• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4045 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ اسفند

ايران به مقام نايب قهرماني آلپاين آسيا رسيد

ميزباني پرحرف و حديث دربندسر

پيست اسكي دربندسر اين هفته ميزبان بيست و هفتمين دوره رقابت‌هاي اسكي آلپاين آسيا بود؛ رقابت‌هايي كه از سيزدهم تا پانزدهم اسفندماه برگزار شد و قرقيزستان به مقام نخست رسيدوايران هم به جايگاه دوم بسنده كرد.

در اين دوره از رقابت‌هاي آلپاين آسيا كه براي دومين دوره در رده بزرگسالان انجام شد، 10 تيم از كشورهاي آسيايي كه اكثر قريب به اتفاق آنها از تيم‌هاي درجه دو و سه قاره كهن در رشته اسكي به حساب مي‌آمدند به مدت سه روز به رقابت پرداختند. افغانستان، پاكستان، تاجيكستان، مغولستان، قرقيزستان و هند شش كشوري هستند كه به هيچ عنوان در اسكي آسيا حرفي براي گفتن نداشته و ندارند. جالب‌تر آنكه كشورهاي كره جنوبي، ازبكستان، قزاقستان و چين تايپه نيز با نفرات دوم و حتي سوم‌شان به ايران آمده بودند.

خبرگزاري ايسنا در اين باره نوشته: از بين 70 اسكي‌باز مرد تنها چهار نفر سابقه حضور در المپيك زمستاني را دارند كه حتي از اين تعداد محمد كيادربندسري، نماينده ايران در المپيك بود و بنابراين فقط سه اسكي‌باز ديگر تجربه المپيك زمستاني را داشته‌اند. در بخش بانوان همين مساله كاملا مشهود است چرا كه به جز فروغ عباسي تنها اسكي‌باز قزاقستان (ماريا گريگوروا) سابقه حضور در المپيك را داشته و 23 نفر ديگر تجربه اين رويداد بزرگ را نداشتند.

نكته جالب‌تر آنجاست كه در نشست مطبوعاتي پيش از آغاز رقابت‌هاي اسكي آلپاين آسيا رييس فدراسيون اسكي اظهار كرد كه تيم‌هاي قزاقستان و كره جنوبي با نفرات اصلي به ايران آمده‌اند اما با نگاه به سوابق نفرات 9 تيم خارجي متوجه شديم كه اكثر اسكي‌بازان در هر دو بخش آقايان و بانوان يا براي نخستين‌بار است كه حضور در يك رقابت بين‌المللي را تجربه مي‌كنند يا پيش از اين در رقابت‌هاي نه چندان معتبر شركت داشته‌اند. تعدادي از اين اسكي‌بازان هم كه تعدادشان به انگشتان يك دست هم نمي‌رسد تجربه شركت در رقابت‌هاي بين‌المللي و المپيك را دارند و كاملا هم‌سطح با اسكي‌بازان ايراني هستند.

براي نمونه در بخش مردان علاوه بر محمد كيادربندسري كه سابقه حضور در المپيك زمستاني را دارد، ايگور زاكوردائف از قزاقستان، توختائف از ازبكستان و يوگني تيموف از قرقيزستان تجربه شكست در المپيك زمستاني را داشته‌اند. دو اسكي‌باز كره‌اي هم كه در بخش مردان حاضر بودند با 17 و 18 سال سن تقريبا براي كسب تجربه به ايران آمده بودند و مهم‌ترين رقابت‌هايي كه آنها پيش از اين در آن شركت داشته‌اند، جام شرق دور بوده است. 9 اسكي‌باز هم براي اولين‌بار حضور در يك رقابت بين‌المللي را تجربه مي‌كردند و 5 اسكي‌باز ديگر هم پيش از اين تنها يا در مسابقه‌هاي داخلي كشورشان اسكي كرده‌اند يا دومين حضورشان در رقابتي بين‌المللي را تجربه مي‌كردند.

برخي مي‌گويند فاصله بسيار كم اين رقابت‌ها با المپيك زمستاني 2018 باعث شده خيلي از خوب‌هاي آسيا قيد حضور در اين رقابت‌ها را بزند. در فاصله دو هفته‌اي پس از المپيك زمستاني كاملا منطقي است كه كشوري مانند ژاپن در رقابت‌هاي آلپاين شركت نكند يا كره جنوبي با نفرات درجه سومش به ايران بيايد. البته قزاقستان هم كه با اسكي بازان متوسطي در مسابقات شركت كرد بيشتر مدال‌هاي طلا را به خود اختصاص داد و ايران تنها صاحب دو مدال طلا شد. حتي يكي از اسكي‌بازان افغان در مصاحبه‌اي كه به صورت زنده از تلويزيون پخش شد عنوان كرد كه براي سفر به ايران آمده بود و وقتي ديده مسابقات آسيايي برگزار مي‌شود، تصميم گرفته در اين مسابقات شركت كند!

در پايان رقابت‌هاي اسكي آلپاين آسيا تيم ملي ايران دو مدال طلا، پنج مدال نقره و چهار مدال برنز به دست آورد و در مجموع با 11 مدال عنوان نايب قهرماني را به دست آورد و در واقع در چنين رقابت سطح پاييني، حتي عنوان قهرماني را هم به دست نياورديم. اما قزاقستان با پنج مدال طلا، يك مدال نقره و دو مدال برنز قهرمان شد و كره جنوبي با كسب يك مدال طلا و يك مدال برنز بر سكوي سوم ايستاد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون