• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4057 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۶ فروردين

صداوسيما و امنيت ملي

علي ساري

با وجود ناآرامي‌هايي كه طي روزهاي نخست سال درپي پخش يك برنامه تلويزيوني در شهر اهواز به‌وقوع پيوست، خوشبختانه در حال حاضر وضعيت آرام‌تر و اعتراض‌ها بسيار كمرنگ‌تر از گذشته است. با اين همه به نظر مي‌رسد بررسي ابعاد اين مسائل نيازمند مداقه جزئي‌نگر در علل و عوامل بروز آن است. در اين ميان اين‌طور كه پيداست علت اصلي وقوع اين نارضايتي‌ها، فارغ از اتفاقي كه سهوي يا عمدي در يك برنامه تلويزيوني افتاده، ريشه در ناملايماتي دارد كه همواره در استان خوزستان و بعضي ديگر نقاط كشور نسبت به قوم عرب وجود داشته است. ناملايماتي كه در مباحثي همچون اشتغال، وضعيت معيشتي و توزيع امكانات و بسياري ديگر از مسائل نسبت به اين مردم اعمال مي‌شود. متاسفانه شاهديم، عده‌اي تلاش مي‌كنند گروهي را در صداوسيما كه به‌واقع متعلق به همه مردم ايران است، حذف كرده يا در ديگر شؤون نسبت به حذف برخي اقوام از روي نقشه اقدام كنند. حال، ممكن است اين تلاش مغرضانه باشد يا سهوي. اما نكته حائز اهميت آن است كه به هر حال، صداوسيما جاي سعي و خطا نيست. درواقع اگر اين مشكل ناشي از عدم تسلط برنامه‌سازان بر امور حرفه‌اي بوده است، اساسا چرا اجازه فعاليت چنين افراد غيرحرفه‌اي در صداوسيما داده مي‌شود. مگر براي صداوسيما بودجه كمي به تصويب رسانده و هزينه اندكي مي‌كنيم. صداوسيما بايد صدا و سيماي همه آحاد و اقوام ملت ايران باشد، نه اينكه هر روز دردسري تازه در كشور ايجاد كند و امنيت كشور را تهديد كند. اتفاقا وظيفه صداوسيما تقويت امنيت كشور است اما با اين اقدامات، چه سهوي و چه عمدي، امنيت كشور را به مخاطره انداخته و متاسفانه عده‌اي نيز از اين آب گل‌آلود به‌نفع خود بهره‌برداري مي‌كنند. فراموش نكنيم كه اين مساله صرفا محدود به همين مورد خاص نبوده، بلكه ريشه در ناملايمات گذشته دارد و بارها شاهد بوديم اقوام مختلف اعم از عرب و غيرعرب مورد بي‌مهري قرار گرفته و اين‌بار هم نوبت اعراب بود كه اين‌چنين با برخورد نامناسب يك برنامه تلويزيوني روبه‌رو شوند كه البته اين نخستين‌بار نيست قوم عرب دچار چنين تبعيضي از سوي صداوسيما مي‌شوند.

در اين مدت شاهد بودم، تمام شخصيت‌ها اعتراض خود را ثبت كردند و به نمايندگي از مردم به عملكرد صداوسيما انتقاد مي‌كنند اما به هر حال معتقدم، بروز چنين تبعاتي درپي اين برنامه تلويزيوني، تا حدود زيادي ناشي از ناملايمات گذشته از جمله تبعيض در انتصاب‌ها، تبعيض در توزيع امكانات و فرصت‌ها بوده و باتوجه به اينكه با مديراني كه دست به چنين تبعيض‌هايي مي‌زنند، برخوردي صورت نمي‌گيرد، شاهد تكرار مكرر آن در ادوار مختلف هستيم. متاسفانه شاهديم باوجود تكرار اين تبعيض‌ها، نه برخوردي از سوي نهادي امنيتي صورت مي‌گيرد و نه حتي تذكري به اين افراد داده مي‌شود.

نكته حائز اهميت ديگر اين است كه حتي مردم فارس و ديگر اقوام استان خوزستان نيز نسبت به اين تبعيض به اعراب استان، ناخرسند بوده و مكرر با ما همدلي كردند و اتفاقا همين رويكرد همدلانه مانع از سوءاستفاده بيشتر از اين جو نامتشنج شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون