• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4045 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ اسفند

نظارت بر اجراي قوانين مربوط به زنان ضروري است

لزوم حضور زنان در عرصه فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي موضوع نشستي بود كه روز گذشته در محل دفتر حزب اعتماد ملي برگزار شد. در اين نشست كه پروانه مافي، عضو فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي و نجمه گودرزي از فعالين حزب اعتماد ملي حضور داشتند، به برخي اقدامات مجلس شوراي اسلامي براي تبعيض مثبت و به نفع زنان در حيطه قانونگذاري اشاره شد. پروانه مافي لحاظ شدن عدالت جنسيتي در برنامه ششم توسعه را از اقدامات مجلس برشمرد و بر ضرورت ايفاي نقش نظارتي مجلس در خصوص ايفاي قوانين به نفع زنان
تاكيد كرد.

نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي به لزوم حضور زنان در عرصه سياسي و اقدامات مجلس براي تبعيض مثبت براي اين قشر از اجتماع پرداخت و گفت: بعد از انقلاب نه در تعاليم مذهبي مانعي براي حضور موثر زنان در عرصه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي داشتيم؛ نه مانعي در تفكر انقلابيوني كه پايه‌گذار جريان سياسي پيش از انقلاب
و حكومت بودند.

مافي با بيان اينكه شايد اگر نگاه امام نبود، شرايط پيچيده و سخت‌تري براي زنان به وجود مي‌آمد، تصريح كرد: ما مشكلي در حوزه اغنايي و تئوريك در مباحث اسلامي و انقلابي زن نداريم. اصول ۱۰، ۲۰، ۲۱ و ۲۸ قانون اساسي اصل را بر عدالت اجتماعي گذاشته و بر حقوق برابر تاكيد دارد. البته عبارت عدالت جنسيتي در سال‌هاي اخير بيان شده و عبارتي جديد است.

وي افزود: به طور مصرح در قوانين بالادستي بحث عدالت در بين اقوام و جنسيت تاكيد شده است. عقبه برنامه‌ريزي براي عدالت اجتماعي در كشور ۷۰ سال پيش پايه‌گذاري شده است.

اين عضو فراكسيون اميد با اشاره به اينكه در سال‌هاي اخير نيز رويكرد تبعيض مثبت به نفع زنان براي برقراري عدالت اجتماعي پيگيري شده است، اظهار كرد: بايد ديد كه چرا ما كه در مبادي قانوني و فكري مشكلي نداشته‌ايم و اصرار قانونگذار بر اين امر بوده، در اجراي آن به مشكل برخورديم. امروز ناكارآمدي مديران اجرايي براي اجراي قوانين تبعيض مثبت به نفع زنان را شاهد هستيم. تاكنون رويكرد‌هاي دولت‌ها در مورد تحقق عدالت اجتماعي
نا‌موفق بوده است.

مافي با اشاره به اينكه وقتي به مجلس دهم وارد شديم با انباشت قوانيني مواجه شديم كه برخي مزاحم ديگر قوانين نيز هستند، گفت: يعني قوانين مازاد يا قوانيني كه همديگر را نقض مي‌كردند، وجود داشت. اين مساله فرصتي را فراهم مي‌كرد تا كساني كه مي‌خواستند از راه قانون، كارهاي غيرقانوني كنند، از اين قوانين به عنوان مفر بهره بگيرند. در حوزه قانونگذاري به ويژه زنان با مشكل مواجه نيستيم و حتي انباشت قوانين را شاهد هستيم. آنچه پس از بررسي‌ها دريافتيم اين بود كه نظارتي بر اجراي قوانين نبوده است.

وي افزود: مشكلات امروز در عرصه اقتصادي ناشي از همين كمبودي است كه در مجلس وجود دارد. يكي از ابزارها و فعاليت‌هاي مهم مجلس امر نظارت است كه در مجالس پيشين ضعف داشتيم. متاسفانه عمده وقت مجلس به قانونگذاري گذشته و در حوزه مسائل زنان نيز همين مساله مشكل زا بوده است.

عدالت جنسيتي در برنامه ششم توسعه

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: اولين كاري كه در مجلس دهم انجام داديم اين بوده كه بحث عدالت جنسيتي را در قانون برنامه ششم توسعه گنجانديم كه متاسفانه با فشارها و مقاومت برخي مردان مجلس رو‌به‌رو شد. علل مقاومت مردان را ريشه‌يابي كرديم. مشخص شد كه مفهوم‌سازي‌اي كه بايد در مورد اين عبارت صورت بگيرد مشكل دارد. در همين راستا با كميسيون‌هاي مختلف با مرداني كه چنين موضع داشتند صحبت كرديم تا مفاهمه ايجاد شود.

او ادامه داد: ما به آنها گفتيم كه عدالت جنسيتي مورد نظر ما همان چيزي است كه خدا امر كرده است. خوشبختانه اين مفهوم در متن قانون برنامه ششم توسعه جا گرفت كه همچون شاهرگي بود تا برنامه‌هاي كوچك‌تر را پشتيباني كند. به اين روش مي‌توان از طريق برخي قوانيني در حوزه ورزش و حمايت از زنان سرپرست خانوار پيگيري‌هايي انجام داد.

پروانه مافي تصريح كرد: علاوه بر اينكه مباني فكري و عقيدتي تاكيد داشتند كه تبعيض زنان و مردان از بين برود، پيشرفت ما در اين زمينه كم بوده است. در دنيا شاخص‌هايي براي وضعيت زنان در عرصه‌هاي اجتماعي و اقتصادي تعريف شده است كه رتبه كشور در آنها چندان مطلوب نيست. بخشي از اين آمارها به حضور زنان در عرصه‌هاي مديريتي بازمي‌گردد. ايران از مجموع ۱۹۰ كشور جايگاه 134 را در مورد ميزان حضور زنان در پارلمان دارا است. متاسفانه در اين مورد پايين‌تر از عربستان هستيم.

اين عضو فراكسيون اميد خاطرنشان كرد: البته شرايط كشور در حوزه زنان روند رو به بهبودي را طي مي‌كند. در حوزه اجرايي بعد از ابلاغ مصوبه رييس‌جمهور در مورد به كار‌گيري زنان در رده‌هاي مديريتي دستگاه‌هاي اجرايي به ميزان ۳۰ درصد، پيشرفت خوبي به وجود آمده است.

 

اهميت نقش زن در نهضت اسلامي

نجمه گودرزي، فعال سياسي حزب اعتماد‌ملي ديگر سخنران اين نشست بود كه تاكيد كرد: زن به عنوان يكي از دو ركن خانواده است. لذا اسلام ديدگاه بي‌نظيري در مورد نقش زنان در جامعه دارد. با اين حال اسلام تاكيد دارد كه بهانه حضور زن در عرصه فعاليت‌هاي اجتماعي نبايد باعث پايين آمدن منزلت زنان شود و زن را به بي‌بند‌باري بكشاند.

وي با تاكيد بر اينكه زنان مايه سكون، سلامتي، تعادل، تحكيم و انس نظام خانواده هستند، تصريح كرد: ديدگاه‌هاي مخرب در مورد زن باعث شده تا در مراحل مختلف زندگي‌اش رنج ببرد.

گودرزي افزود: بعد از انقلاب صنعتي و رشد جوامع در زمينه‌هاي تكنولوژي زنان از اين لحاظ آسيب جدي ديده‌اند. اسلام نگاهي واقعي از زن ارايه كرده است.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب همچنين تصريح كرد: ما پيرو خط امام هستيم. همچنان كه حاج‌آقا كروبي گفته است كه اساس حزب اعتماد‌ملي تفكر امام، قانون اساسي و مردم‌سالاري است، ما نيز به تفكر امام رجوع مي‌كنيم كه بر اهميت نقش زنان در نهضت اسلامي تاكيد داشت.

گودرزي خاطرنشان كرد: بنيانگذار انقلاب تاكيد داشت كه زنان بايد در مسائل اقتصادي، سياسي و فرهنگي ورود كنند. امام خميني زنان را پشتوانه مردان مي‌دانست و بر نقش كليدي آنها در نهضت اسلامي تاكيد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون