• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4027 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ بهمن

روزهاي شادي كه كتابخانه محل براي‌مان رقم زد

پيمان سلامتي

 

 

«يادداشت‌هايي از تورنتو» تجربه‌هايي از زندگي يك پزشك ايراني است كه عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران است و براي گذران فرصت مطالعاتي در تورنتو مستقر شده و از زندگي‌اش در اين شهر كشور كانادا اينجا مي‌نويسد.

 

ايميلي از كتابخانه محل‌مان به شرح زير داشتم:

«جناب آقاي سلامتي. اين يك يادآوري محترمانه مبني بر آن است كه مهلت موارد زير تا دو روز ديگر به اتمام مي‌رسد. در صورتي كه تمايلي براي تمديد آنها داريد لطفا از طريق لينك موجود در اين نامه به صفحه مربوطه مراجعه يا با تلفن زير تماس حاصل كنيد.»

كتاب و سي‌دي‌هايي را كه گرفته بودم هنوز لازم داشتم لذا به صفحه اينترنتي مربوطه مراجعه و تمام اقلام را براي يك دوره زماني سه هفته‌اي ديگر تمديد كردم طبق ضوابط كتابخانه تا زماني كه امانات توسط فرد ديگري درخواست شوند شما اجازه داريد تا به صورت نامحدود آنها را تمديد كنيد.

كتابخانه‌هاي عمومي فراواني در تورنتو وجود دارند و استفاده از كتابخانه‌هاي عمومي براي ساكنين كار شايعي است. در منطقه محل سكونت ما (ريچموند‌هيل) چهار كتابخانه وجود دارد؛ نزديك‌ترين آنها در يك‌هزار و 700‌متري جنوب و كتابخانه مركزي ريچموند‌هيل در 2هزار و 700‌متري شمال منزل ما قرار دارد با توجه به امكانات بيشتر كتابخانه مركزي ما معمولا از آن استفاده مي‌كنيم. ساختمان 6 طبقه‌اي كه طبقه همكف آن متعلق به پذيرش، امانات، بخش كودكان، كافي‌شاپ و سالن عمومي، طبقه اول آن اتاق جلسات، كلاس‌ها و نمايش فيلم، طبقه دوم آن مخزن كتاب، مجلات و قرائت‌خانه، طبقه سوم آن بخش اداري و دو طبقه زيرين متعلق به پاركينگ عمومي و كاركنان است. كتابخانه در زميني به مساحت چند هزار متر داراي حياط بزرگي از درختان و پاركينگ خودروهاست. امكان استفاده رايگان از پاركينگ فضاي باز و پاركينگ مسقف از مزيت‌هاي اين كتابخانه است زيرا يكي از نكاتي كه در تورنتو بايد به آن توجه داشت مساله محدوديت‌هاي سخت راهنمايي و رانندگي در پارك ماشين است. همچنين در ماه‌هاي سرد و پر‌بارش تورنتو استفاده از پاركينگ مسقف نعمت مضاعفي است. كتابخانه مركزي در تمام طول هفته باز است و فقط چند روز در سال همچون كريسمس يا روز شكرگزاري تعطيل است. صبح‌ها حدود 20-10 نفر از مراجعان جلوي ساختمان منتظر باز‌گشايي در كتابخانه هستند و همزمان تعدادي از كار‌كنان در طبقات همكف يا دوم در مسير ورود مراجعان به انتظار شما ايستاده و سلام مي‌كنند.

كتابخانه مشتريان زيادي دارد و در آن واحد شما مي‌توانيد چند صد نفر را كه بخش عمده آنها در قرائت‌خانه مشغول به مطالعه هستند، مشاهده كنيد. برخلاف كتابخانه‌هاي ما كه عموما پاتوق جوانان و مكاني براي درس خواندن هستند سالمندان از مشتريان پروپا قرص كتابخانه‌ها هستند جالب آن است كه برخي از اوقات افراد مسني را مشاهده مي‌كنيد كه به سختي راه مي‌روند اما به كتابخانه آمده‌اند يا آنكه هر از چندگاهي مسوولان آسايشگاه‌ها را مي‌بينيد كه سالمندان را به كتابخانه مي‌آورند. همچنين در غير ساعات مدارس هميشه تعداد زيادي از كودكان در اينجا حضور دارند.

در طبقه همكف فضايي است كه تعداد زيادي ميز و صندلي در آنجا چيده شده و جماعتي از پير و جوان در آنجا مشغول غذا خوردن، گپ و گفت‌هاي دوستانه، تلفن، كار با كامپيوتر شخصي يا حتي كلاس‌هاي دو يا چند‌نفره هستند . ثبت‌نام در كتابخانه رايگان بوده و فقط نيازمند ارايه مداركي دال بر سكونت شما در اين محل است.

تعطيلات سال نو فرصت مناسبي براي استفاده از كتابخانه بود. مدارس و دانشگاه‌ها به مدت دو هفته تعطيل بودند و برنامه‌ريزي براي استفاده از اين زمان خصوصا مشغول كردن بچه‌ها دشواري خاص خود را داشت. كانادا كلا كشور سردسيري است و مسافرت در تعطيلات زمستاني سال نو شايد جذابيت لازم را نداشته باشد. اگر از تورنتو قصد مسافرت به نزديك‌ترين مناطق گرمسير را داريد بايد به سمت جنوب رفته و وارد امريكا شويد. در اين حالت اگر پاسپورت كانادايي داشته باشيد مشكلي نداشته در غير اين صورت بايد ويزا بگيريد كه آن هم براي ايراني‌ها در دوره آقاي ترامپ به سختي امكان‌پذير است. بخش كودكان كتابخانه محلي براي مطالعه، بازي، برگزاري برنامه‌هاي كتابخواني و دسترسي به كامپيوتر است. در مجاورت ساختمان كتابخانه تپه كوچكي قرار دارد كه در اين فصل كاملا مناسب برف بازي است در روزهاي تعطيل شما بچه‌هاي زيادي را مشاهده مي‌كنيد كه با استفاده از سورتمه يا تيوپ در شيب تپه مشغول سرسره‌بازي هستند. كتابخانه مركزي ريچموند‌هيل به خوبي توانست ايام شادي را در تعطيلات امسال براي ما ايجاد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون