• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4057 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۶ فروردين

هند و مغولستان جايگزين ايران و روسيه در جام جهاني كشتي امريكا شدند

دخالت‌ سياست در ورزش

اتحاديه جهاني به دليل تنش‌هاي سياسي بين روسيه و اوكراين ميزباني قهرماني اروپا را از اوكرايني‌ها گرفت

وحيد جعفري

 

 

اپيدمي ورزش در جهان مدرن امروز بيشتر از هر زمان ديگري جلوه مي‌كند، براي همين هم هرچقدر تلاش مي‌شود، از آسيب‌هاي سياسي در امان نمانده و با تمام مراقبت‌ها و هشدارها، همواره شاهد دخالت سياست در ورزش هستيم. يك بار چهره‌هاي ورزشي به دست سياسيون به بازي گرفته مي‌شوند و بار ديگر رشته‌ها و تيم‌هاي ورزشي در دام سياست مي‌افتند تا عاملي شوند براي پيشبرد اهداف غير ورزشي.

 

كشتي به عنوان كهن‌ترين ورزش دنيا در تاريخ پرفراز و نشيب خود، مسائل سياسي بسيار را تجربه كرده است؛ اما اين رشته در سالي كه گذشته تنش‌هاي زيادي را به خود ديد و حالا با باز شدن پاي امريكا و روسيه به عنوان دو قطب ديگر قدرت كشتي و البته نظامي جهان به ماجرا، وارد فاز جديدي شده است.

بعد از شكست مصلحتي عليرضا كريمي مقابل آزادكار روسيه در مسابقات اميدهاي جهان و هشتك فراگير «بايد ببازي» در صفحات مجازي واكنش‌هاي جهاني را براي اين مساله به همراه داشت تا در ادامه شاهد ورود كميته بين‌المللي المپيك به ماجرا بوده و با دخالت رژيم صهيونيستي و روس‌ها استارت تعليق كشتي ايران از طرف اتحاديه جهاني كشتي زده شود كه البته با تلاش‌هاي تيم ديپلماسي فدراسيون ايران خطر از بيخ گوش كشتي گذشت.

همين موضوع مناقشه جديدي در ورزش ايران ايجاد كرد و كار به جايي رسيد كه رسول خادم به عنوان يكي از چهره‌هاي تاثيرگذار كشتي دنيا به خاطر بي‌توجهي و حمايت نكردن وزارت ورزش از ورزش ملي ايران از سمت رياست فدراسيون كشتي استعفا داد و هنوز هم معلوم نيست كه مرد موفق كشتي كشورمان با سياست‌هاي يك بام و دو هواي وزارت ورزش به فدراسيون باز خواهد گشت يا نه و اين بدشانسي در سالي رقم خورده كه كشتي رقابت‌هاي مهم بازي‌هاي آسيايي و قهرماني جهان را پيش رو دارد و بي‌ترديد كشتي و ورزش ايران در نبود خادم بابت اين موضوع متضرر خواهد شد.

 

با استعفاي خادم كه وزارت ورزش در ظاهر با آن مخالفت كرده است و از طرفي مهيا نبودن شرايط براي برگزاري جام جهاني كشتي فرنگي در اهواز، تيم ملي كشتي آزاد ايران نيز انصراف خود را از حضور در جام جهاني كشتي آزاد در آيووا امريكا اعلام كرد و اين در حالي بود كه طبق سياست‌ها ي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا براي محدوديت سفر ايرانيان به اين كشور تا همين چندي پيش حتي ويزايي براي سفر تيم ايران به امريكا صادر نشده بود و جالب اينكه در ادامه اين ماجرا و دخالت سياست در ورزش، دولت امريكا براي تيم ملي كشتي آزاد روسيه نيز ويزاي حضور در اين كشور را صادر نكرد تا تنش‌هاي سياسي بين امريكا و روسيه باعث كنار رفتن يكي ديگر از قدرت‌هاي كشتي دنيا از جام جهاني كشتي آزاد شود و حالا جام جهاني امريكا بدون حضور دو قدرت برتر كشتي جهان يعني ايران و امريكا برگزار خواهد شد.

 

حالا جام جهاني كشتي آزاد با حضور ۸ تيم امريكا، هند، مغولستان، قزاقستان، ژاپن، گرجستان، آذربايجان و كوبا از روز شنبه ۱۸ فروردين ماه در ايالت آيووا كشور امريكا آغاز مي‌شود. پيش از اين قرار بود تيم‌هاي ايران و روسيه در اين رقابت‌ها حاضر شوند كه ايران به دليل مشكلات پيش آمده در فدراسيون كه قبل‌تر به آن اشاره داشتيم انصراف خود را از حضور در اين رقابت‌ها اعلام كرد و روسيه نيز به دنبال تنش‌هاي شديد سياسي دولت روسيه با امريكا و چند كشور اروپايي موفق به دريافت ويزا براي حضور در اين رقابت‌ها نشد. به اين ترتيب تيم‌هاي مغولستان و هند به جاي تيم‌هاي ايران و روسيه در اين رقابت‌ها حاضر مي‌شوند. امريكا، ژاپن، گرجستان و هند در گروه A مسابقات و مغولستان، قزاقستان، آذربايجان و كوبا گروه B جام جهاني با هم رقابت خواهند كرد. با غيبت ايران به عنوان مدافع عنوان قهرماني و روسيه قدرت برتر كشتي جهان حالا امريكايي‌ها بخت نخست قهرماني در خانه هستند و به نظر نمي‌رسد براي كسب سكوي نخست جهان كار دشواري داشته باشند.

ميخاييل مامياشويلي، رييس فدراسيون كشتي روسيه در اين باره گفته است: «اين اتفاق به دليل مسائل غيرورزشي از سوي دولت امريكا رخ داده و اجازه حضور كشتي‌گيران روس در جام جهاني امريكا داده نشد. البته فدراسيون كشتي امريكا تلاش زيادي براي حل اين مشكل و سفر تيم روسيه به امريكا انجام داد و اين اتفاق خللي در رابطه خوب فدراسيون‌هاي كشتي ۲ كشور نخواهد داشت.»

 

در مناقشه‌اي ديگر تنش‌هاي سياسي ميان كشورهاي اوكراين و روسيه طي سال‌هاي اخير، مقامات سياسي اوكراين را بر آن داشت تا از حضور تيم كشتي آزاد و فرنگي اين كشور در رقابت‌هاي قهرماني اروپا به ميزباني روسيه جلوگيري كنند. همين امر سبب شد اتحاديه جهاني كشتي به دليل دخالت‌هاي سياسي در ورزش، ميزباني اوكراين از رقابت‌هاي كشتي نوجوانان اروپا كه قرار بود از 24 ارديبهشت ماه سال جاري در كيف، پايتخت اوكراين برگزار شود را لغو كند. اسكوپيه، پايتخت مقدونيه به عنوان جايگزين براي ميزباني رقابت‌هاي نوجوانان اروپا معرفي شد.

 

تمام آنچه در بالا به آنها اشاره داشتيم نشان مي‌دهد كه كشتي به عنوان يك ورزش المپيكي بيشتر از هر زمان ديگر با دخالت مسائل سياسي دست به گريبان است و تا زماني كه سايه اين تهديدها بر سر اين ورزش باشد، خطر حذف از المپيك نيز اين رشته قديمي را تهديد خواهد كرد؛ ورزشي كه براي قدرت‌هاي برتر دنيا جايگاه ويژه‌اي در فرهنگ و تاريخ‌شان دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون