• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4049 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۲ اسفند

تلاش همه‌جانبه كره جنوبي براي صلح

گروه جهان| در حال حاضر مشاور امنيت ملي كره جنوبي نقش جدي و تاثير‌گذاري را در جريان مذاكرات صلح با كره شمالي ايفا مي‌كند. او در طول دو هفته گذشته ديدارها و تلاش‌هاي مهم و تاثيرگذاري را در خصوص اين مذاكرات انجام داد. چون ايو يونگ، مشاور امنيت ملي كره جنوبي، هفته گذشته در راس هياتي بلندپايه با رهبر كره شمالي در پيونگ يانگ ديدار كرد و سپس به واشنگتن رفت تا دونالد ترامپ و مقام‌هاي امنيتي امريكا را در جريان مذاكرات قرار دهد و در جمع خبرنگاران خبرهاي جالب توجهي را داد كه يكي از آنها ديدار دونالد ترامپ با كيم جونگ اون بود. حالا وي روز گذشته در ادامه تلاش‌هاي خود به پكن پايتخت چين رفت تا با مقام‌هاي امنيتي و رييس‌جمهور اين كشور ديدارو گفت و گو كند و پكن را در جريان آخرين تحولات مذاكرات صلح قرار دهد.

او روز گذشته پس از ورود به پكن با مشاور امنيت ملي اين كشور ديدار كرد و سپس به ملاقات شي جين پينگ، رييس‌جمهوري چين رفت. به گزارش صداي امريكا چون ايو يونگ، در اين ديدار گفت: رييس‌جمهور ما، مون جائه اين بر اين باورند كه پيشرفت‌هاي مختلفي كه در جهت دستيابي به هدف صلح و برقراري ثبات در شبه‌جزيره كره به دست آمده به دليل حمايت‌هاي فعال از سوي رييس‌جمهور شي جين پينگ و دولت چين بوده است. يونگ موضع چين را تاييد كرد كه مي‌خواهد شاهد خلع سلاح و حل مشكلات شبه‌جزيره از طريق گفت‌وگو باشد.

اين سخنان در حالي بيان مي‌شود كه مقام‌هاي ايالات متحده روز يكشنبه عنوان كردند كه قبل از اجلاس سران ميان دونالد ترامپ و كيم جونگ اون هيچ گونه امتيازي را نخواهند داد و همچنان به فشارها ادامه خواهند داد. مايك پمپئو، رييس سازمان اطلاعات مركزي امريكا(سيا) روز يكشنبه به فاكس‌نيوز گفت: در مورد اين موضوع اشتباه نكنيد، بدون مذاكراتي كه در پيش هست، هيچ توافقي حاصل نخواهد شد. وي افزود: رهبر كره شمالي بايد تمرين‌هاي نظامي لازم ميان امريكا و كره جنوبي را مورد پذيرش قرار دهد و همچنين به ما اطمينان دهد كه در ميز مذاكره مي‌خواهد در خصوص خلع سلاح سخن بگويد.

پروفسور سونگ يون لي، استاد مطالعات منطقه‌اي در كره جنوبي به صداي امريكا گفت: ما مي‌دانيم كه تست‌هاي موشك‌هاي بالستيك و بمب‌هاي اتمي تحت بيش از 10 قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد ممنوع شده است، بنابراين صرف نظر از تمايلي كه براي فعاليت‌هاي ممنوعه و غيرقانوني وجود دارد هيچ امتياز و پيشنهادي در دست نيست. راج شاه، سخنگوي كاخ سفيد به خبرگزاري ABC گفت: رييس‌جمهور برخي از سياست‌هاي شكست‌خورده‌اي كه طي دهه‌هاي گذشته شاهد آن بوده‌ايم، مذاكرات و امتيازات را مورد بررسي قرار داده و سياست ما فشار است. فشار از طرف شركا و متحدان خود در سراسر جهان، فشار از سمت سازمان ملل و فشار از طريق چين. اما برخي نگران ديدار احتمالي ترامپ و كيم هستند. سناتور دموكرات اليزابت وارن در گفت و گو با NBC گفت: من مي‌خواهم رييس‌جمهور ما را به موفقيت برساند، زيرا اگر او موفق شود، امريكا موفق خواهد شد. جهان امن‌تر مي‌شود، اما من بسيار نگران هستم كه آنها چه مزايايي از او مي‌خواهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون