• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4049 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۲ اسفند

اعتماد سوم و «مدرسه اعتماد»

محمد داوري

براي چهارمين سال است كه از دريچه مدرسه اعتماد در روزنامه اعتماد به حوزه آموزش و پرورش نگاهي ويژه انداخته‌ايم و در حد توان با استفاده از نظرات و ديدگاه‌هاي فعالان اين حوزه، تلاش كرديم تا سهم اين نهاد را در عرصه رسانه افزايش دهيم و نقش و جايگاه اين نهاد را در خانه و مدرسه مورد توجه قرار دهيم.

در سه سالي كه گذشت، چهارشنبه‌ها قرار زماني ما بود با خوانندگان صفحه مدرسه اعتماد گاه‌گداري هم چهارشنبه‌ها به روزهاي ديگري موكول مي‌شد و به ندرت هم پيش مي‌آمد كه صفحه مدرسه منتشر نمي‌شد اما ما بر عهدمان با خودمان و مخاطبان‌مان وفادار مانديم و هر هفته در طول اين سال‌ها حداقل يك صفحه را منتشر كرديم و اگر هفته‌اي بوده كه صفحه مدرسه را نداشتيم در قبالش هفته‌اي هم بوده كه دو صفحه داشتيم.

خلاصه اينكه تجربه صفحه مدرسه در مجموعه اعتماد از جمله تجربه‌هاي مثبتي است كه در«اعتماد سوم» نيز استمرار يافته است اما با تغييرات كمي و كيفي همراه خواهد شد. اعتماد سوم اصطلاحي است كه جانشين مدير مسوول و نخستين سردبير روزنامه اعتماد كه همچنان همراهي ايشان به عنوان جانشين مديرمسوول و رييس شوراي سياستگذاري روزنامه ادامه دارد، در مراسم توديع و معارفه سردبير سابق و جديد روزنامه به‌كار بردند و مبناي تقسيم‌بندي خود را دوره‌هاي مديريتي سردبيران روزنامه قرار دادند؛ دوره‌هايي كه برخلاف عمر كوتاه روزنامه و روزنامه‌نگاران در رسانه‌ها، خوشبختانه طولاني‌تر از موارد مشابه بوده است. آغاز به كار سومين سردبير پس از پانزده سال و استمرار همكاري نخستين سردبير، يكي از نشانه‌هاي مثبت و نشانه استمرار تحولات و تغييرات كمي و كيفي در ضمن ثبات مديريت در اين رسانه است كه مي‌تواند از معدود تجربه‌هاي قابل اتكا در عرصه فعاليت‌هاي رسانه‌اي كشور تلقي شود.

به هر حال «مدرسه اعتماد» هم خود را در اعتماد سوم مديون سياست و مديريت تغيير در عين ثبات دانسته و با اتكا به تجربه سه ساله و به پشتوانه تجربيات و خلاقيت‌هاي تيم جديد به ويژه سردبير و دبير سرويس جامعه با تغييرات كمي، تلاش دارد از يك صفحه در هفته فراتر رود و هر روز سهمي را به حوزه آموزش و پرورش اختصاص دهد و در ادامه هدف ارتقاي جايگاه نهاد تعليم و تربيت، استمرار بخش مدرسه اعتماد باشد و از طرفي تلاش مي‌شود در راستاي تغييرات كيفي فراتر از خبر در قالب‌هاي مختلف به ويژه يادداشت، گفت‌وگو، مصاحبه، ميزگرد و گزارش به انعكاس موضوعات متنوع از زاويه‌هاي مختلف با تنوع قلمي و نظري و تجربي به اين مهم بپردازد.

بي‌ترديد در گام چهارم مدرسه اعتماد و در فصل سوم روزنامه اعتماد آنچه همچنان محور فعاليت رسانه‌اي در حوزه آموزش و پرورش است نگاه توسعه‌محور و نقش حياتي تعليم و تربيت در دستيابي به توسعه همه‌جانبه و متوازن با اتكا به تعليم و تربيت حرفه‌اي و علمي و كارآمد است كه بي‌ترديد تحقق آن را ما در گرو انديشه اصلاح‌طلبي مي‌دانيم و از قدم‌ها و قلم‌هاي توانمند و همسو با اين رويكرد استقبال مي‌كنيم و رويكردهاي رقيب را هم به رقابت مثبت فرامي‌خوانيم در رقابتي كه منافع ملي و حقوق دانش‌آموز و والدين در نظام آموزشي براي‌مان خط قرمزي است كه باور داريم دستيابي به آن را بايد با انديشه‌هاي سبز پي گرفت.

تجربه سه ساله صفحه مدرسه اعتماد دستاوردهاي مهم و متعددي داشته است كه يكي از آنها و به نظرم مهم‌ترين آن شكل‌گيري جمعي از نويسندگان و فعالان رسانه‌اي حوزه آموزش و پرورش است؛ جمعي كه بي‌ترديد سهم بزرگي در ارتقاي جايگاه نهاد تعليم و تربيت در عرصه رسانه‌‌اي داشته و دارند. خوشحال هستيم كه ارتباط و همكاري ما با اين جمع ادامه دارد و خوشحال‌تر خواهيم شد كه اين جمع افزايش يابد و با تنوع و توان بيشتر اين مسير را ادامه دهيم.

لذا با توجه به روزانه شدن موضوعات مربوط به آموزش و پرورش ضرورت دارد با رصد كردن سوژه‌هاي روز، نويسندگان و صاحب نظران و فعالان رسانه‌اي اين حوزه، يادداشت‌هاي خود را براي ما ارسال كنند و آمادگي گفت‌وگو و مصاحبه‌هاي روزانه را هم داشته باشند تا در اين تلاش جمعي به ياري تيم جديدي كه به «اعتماد» پيوستند بتوانيم بيش از گذشته در اين مسير قدم‌هاي مفيد و موثري را‌برداريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون