• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4049 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۲ اسفند

وزير آموزش و پرورش:

هنوز با نابرابري جنسيتي در آموزش و پرورش مواجهيم

گروه اجتماعي| روز گذشته وزير آموزش و پرورش و معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده در همايش «بانوي اميد» به مناسبت ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان حاضر شدند. محمد بطحايي در مورد پوشش تحصيلي دختران و پسران گفت: «روزي ۳۰ درصد دانش‌آموزان ما دختران بودند كه امروز به حدود ۴۹ درصد رسيده و سهم دختران تقريبا با پسران برابر است. » و معصومه ابتكار گفت كه ترسيم الگو براي دختران امروز بايد با نگاه زن امروزي سنخيت داشته و تك‌بعدي نباشد.

«يكي از مهم‌ترين و موثرترين الگوهايي كه مي‌توانيم به ويژه در جامعه امروز از ان استفاده كنيم، سنت و سيره زهراي مرضيه (س) است. متاسفانه بايد اعتراف كنيم لااقل ما شيعيان كمتر از اين الگو در زندگي‌مان استفاده كرده‌ايم. استفاده عملياتي از اين سنت و سيره يكي از رسالت‌هاي ما آموزش و پرورشي‌هاست. حضرت زهرا(س) الگويي همه‌جانبه در همه ابعاد زندگي هستند. هرچند تلاش زيادي كرديم نشانه‌هايي از اين الگو را در برنامه‌هاي درسي به‌كار بگيريم اما به نظر مي‌رسد هنوز جاي كار بسياري وجود دارد.»

محمد بطحايي با تاكيد بر نزديك شدن ميزان پوشش تحصيلي در ميان دختران و اينكه سهم دختران از جمعيت دانش‌آموزي به 49 درصد رسيده است نابرابري‌هايي را يادآور شد كه به خصوص در حوزه تربيت‌بدني وجود دارد: «اين اعداد و ارقام نبايد ما را از اين غافل كند كه از حيث كيفي هنوز با نابرابري مواجهيم. به ويژه در ورزش دختران با كمبودهايي مواجهيم و مكان‌هاي ورزشي تناسبي با فعاليت دختران ندارد و آنها ناچارند از فعاليت‌هاي تربيت‌بدني جدا شوند.» به گفته او در مدارس مختلط در دوره ابتدايي و كلاس‌هاي چندپايه در مناطق دوردست از دختران از نظر تربيت‌بدني مهجور مانده‌اند و برخي خانواده‌ها نيز در برخي از مناطق فرزندان دخترشان را به دلايل فرهنگي به مدرسه نمي‌فرستند. او تاكيد كرد كه دولت اين وظيفه را دارد تا امكانات مناسب را براي رفع اين تبعيض‌ها فراهم كند. بطحايي با اشاره به اينكه 60 درصد از مديران مدارس را زنان تشكيل مي‌دهند، گفت كه همچنان موانعي بر سر راه مديريت زنان در آموزش و پرورش وجود دارد: «در پست‌هاي بالاتر حضور زنان به دليل موانعي چون موانع اداري كمتر است كه بايد آن را كاهش دهيم. اميدواريم تلاش‌هاي ما در اين زمينه به نتايج خوبي منتج شود.»

«وزير آموزش و پرورش به الگوبرداري در بحث آموزش و پرورش اشاره كردند و بايد گفت شرط الگوبرداري اين است كه ترسيم اين الگو با نگاه زن امروز سنخيت پيدا كند و تك‌بعدي نباشد چون دختر دانش‌آموز ما حق دارد درباره الگوهايي كه به او ارايه مي‌دهيم، پرسش كند. اگر ما نتوانيم به خواست‌ها و مطالبات نسل امروز برسيم و براي آنها محدوديت و موانع ايجاد كنيم از روش‌هاي ما و الگوهاي ما استقبال نمي‌كنند.» معصومه ابتكار در خصوص عدالت جنسيتي اضافه كرد: «توجه به عقب‌ماندگي‌ها در اين زمينه است. متاسفانه ما امروز در برخي مناطق دختران و كودكان بازمانده از تحصيل را داريم كه اميدواريم فعالان و خيرين براي حل اين مشكل پاي كار بيايند. همچنين بحث ورزش و تربيت‌بدني براي دختران را در آموزش و پرورش بايد جدي بگيريم، خصوصا در مقطع ابتدايي اين جديت بايد بيشتر باشد.» به گفته او 30 درصدي كه از سوي حسن روحاني براي مشاركت دادن زنان در سطح مديريتي وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي تعيين شده است در آموزش و پرورش مي‌تواند به عنوان كف مطالبه حضور زنان در عرصه مديريتي مورد توجه قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون