• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4045 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ اسفند

زنگ هشدار براي اقتصاد امريكا

مشاور اقتصادي ترامپ استعفا داد

گروه جهان| كاخ سفيد دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده حتي يك روز هم از التهاب و تنش خارج نمي‌شود. روز سه‌شنبه كاخ سفيد رسما اعلام كرد كه‌گري كوهن، مشاور ارشد اقتصادي دونالد ترامپ استعفا داده است. اين در حالي است كه پس از اعلام تصميم ترامپ مبني بر وضع تعرفه بر آلومينيوم و فولاد بسياري بر اين عقيده بودند كه كوهن كاخ سفيد را ترك خواهد كرد و حالا اين موضوع به حقيقت پيوسته است. به گزارش سي‌ان‌ان مقام‌هاي كاخ سفيد اعلام كردند كه كوهن تا هفته آينده كاخ سفيد را ترك مي‌كند. ترامپ نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد: ‌گري، مشاور اقتصادي من بوده و مشورت‌هاي بسيار خوبي را به من ارايه داده است. او كمك بسيار زيادي در تحول تاريخي اصلاح قانون مالياتي كشور و بهبود اقتصاد امريكا انجام داد. او استعدادي نادر است و از او بابت خدماتي كه ارايه داده است تشكر مي‌كنم. ترامپ همچنين در توييتر خود در خصوص تصميم براي جانشيني كوهن گفت: تصميم به زودي در مورد انتصاب مشاور جديد اقتصادي اتخاذ خواهد شد. بسياري افراد مايل به انجام اين كار هستند و عاقلانه انتخاب خواهيم كرد.

تحليلگران معتقدند كه استعفاي كوهن عملا زنگ هشدار را در محافل اقتصادي در واشنگتن، وال‌استريت و همچنين سران گلدمن ساكس به صدا درآورده است. چراكه حضور كوهن در كاخ سفيد نمادي از ثبات سياست‌هاي اقتصادي دولت ترامپ محسوب مي‌شد. از سوي ديگر خروج او از دولت به همراه اقدامات اخير ترامپ براي اجراي تعهدات تجاري ناسيوناليستي، سوالاتي را در رابطه با مسير دولت ترامپ به وجود آورده كه ارزش بورس داوجونز را 300 واحد كاهش داده است.

يكي از مقام‌هاي ارشد جمهوريخواه كه در كاخ سفيد و امور مالي اين كشور كار كرده است به سي‌ان‌ان گفت: وال استريت از اين اتفاق خوشحال نخواهد شد. ما مي‌دانستيم كه كوهن معلق است و ماندن او در كاخ سفيد به مو بند است، اما خبرها بسيار وحشتناك است. آخرين خبرها از كاخ سفيد حاكي از آن است كه كوهن در حال حاضر آخرين استعفا از سلسله استعفاهاي متعدد در كاخ سفيد محسوب مي‌شود كه بعيد است به اينجا ختم شود. در حال حاضر از لري كودلو كه مدت‌ها است به صورت غيررسمي به عنوان جانشين احتمالي كوهن مطرح شده نام مي‌برند. يك منبع نزديك به اتفاقات اخير به سي‌ان‌ان عنوان كرد: بعضي از متحدان و نزديكان ترامپ قصد دارند كه او را تشويق كنند تا كودلو را به عنوان مشاور معرفي كند. البته اين اولين‌بار نيست كه نام او مطرح شده است. در ميان شايعاتي كه از احتمال استعفاي كان در طول ماه‌هاي اخير مطرح بود، همواره از كودلو به عنوان جانشين وي نام برده مي‌شد و ترامپ نيز تا حدودي آن را پذيرفته است.

اما با توجه به سياست‌هاي اتخاذي از سوي دونالد ترامپ در مورد وضع تعرفه‌ها احتمالا با كودلو نيز دچار چالش مي‌شود. برخي منابع عنوان كردند كه كوهن حتي قبل از استعفا و خروج خود از كاخ سفيد قصد داشته جلسه‌اي با روساي صنايعي كه از وضع تعرفه متضرر مي‌شوند برگزار كند كه ترامپ اجازه آن را نداده است. حال بايد ديد سرمايه‌داران و تجاري كه بزرگ‌ترين حاميان ترامپ محسوب مي‌شدند، رويكردشان نسبت به او تغيير خواهد كرد يا نه.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون