• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4057 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۶ فروردين

بيانيه مشترك روساي جمهوري اسلامي ايران، فدراسيون روسيه و جمهوري تركيه

در جست‌وجوي آتش‌بس پايدار در سوريه

نشست سه‌جانبه ولاديمير پوتين، حسن روحاني و رجب طيب اردوغان در آنكارا به صدور بيانيه‌اي منتهي شد كه در آن طرفين رضايت خود از نتايج نخستين سالِ نشست‌هاي آستانه كه از ژانويه ۲۰۱۷ برگزار شد را ابراز داشته، تاكيد كردند كه فرمت آستانه تنها ابتكار بين‌المللي موثري بوده است كه به كاهش خشونت در سراسر سوريه كمك كرده و در برقراري صلح و ثبات در سوريه نقش داشته و براي يافتنِ راه‌حل سياسي پايدار براي مناقشه سوريه به فرآيند ژنو شتاب داده است:

بر عزم خود مبني بر ادامه همكاري فعال خود درباره سوريه براي دستيابي به آتش‌بس پايدار ميان طرف‌هاي درگير و پيشبرد فرآيند سياسي طبق آنچه در قطعنامه ۲۲۵۴ شوراي امنيت سازمان ملل ترسيم شده است، تاكيد كردند.

بر پايبندي مستمر و قوي خود به حاكميت، استقلال، وحدت، تماميت ارضي و ماهيت غيرقومي سوريه تاكيد ورزيدند. آنها تاكيد كردند كه هيچ اقدامي، صرف‌نظر از اينكه چه كسي آن را انجام دهد، نبايد ناقض اين اصولي باشد كه به تاييد قطعنامه‌هاي مربوط سازمان ملل و نيز خواست نمايندگان همه بخش‌هاي جامعه سوري رسيده است. آنها همه تلاش‌ها براي ايجاد واقعيت‌هاي جديد در عرصه ميداني به بهانه مبارزه با تروريسم را رد كرده، عزم خود را مبني بر ايستادگي در برابر مقاصد جدايي‌طلبانه كه به دنبال تضعيف حاكميت و تماميت ارضي سوريه و امنيت ملي كشورهاي همسايه است ابراز داشتند.

اين باور خود را ابراز داشتند كه «كنگره گفت‌وگوي ملي سوريه»، كه در تاريخ ۳۰ ژانويه ۲۰۱۸ در سوچي برگزار شد، نقطه عطف مهمي در فراهم كردن زمينه براي فرآيند سياسي به شمار مي‌آيد؛ به پايبندي خود به پيگيري نتايج اين كنگره كه منعكس‌كننده اراده نمايندگان همه بخش‌هاي جامعه سوري است، به‌ويژه توافق بر سر تشكيل يك كميته قانون اساسي مورد حمايت دبيركل سازمان ملل و جامعه بين‌المللي، تصريح كردند. آنها پشتيباني خود از تسهيل آغاز كار هر‌چه سريع‌تر اين كميته در ژنو با كمك فرستاده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور سوريه و با هماهنگي سه كشور ضامن را تكرار كردند.

از نمايندگان دولت جمهوري عربي سوريه و معارضه متعهد به حاكميت، استقلال، وحدت، تماميت ارضي و ماهيت غيرقومي سوريه و از جامعه بين‌المللي خواستند از نتايج كنگره گفت‌وگوي ملي سوريه حمايت كنند.

بر اين باور خود تصريح كردند كه مناقشه سوريه هيچ راه‌حل نظامي‌اي نداشته، تنها از راه يك فرآيند سياسي همراه با مذاكره مي‌توان به آن پايان داد.

بر ضرورت كمك به سوري‌ها براي بازگرداندن وحدت كشورشان و دستيابي به راه‌حلي سياسي براي مناقشه كنوني از طريق فرآيندي فراگير، آزاد، عادلانه و شفاف با مديريت و راهبري سوري‌ و مبتني بر اراده آزاد مردم سوريه كه منجر به قانون اساسي برخوردار از پشتيباني مردم سوريه و انتخابات آزاد و عادلانه با مشاركت همه سوري‌هاي واجد شرايط و تحت نظارت درست سازمان ملل باشد تاكيد ورزيدند.

بر عزم خود مبني بر ادامه همكاري براي نابودي نهايي داعش، جبهه‌النصره و همه ديگر افراد، گروه‌ها، تشكل‌ها و موجوديت‌هاي وابسته به القاعده يا داعش در سوريه كه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل شناسايي شده‌اند تصريح كردند و بر موفقيت تلاش‌هاي جمعي خود در راستاي مبارزه با تروريسم بين‌الملل تاكيد ورزيدند.

تاكيد كردند كه در مبارزه با تروريسم، تمايز ميان گروه‌هاي تروريستي مذكور و گروه‌هاي معارض مسلحي كه به رژيم آتش‌بس پيوسته بوده‌اند يا خواهند پيوست از لحاظ جلوگيري از تلفات غيرنظامي حائز بيشترين اهميت است.

از قطعنامه ۲۴۰۱ شوراي امنيت سازمان ملل در واكنش به وضعيت وخيم انساني در سرتاسر سوريه، از جمله در غوطه شرقي، يرموك، فوعه و كفريا، استان ادلب، شمال استان حماه، ركبان و رقه استقبال كردند؛ از طرف‌هاي درگير قويا خواستند به مفاد قطعنامه مذكور پايبند باشند از جمله اينكه از نقض آتش‌بس اجتناب ورزند.

بر عزم مشترك خود مبني بر تسريع تلاش‌هاي خود براي تضمين آرامش در عرصه ميداني و محافظت از غيرنظاميان در مناطق كاهش تنش و تسهيل دسترسي سريع، ايمن و نامحدود به اين نواحي تاكيد كردند؛ همچنين تاكيد ورزيدند كه طبق مفاد توافقنامه مورخ ۴ مه ‌۲۰۱۷ ايجاد مناطق كاهش تنش موقتي است.

از جامعه بين‌المللي، به‌ويژه سازمان ملل و سازمان‌هاي بشردوستانه آن، خواستند از طريق ارسال كمك‌هاي بشردوستانه بيشتر، تسهيل مين‌زدايي بشردوستانه، احياي امكانات زيرساختي بنيادي از جمله امكانات اقتصادي و اجتماعي و حفظ ميراث تاريخي كمك‌هاي خود به سوريه را افزايش دهند.

از برگزاري نخستين نشست كارگروه آزادي بازداشت‌شدگان/ ربوده‌شدگان و تحويل اجساد و شناسايي مفقودان در تاريخ ۱۵ مارس ۲۰۱۸ در آستانه با مشاركت سه كشور ضامن و سازمان ملل و كميته بين‌المللي صليب سرخ استقبال كردند، و بر اهميت عملكرد موثر اين كارگروه كه به ايجاد اعتماد ميان طرف‌هاي درگير كمك خواهد كرد تاكيد كردند.

تصميم گرفتند نشست بعدي خود را در جمهوري اسلامي ايران و به دعوت رييس‌جمهوري اسلامي ايران، جناب آقاي حسن روحاني برگزار كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون