• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4027 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ بهمن

محسن غرويان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

ابوترابي‌فرد شخصيتي معتدل است

روز گذشته حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد با حكم رهبر معظم انقلاب به امامت جمعه موقت تهران منصوب شد. حضور ابوترابي فرد به عنوان چهره‌اي معتدل در آيين عبادي سياسي نماز جمعه اتفاقي مثبت است. حجت‌الاسلام محسن غرويان، استاد حوزه و دانشگاه مي‌گويد حضور ابوترابي‌فرد جاذب خواهد بود و جوانان بيشتري را به حضور در صفوف نماز جمعه ترغيب مي‌كند. او معتقد است ابوترابي با ديد انصاف، اعتدال و عدالت به مسائل سياسي و اجتماعي نگاه مي‌كند و اين موضوع از مهم‌ترين ويژگي‌هاي شخصيتي او است.

 

حضور حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد را در نماز‌جمعه تهران چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

حجت‌الاسلام ابوترابي از شخصيت معتدلي برخوردار هستند. نگاه مردم به ايشان به عنوان برادر حجت‌الاسلام ابوترابي آزاده معروف كه سال‌ها در زندان‌هاي رژيم بعث عراق اسير بودند مثبت است. خانواده ابوترابي خانواده‌اي آزاديخواه هستند و اين انتخاب سبب دلگرمي مردم به تريبون نماز جمعه خواهد شد. ايشان در مدتي كه نماينده مجلس بودند با ديد انصاف، اعتدال و عدالت به مسائل سياسي و اجتماعي نگاه كردند و نگاه من، نگاهي اميدوار و مثبت است و ان‌شاءالله حضور ايشان در تريبون نماز جمعه تهران موثر خواهد بود.

آيا با حضور حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد نماز جمعه جاذبه بيشتري خواهد داشت؟

شخصيت‌هايي كه به عنوان امام جمعه تعيين مي‌شوند تاثير محسوسي در جذب مردم و معادلات سياسي داخل جامعه دارند. نوع مطالبي كه بيان مي‌كنند، موضع‌گيري‌هايي كه مي‌كنند و تحليل‌هايي كه ارايه مي‌دهند مي‌تواند فراجناحي باشد و همه گروه‌هاي مختلف سياسي را جذب كند. زماني كه شخصيت‌هايي مانند آيت‌الله هاشمي نماز جمعه مي‌خواندند همه نخبگان سياسي و مسوولان تلاش داشتند در نماز جمعه شركت كرده يا از تلويزيون تحليل‌ها و خطبه‌هاي ايشان را گوش دهند. تريبون نماز جمعه يك تريبون جناحي نيست بلكه تريبون عبادت و سياست است و در توازن اجتماعي نقش تاثير‌گذاري دارد.

تعامل ايشان با اصلاح‌طلبان را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

همانطور كه اشاره شد، ايشان شخصيتي منصف است و حضور ايشان براي هر دو طيف سياسي كشور مغتنم است. اين خاصيت اعتدال است. ايشان اگر مشي اعتدالي داشته باشند، هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرايان ايشان را همراهي خواهند كرد. ورود ايشان به سلسله ائمه جمعه تهران مي‌تواند چهره اعتدال را براي مردم به تصوير بكشد.

آيا تغييرات ائمه جمعه براي ايجاد جاذبه در ميان مردم نسبت به نماز جمعه كافي است يا اين تغييرات بايد گسترده‌تر باشد؟

دو عنصر اساسي علم و اخلاق بيشترين جاذبه را براي مردم دارد. اگر تريبون نمازجمعه از نظر علمي پربار باشد، مطالبي كه ارايه مي‌شود به ويژه براي نسل جوان تحصيلكرده مطالب عالمانه و حكيمانه باشد و همچنين از نظر اخلاقي مطالبي كه در نماز جمعه گفته مي‌شود از عنصر صفاي باطن و اخلاص برخوردار و مردم را سمت ارزش‌هاي اخلاقي ترغيب كند و از توهين، تهديد، تحقير، انحصار طلبي، غرور و تكبر خالي باشد سبب جذب مردم به ويژه جوانان خواهد شد. اين سبب دعوت مردم به سمت نشاط و شادابي اجتماعي مي‌شود و همين نشاط مردم را به سمت اين نماز عبادي سياسي ترغيب خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون