصلي مجموعه تئاترشهر به روي صحنه خواهم برد. پيش از اين قرار بود كه فروردين ۹۷ «ارباب پونتيلا و بردهاش ماتي» را اجرا كنم ولي به دليل مشغول بودن بازيگران مدنظر و همچنين توليد پرحجم اين نمايش كه نياز به مدت زمان تمرين مناسبي دارد، زمان اجرا تغيير پيدا كرد. نريماني درباره موضوع اين نمايشنامه توضيح داد: «ارباب پونتيلا و بردهاش ماتي» به نقد نظام فئودالي ميپردازد و ماجراي اربابي است كه تعدادي رعيت دارد. او يك مشخصه عجيب دارد، يعني در زمان خوشگذراني بهشدت مهربان شده و از ويژگيهاي اربابي خود تهي ميشود و با رعيتهايش مهربان است اما در حالت طبيعي تبديل به اربابي بداخلاق، سختگير و گاهي ظالم ميشود. مهر