• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4057 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۶ فروردين

طبيعت و به ياد آوردن رسم‌هاي نيك

نيوشا طبيبي

1- سال ۹۶ با تغييرات مهمي همراه بود كه نويد آغازي دوباره در حيات جامعه ايراني را مي‌دهند. بي‌گمان اين تغييرات در سال ۱۳۹۷ بايد از سوي مردم و حاكميت پيگيري شوند. گويي مردم در سال ۹۶ به بازبيني روابط خود با دولت دست زدند. بسياري فهميدند كه نبايد بنشينند تا دولت «كاري» بكند، بايد همت كرد، آستين‌ها را بالا زد و خود دست به كار ساختن ميهن و پاك كردن بدي‌ها و زشتي‌ها شد، در عين حال وظايف حاكميت را دقيقه به دقيقه با دقت و انصاف يادآوري كرد و با حساسيت پيگير حقوق ملت شد.

2- ‌اي كاش رسانه‌ها توجه بيشتري به خبرها و اتفاقات بسيار خوبي كه در كشور در جريان است، داشته باشند. اواخر سال از همت مردم آستارا براي پاكسازي رودخانه شهرشان نوشتم، كاري كه پس از پانزده هفته تلاش به ثمر رسيد و امروز رودخانه آستارا، رودخانه عاري از زباله است. اين رويدادي ساده نبوده است، شك نكنيم كه تاثير فرهنگي اين رويداد در نسل‌هاي بعد آستارايي‌ها باقي خواهد ماند. مردم آستارا با شهرشان آشتي كرده‌اند و بارديگر به ياد آورده‌اند كه مالك شهر آنها هستند، نه شهرداري و نه فرمانداري و نه دولت.

3- خبر خوش ديگر از همين دست كه در روز طبيعت در تهران اتفاق افتاده است، در بوستان ياس تهران ده‌ها خانواده به رسم ديرين براي به جا آوردن مراسم سيزده‌بدر، بساط خود را برپا كرده‌اند، پخته و خورده‌اند و بعدازظهر كه بوستان را ترك كرده‌اند، حتي يك سوزن زباله از خود به جا نگذارده‌اند. اين اتفاق به اين معني است كه ايرانيان سنت ديرينه خود در پاكيزه نگاه داشتن طبيعت را بارديگر به ياد آورده‌اند؛ آنها فهميده‌اند كه طبيعت ايران در معرض خطر است و متوجه تكاليف و مسووليت‌هاي شهروندي خود شده‌اند. مبارك است.

4- حساسيت مردم در موضوع محيط زيست و سرمايه‌هاي ملي زياد شده است و چشم ملت، خاطيان را رصد مي‌كند و به آنها واكنش نشان مي‌دهد. كشته شدن سياهگوش مادر در لواسانات و آتش گرفتن جنگل‌ها در شمال اگر چه خبرهاي بسيار تلخي بودند، اما واكنش مردم به اين خبرها بسيار جالب بود. مردم به جد، اين اعمال را تقبيح و خاطيان را نكوهش كردند. اين واكنش‌ها معاني اميدبخش فراواني دارند.

5- تدبير آقاي آل‌هاشم، امام‌جمعه تبريز در برچيدن نرده‌هاي محل برگزاري نماز جمعه و زيستن عادي و عاري از شعار ايشان در متن جامعه، احساس بسيار خوبي در تبريزي‌ها برانگيخته. زيستن ساده مديران و مسوولان كشور آرزوي ديرينه مردم و از علل وقوع انقلاب اسلامي بوده است. در اين سال‌ها ما ايرانيان فيلم و خبر تردد فلان وزير سوئدي با دوچرخه و سفر وزير خارجه اروپايي با كلاس عادي هواپيما را با حسرت دنبال و آرزوي داشتن چنين شرايطي را كرده‌ايم. البته كه ما مردم هم بايد دقت كنيم كه بي‌جهت براي مديران كشور كه گمارده ما هستند جايگاهي مقدس برپا نكنيم. درج عبارت حيرت‌انگيز «ديدار نوروزي مقام عالي وزارت» يا عبارت‌هايي از اين قبيل كه گاه براي تشكر از نماينده مجلس يا خير مقدم به مسوول سياسي كه وظيفه‌اش را انجام مي‌دهد بر بنرها نقش مي‌بندند، سبب مشتبه شدن امر خدمتگزاري با آقايي و بالا‌نشيني براي برخي مي‌شود و آنجاست كه اظهارنظرهايي مي‌كنند و تصميماتي مي‌گيرند كه نشان مي‌دهد از حال مردم خبر ندارند.

۶- آشتي با شهرها پديده مباركي است كه يكي دو سال است نشانه‌هاي آن ميان مردم ديده مي‌شود. آشتي با شهر يعني مردم شهر را خانه خود تلقي مي‌كنند، آن را محيطي خارج از خانه خود به حساب نمي‌آورند و همانقدر كه به امور خانه خود رسيدگي و توجه دارند به شهر خود نيز رفته‌رفته توجه بيشتري خواهند كرد و سعي مي‌كنند در عرصه‌هاي مختلف آن نقش ايفا كنند. اكنون نيز نسبت به شيوه مديريت آن حساس شده‌اند و حساب و كتاب و بودجه شهرداري را مي‌كاوند و از مديران شهري پاسخ مي‌طلبند. همه اينها نويد بهبود شرايط شهرهاي بزرگ را مي‌دهد. شهرداري‌ها هم از ابتداي امسال با تدابيري- خواسته يا ناخواسته- اين پيوند و آشتي مردم با شهرها را عميق‌تر كرده‌اند، برگزاري جشن‌ها و شيوه برگزاري نوروز در بوستان‌هاي مشهد و برپايي نوروزگاه در تهران از كارهاي بسيار خوبي بوده‌اند كه سبب علاقه‌مندي بيش‌ازپيش شهروندان به شهرهاي‌شان خواهد شد. اميد كه تداوم يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون