• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4049 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۲ اسفند

نيويوريك تايمز ابعاد تازه‌اي از شكنجه و آزار شاهزادگان و ثروتمندان در عربستان را منتشر كرد

مهماني وحشت در هتل سعودي

شهاب شهسواري

 

 

شاهزادگان و ثروتمنداني كه روزگاري در عربستان سعودي براي خود برو و بيايي داشتند، حال به مظنونان هميشگي و متهمان تحت نظر تبديل شده‌اند. نيويورك تايمز در گزارشي از سرنوشت ثروتمندان و شاهزادگاني كه تا كمتر از دو ماه پيش در هتل ريتز كارلتون رياض زنداني بودند، مي‌نويسد. آنها حالا مجبورند تحت نظر و با پابندهاي رهگيري الكترونيك رفت و آمد كنند، شاهزادگاني كه روزگاري فرمانده نهادهاي نظامي بودند اكنون با محافظاني كنترل مي‌شوند كه از آنها فرمان نمي‌برند و خانواده‌هايي كه روزگاري با جت‌هاي خصوصي هر زمان اراده مي‌كردند به هر جاي دنيا مي‌رفتند، امروز دسترسي خود را به حساب‌هاي بانكي از دست داده‌اند و حتي زنان و فرزندان شاهزادگان و ثروتمندان بازداشتي نيز از سفر كردن منع شده‌اند. خبرنگاران نيويورك تايمز در اين گزارش نماي تازه‌اي از زندگي زندانيان هتل پنج‌ستاره رياض عرضه مي‌كنند. آبان ماه سال جاري بود كه ناگهان تعداد زيادي از شاهزادگان، مقام‌هاي پيشين و بازرگانان سعودي بازداشت شدند. پادشاهي سعودي اين بازداشت‌ها را بخشي از يك برنامه مبارزه با فساد عنوان كرد، در شرايطي كه رسانه‌ها اين اقدام را تلاش وليعهد سعودي براي حذف رقباي خودش از قدرت و مصادره امول آنها براي كمك به اجراي پروژه‌هاي بلندپروازانه خود عنوان كردند.

نيويورك‌تايمز مي‌نويسد: از آبان تاكنون بسياري از بازداشتي‌ها آزاد شده‌اند، اما عملا نمي‌توان آنها را آزاد توصيف كرد. در واقع در حال حاضر بخش عمده‌اي از صاحبان قدرت، ثروت و نفوذ سياسي در عربستان سعودي در شرايط نامطمئن در مورد آينده خودشان به سر مي‌برند. به گفته شاهدان بسياري از بازداشت‌شدگان در طول دوراني كه در هتل ريتز كارلتون رياض بودند مورد آزار و شكنجه قرار گرفته‌اند. به گفته يك فرد آگاه در مورد شرايط نگهداي اين افراد در هتل ريتز كارلتون در روزهاي ابتدايي دستگيري اين افراد دست كم 17 نفر از بازداشت‌شدگان در بيمارستان بستري شدند و دست‌كم يكي از بازداشت‌شدگان با آثار شكنجه شديد جان خود را دست داد. به گفته يك شاهد كه جسد ژنرال علي قحطاني بعد از انتقال از هتل ريتز كارلتون را از نزديك ديده است، آثار شكنجه شديد بر بدن او وجود داشت و به نظر مي‌رسيد كه بر اثر شكستن گردن جان داده‌باشد. قحطاني، يكي از فرماندهان بلندپايه گارد ملي بود و به گفته افراد مطلع فرد ثروتمندي محسوب نمي‌شد، در نتيجه بازداشت او به اتهام فساد مالي عجيب به نظر مي‌رسيد، هرچند او يكي از مشاوران نزديك به تركي بن عبدالله، فرزند پادشاه پيشين عربستان به حساب مي‌آمد. پادشاهي عربستان سعودي در پاسخ به درخواست نيويورك تايمز براي توضيح تمامي اتهام‌هاي مربوط به آزار جسمي و شكنجه بازداشت‌شدگان را رد كرده و آن را «كذب محض» عنوان كرده است. يك پزشك كه دو تن از بازداشت‌شدگان هتل ريتز كارلتون را معاينه كرده است، مي‌گويد كه روي بدن آنها آثار سوختگي و شوك الكتريكي قابل مشاهده بود.

بازداشت‌شدگان براي آزادي خود نه تنها رقم‌هاي كلان پول به دولت پرداخت كردند بلكه بخشي از دارايي‌هاي خود از جمله زمين‌ها و ساختمان‌ها، مديريت بنگاه‌هاي تجاري و سهام خود را بدون هيچ روند قضايي و حقوقي مشخص به دربار سعودي بخشيده‌اند. نيويورك‌تايمز به نقل از يك بازداشتي سابق كه اكنون تحت نظر زندگي مي‌كند و به دليل ورشكستگي دچار افسردگي شديد شده است، مي‌نويسد: «هرچه داشتيم را بخشيديم، حتي واقعا نمي‌دانم خانه‌اي كه در آن هستم متعلق به خودم باشد.» به گفته يكي از نزديكان خانواده پادشاه پيشين عربستان سعودي، از فرزندان پادشاه پيشين كه جزو بازداشتي‌ها بودند، خواسته‌شده است تا بخش اعظم ارثيه پدرشان را به دولت واگذار كنند. هرچند دربار سعودي ادعا مي‌كند كه اين كارزار براي افزايش شفافيت اقتصادي اجرا شده است، اما در روند اجراي اين برنامه هيچ شفافيتي وجود ندارد و هيچ يك از تراكنش‌هاي مالي و حجم اموالي كه از طريق بازداشت اين افراد به دست آمده است كاملا محرمانه مانده‌اند. منع سفر و وحشت از مجازات‌هاي بيشتر باعث شده كه آزادشدگان نيز تمايلي به فاش كردن آنچه بر آنها گذاشت نباشند. به گفته منابع مطلع درهاي شيشه‌اي حمام و ميله‌هاي آويز حوله در اتاق‌هاي هتل ريتز كارلتون جمع شده‌بودند تا بازداشت‌شدگان امكان خودكشي نداشته ‌باشند. تلفن‌ها و اينترنت از اتاق‌ها جمع شده ‌بود، اما بازداشت‌شدگان حق تماشاي تلويزيون و سفارش غذا و خدمات هتل داشتند. اجازه به بازداشت‌شدگان براي تماس كوتاه با خانواده، تا چند روز بعد از بازداشت داده ‌نشد.

به گفته منابع رسمي در عربستان سعودي، 56 نفر از مهمانان هتل ريتز كارلتون همچنان در بازداشت هستند كه يكي از آنها تركي بن عبدالله، فرزند پادشاه پيشين و مدير بنياد خيريه عبدالله است. به نوشته نيويورك‌تايمز دولت عربستان سعودي قصد دارد مبالغي كه بيش از 30 فرزند عبدالله بن عبدالعزيز، پس از مرگ او از بنياد خيريه عبدالله به عنوان ارثيه دريافت كرده‌اند باز پس بگيرند. به گفته منابع آگاه شاهزادگان وابسته به پادشاه پيشين در حال حاضر حق استفاده از منابع مالي خود ندارند و تنها به آنها اجازه داده مي‌شود كه تا سقف 27 هزار دلار در هفته براي هزينه‌هاي روزمره از حساب‌هاي خود دريافت كنند. بخش عمده بازداشت‌شدگان پيشين و خانواده‌هاي‌شان با محدوديت دسترسي به حساب‌هاي بانكي و منع سفر به خارج از كشور مواجه هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون