• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4045 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ اسفند

انعقاد چهار قرارداد واگن‌سازي

چيني‌زاسيون شبكه ريلي

گروه اقتصادي| بخش ريلي كشور يكي از بخش‌هاي مهم در كشور است كه به دليل مزيت‌هاي خاص اقتصادي‌اش و تاثير آن در كاهش مصرف سوخت مورد توجه خاص مسوولان كشور است. اين امر حتي در برنامه ششم توسعه نيز مورد توجه خاص قرار گرفته است و طبق اين برنامه و تاكيد رياست‌جمهوري دولتمردان با انعقاد قراردادهاي مختلف بايد، توسعه صنعت ريلي را در دستور كار قرار دهند. در همين حال در سال گذشته شوراي اقتصاد طي مصوبه‌اي ساخت 2هزار واگن براي متروي تهران و كلانشهرها با ارزش بيش از 2هزار ميليارد يورو و با هماهنگي وزارت كشور و وزارت صنعت را به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران سپرده تا با پيگيري‌هاي اين سازمان كه سهامدار چند شركت واگن‌سازي است در راستاي خودكفايي در توليد واگن قطار كه براي توسعه برنامه ريلي آينده مورد نياز است، خودكفا كند.

موضوعي كه با پيگيري‌هاي انجام شده در اين سازمان به ثمر نشسته و با امضاي قراردادهاي ريلي جديد در اين سازمان، كارنامه ايدرو را كه به كارنامه‌اي تك‌بعدي و فقط خودرويي تبديل شده بود را كمي مثبت كرد. در اين راستا اين سازمان در طي هفته گذشته و هفته آينده چهار قرارداد ريلي در بخش تامين و توليد واگن بين سازندگان داخلي و خارجي توسط معاونت بين‌الملل ايدرو منعقد كرده و مي‌كند كه به نظر مي‌رسد با افزايش داخلي‌سازي توليد واگن در مجموعه‌هاي واگن‌سازي كشور تا 5 سال آينده ايران مي‌تواند نياز واگن‌سازي خود را از داخل تامين كند.

در اين رابطه روز گذشته، بخش امور بين‌الملل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با شركت پوژن چين براي توليد و تامين 450 دستگاه واگن مترو براي سه كلانشهر اهواز، شيراز و تبريز قرار‌داد بست.

سيد‌علي عراقچي، مديركل امور بين‌الملل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در مراسم امضاي اين قرارداد گفت: در ادامه مذاكره با شركت‌هاي مهم خارجي براي انجام پروژه ساخت 2هزار واگن ريلي مورد نياز كشور موضوع همكاري با شركت پوژن در دستور كار قرار گرفت و با توجه به چندين دوره مذاكرات فني و تجاري با طرف خارجي در خصوص مدل و شرايط همكاري، توافقات خوبي با شركت پوژن حاصل شد.

وي افزود: در اين قرارداد براي حداكثر استفاده از توان داخلي كشور در حوزه واگن‌سازي طرف خارجي ملزم به همكاري با شركت واگن پارس اراك شد و توليد و تعمير واگن‌هاي مورد نياز با تكنولوژي روز دنيا با مشاركت اين شركت خارجي در آينده محقق خواهد شد.

سيدعلي عراقچي تاكيد كرد: تعداد واگن‌ها در قرارداد مذكور 450 دستگاه براي شهرهاي اهواز، شيراز و تبريز خواهد بود و شركت پوژن متعهد شده است اعتبار مالي پروژه را تا سقف 85 درصد از منابع كشور چين تامين كند. در اين همكاري مشترك به طور متوسط 35 درصد و در نهايت 59 درصد داخلي‌سازي واگن‌هاي آلومينيومي در ايران انجام مي‌گيرد كه با اين توافق، برنامه استفاده از حداكثر توان ظرفيت داخلي و انتقال تكنولوژي و دانش فني تحقق پيدا خواهد كرد.

وي ادامه داد: با توجه به مذاكرات انجام شده براي تجهيز و راه‌اندازي شركت واگن پارس، مبلغ 25 ميليون يورو سرمايه‌گذاري در نظر گرفته شده كه طرف خارجي براي اين سرمايه‌گذاري اعلام آمادگي كرده است. ضمن اينكه تا پايان سال 96 دو خبر خوب ديگر در حوزه توافق بين‌المللي به اطلاع مردم خواهيم رساند.

 

كاهش قيمت، هنر مذاكره‌كننده ما است

در ادامه منصور معظمي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران كه در خصوص اين قرارداد اعلام كرده بود كه اين قرارداد با قيمت كمتر از قراردادهاي قبلي امضا شده در حاشيه اين مراسم و در پاسخ به خودرونگاران در مورد رضايت چيني‌ها از انعقاد قرارداد با قيمت كمتر گفت: كاهش قيمت هنر مذاكره‌كننده ما است.

به گفته وي تامين واگن توسط شركت پوژن چين با حداقل قيمت كه تاكنون در كشور ساخته شده است، انجام خواهد شد.

معظمي افزود: خوشحالم در آخرين روزهاي سال 96 شاهد قرارداد بين ايدرو و پوژن چين هستيم. بر اساس برنامه ششم توسعه و تاكيد رياست‌جمهوري، توسعه صنعت ريلي در دستور كار دولت قرار گرفته است. بر اساس مصوبه سال گذشته شوراي اقتصاد، ساخت 2هزار واگن براي متروي تهران و كلانشهرها با ارزش بيش از 2هزار ميليارد يورو و با هماهنگي وزارت كشور و وزارت صنعت به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران سپرده شد.

معاون وزير صنعت معدن و تجارت بيان كرد: در اولين بخش تحقق تامين 2‌هزار واگن مترو، مناقصه‌اي شكل گرفت و قرارداد 630 دستگاه قطار مسافربري براي تهران بسته شد. براي تامين مابقي واگن‌هاي مورد نياز سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مذاكرات جدي و سنگيني را با شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي كه صاحب تجربه در اين زمينه بوده‌اند، آغاز كرد. مذاكرات براي 5هزار دستگاه به ارزش 6هزار يورو آغاز شد. اكنون براي تامين بخش بزرگي از آن به جمع‌بندي رسيده‌ايم و نتايج به تدريج اعلام خواهد شد.

وي با اشاره به مزاياي قرارداد با چيني‌ها مطرح كرد: علاوه بر اينكه فاينانس توليد اين واگن‌ها از طرف چين تامين مي‌شود، تمامي شركت‌هاي واگن‌سازي داخلي در اين پروژه نيز مشاركت خواهند داشت. تاكنون واگن‌هاي متروي كشور از جنس كربن استيل بود و اميدواريم با عقد قراردادهاي جديد بتوانيم واگن‌هايي با جنس آلومينيوم و با كيفيت عالي توليد كنيم. ظرف سه تا چهار سال آينده مردم شاهد واگن‌هايي زيباتر با مصرف انرژي كمتر و آلودگي پايين‌تر محيط‌زيست
خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون