• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4057 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۶ فروردين

آشنايي با «تمّام اعظم» هنرمند سوري

ما همه شهروندان يك دنيا هستيم

احمدرضا دالوند

تمّام اعظم در سال ١٩٨٠ در دمشق به دنيا آمد، مدرك هنري خود را از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه دمشق دريافت كرد. تمركز او روي نقاشي رنگ‌روغن است اما در كنار موفقيت او در سوريه درزمينه نقاشي، او همچنان به طراحي گرافيك حرفه‌اي ادامه مي‌دهد.

تمّام اعظم بعد از شروع ناآرامي‌ها در كشورش، به دوبي رفت و در آنجا به تجربه‌هايي درزمينه امكانات ديجيتال دست زد كه باهدفي كه در سر داشت متناسب بود. اين تجربه‌ها به سبب ماهيت تكثير پذيرشان و همچنين با پشتيباني «رسانه‌هاي اجتماعي»، به سرعت فجايع روزمره عليه ملت سوريه را به مكالمه‌اي بين‌المللي با زبان تصوير تبديل كرد؛ «مكالمه‌اي با زبان تصوير» كه توانست وجدان مخاطبان بين‌المللي را به نفع كشورش تغيير دهد.

تمّام اعظم هوشمندانه از تكنيك كلاژ بهره مي‌گيرد و از تصاوير مشهور تاريخ هنر و تركيب خلاق آنها با عكس‌هاي خبري از جنگ سوريه، به زبان مشتركي با مخاطبان بي‌شمار در جهان دست‌يافت. براي مثال مي‌توان به كلاژهايي از عكس‌هاي خبري و تركيب و تلفيق آنها با آثاري از: ونسان ونگوگ، فرانسيسكو گويا، گوستاو كليمت، هانري ماتيس، ادوارد مونش، سالوادور دالي... اشاره كرد.

نكته درخور توجه درباره تمّام اعظم به عنوان يك نقاش، اين است كه او نمي‌خواست صرفا نقاشي‌هايش را در يك گالري با مخاطبان محدود ارايه كند. به همين سبب تصميم گرفت از قدرت بياني هنر گرافيك و رسانه‌هاي ديجيتال براي انتقال فوري رنج ملت سوريه به شهروندان همه شهرهاي جهان بهره‌گيري كند.

اهميت كار اين هنرمند جوان اهل دمشق، هنگامي بيشتر آشكار مي‌شود كه به امپرياليسم رسانه‌اي و سلطه غربي‌ها روي رسانه‌ها كمي بينديشيم. او با زبان تصوير توانسته تبعيض رسانه‌اي حاكم در جهان را دور بزند. البته قبل از بهره‌گيري او در مقياس وسيع از رسانه‌هاي اجتماعي، در آتليه‌اش توانسته بود فرم‌هاي تركيبي به دست آمده از نقاشي رنگ و روغن با ساير ماتريال را تجربه كند.

حالا ديگر او به عنوان يك هنرمند شناخته‌شده و تاثيرگذار از رسانه‌هاي مختلف درخواست مي‌كند تا فضاي تكميل و تكثير ِ لمس تعاملات بين سطح و فرم را در اختيارش بگذارند.

او در اين آثار نيمه انتزاعي از مصالح خلاف ِعُرف استفاده كرده است، مانند: طناب و گيره لباس و ديگر وسايل يافت شده به‌منظور تاكيد بر عمق و بيان موثرتر. در اغلب كلاژها و فتو مونتاژهاي كارشده توسط اين هنرمند، تنش‌هاي ايجادشده در كشورش قابل‌مشاهده است. تمّام اعظم شمايل ناخوشايند كشورش و مسببان اصلي آن را در قالب آثار مشهور هنري منعكس ساخته و با اين تمهيد توانسته است شهرت هنرمندان معروف را به نفع اهداف بشردوستانه‌اش مصادره كند.

براي نمونه او نقاشي مشهور گوستاو كليمت به نام «بوسه» را روي يك عمارت بمباران‌شده ترسيم كرده است. تمّام اعظم درباره اين اثر چنين توضيح مي‌دهد: «نقاشي گوستاو كليمت را به عنوان نمادي از عشق انتخاب كردم و قصدم كنايه‌اي بود جهت يادآوري داستان‌هاي عاشقانه پشت اين ديوار كه جنگ آن را ناپديد كرده است». درواقع او با تلفيق آثار هنري شناخته‌شده و چشم‌اندازهاي تخريب‌شده كشورش مي‌خواهد بگويد: «ما همه شهروندان يك دنيا هستيم.»

گرچه، نقاشي گوستاو كليمت به نام «بوسه»، ظاهري متفاوت در مجموعه آثار او دارد، اما از درك ِ تغييرات ِ هنرمند از محيط‌هاي شهري ِ خاص الهام گرفته‌شده است.

در ادامه شورش‌ها در سوريه، اعظم به رسانه‌هاي ديجيتالي، هنر گرافيك و تركيب عناصر بصري1، روي آورد تا ذهن بينندگان بين‌المللي را بيشتر درگير مصائب بشري در خاورميانه بكند.

اين آثار كه به طور گسترده‌اي توزيع‌شده، نشان‌دهنده علاقه او به پتانسيل تركيبي ِ «عكاسي ديجيتال»2 و «هنر خياباني»3 به عنوان عناصر بصري قدرتمند و تاثيرگذار است.

در اوايل سال ٢٠١٣، تمّام اعظم به سرفصل مطرحي در جهان تصوير تبديل شد، زماني كه نسخه گرافيتي ِ (آزادي مجسمه آزادي) او در رسانه‌هاي اجتماعي منتشر شد، به چهره‌اي تبديل شد كه نشان داد به‌جاي روي آوردن به بينندگان خاص، به طبقه متوسط كه بيشترين رنج را متحمل مي‌شود، روي آورده است.

او اخيرا مجموعه‌اي از آثار ِ قابل‌توجه روي بوم نقاشي كه ميزان بزرگي و شدت ِتخريب را در سراسر كشورش مي‌رساند، به نمايش گذاشت. اين آثار تركيب‌بندي‌هاي اكسپرسيو (بيانگرانه)‌اي است از شهرك‌هاي ويران‌شده، وقايع جاري در سرزمين ِاو، همچنين كنجكاوي ِاو درزمينه بازسازي طبقه متوسط (كه به حالت تعليق درآمده است) با اتكا به نيروي هنر.

در كنار اين آثار جديد، او يك مجموعه قابل‌توجه از «چاپ‌هايش» را نيز با موضوعات و تم شهري منتشر كرده است.

تمّام اعظم تاكنون در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي متعدد و در مقياس‌هاي بزرگ شركت داشته است، ازجمله در:

جشنواره هنرهاي خياباني سارايوو / بي‌ينال ونكوور/ نمايشگاه آثار در هوستن/ نمايشگاه آثار در داكار/ بي‌ينال معاصر هنر آفريقا / نمايشگاه آثار در بي‌ينال الكساندريا / شركت درسي امين بي‌ينال هنرهاي گرافيكي ليوبلينا و... . در سال‌هاي اخير اعظم در نمايشگاه‌هاي فردي و گروهي بسياري شركت كرده است.

همچنين در سال 2016 تمّام اعظم كمك هزينه تحصيلي را در انستيتو «هانس يزنچافتسكولگ»4 براي تحصيلات تكميلي در «دلموندهاشت» ‏5 آلمان دريافت كرد.

تمّام اعظم در بيانيه‌اي، انگيزه‌هاي آثار هنري ديجيتال خود را اين گونه بيان كرده: براي من قابل‌بحث است كه چگونه در تمام جهان مي‌توانند به هنر علاقه‌مند باشند و از سويي هرروز در سوريه صدها نفر كشته مي‌شوند. فرانسيسكو گويا، كار خود را براي تحقق و جاودانگي كشته شدن صدها نفر شهروند بي‌گناه اسپانيايي در «سه مه ‌١٨٠٨» آغاز كرد. درحالي كه هرروز چند تا «سوم مه» در سوريه اتفاق مي‌افتد.

1.visual composits

2. Digital photography

3. Urban Art

4. Hanse –wissenschaftskollg

5. Delmondhost

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون